Score: 4

Dragon Ball fightingspillene er som regel ganske fornøjelige. Et farverigt karaktergalleri og afsindige manøvrer gør det dog ikke alene, og fælles for spillene er da også, at de lynhurtigt bliver enerverende at kæmpe sig igennem. Dragon Ball: Raging Blast beviser definitivt at formlen er død, og manifesterer sig samtidig som et af de ringere spil i serien.

Dragon Ball: Raging Blast

Fans af serien vil ellers hurtigt finde sig hjemme blandt de over 70 karakterer og en grafisk linje, der ganske trofast gengiver universet og dets figurer. Alle de kendte er med, og det er muligt at lade alle sine favoritter dyste imod hinanden i blandt andet 16-player turneringer mens man kan genopleve flere af seriens kendte dyster i spillets Collection Mode. Online er ligeledes en mulighed, og her eksekveres kampene upåklageligt uden lag.

Alt dette er dog fuldstændig uvæsentligt, når vi her står overfor et ødelagt gameplay og et mildest talt mangelfuldt kampsystem. Ens angreb består som udgangspunkt af tre muligheder: melee (der ved at holde knappen inde bliver til et tungere angreb), ildangreb og dashing. Alligevel ender man med kun at benytte melee, da ildangreb simpelthen ikke gør nok skade, og dashing ikke fungerer som tilsigtet. Det er især ærgerligt, når man oplever, hvor amputeret selv melee er, og hvor opslidende det hurtigt bliver at bruge. Specialangreb udføres ved den højre analog når man har optjent nok energi, men da disse blot er hurtige cinematiske sekvenser, bidrager de ikke yderligere til gameplayet.

Det største problem med Raging Blast er dog dets håbløse kamera. Kampene udspiller sig nemlig i enorme miljøer med stor bevægelsesfrihed, og her gør kameraet bestemt ikke sit arbejde. Alt for ofte vil man fuldstændig miste orienteringen og ikke ane, hvor ens modstander befinder sig, og uden nogen egentlig indikation eller et kort bliver det hurtigt frustrerende. Jeg har før set et udmærket gameplay blive ødelagt af et dårligt kamera, men når gameplayet i dette tilfælde allerede er mangelfuldt, må kameraet siges at være dødsstødet.

Derudover er præsentationen meget tiltalende. Udvikleren har ramt den helt rette streg, og karakterer såvel som miljøer er trofast gengivet både hvad angår stil og animationer. Kampene foregår desuden i et højt tempo, og da der aldrig opleves problemer med frameraten, er dette aspekt bestemt bestået. Også lyden er fin, hvor udvikleren har fået lov at låne både seriens tema og stemmetalenter.

Desværre er en udmærket præsentation og et væld af gamemodes ikke nok til at redde Dragon Ball: Raging Blast. Namco Bandai må simpelthen indse, at konceptet efterhånden er blevet en smule udvandet, og at de burde tage serien i en anden retning. I dette tilfælde er det kampsystemet og kameraet der ødelægger oplevelsen, to meget fundamentale elementer i en god fighter.

Om Lars Grubak Larsen