Score: 2

Sidste år til jul gav vi karakteren 2.0 til Hasbro Family Game Night til Wii. Nu prøver Hasbro igen - denne gang skal spillet sælges til Nintendo DS. Vi glædede os til at se om, Hasbro har læst Gamesectors anmeldelse af Wii udgaven og forbedret spillet - desværre blev vi (som vi næsten altid gør når vi glæder os) skuffede.

Klassiske gengangere

Hasbro Family Game Night består af ”hele” fire forskellige spil - nogle af spillene er gengangere fra Wii-udgaven, mens andre er nye. Gengangerne er klart de bedste; Sænke slagskibe og Fire på stribe.

Fælles for alle spillene er, at de kan spilles som singleplayer og i multiplayer (enten som download eller med to spil). Selvom spillet nævner at hele familien kan deltage, så er det nu kun to familiemedlemmer, der kan spille ad gangen.

Vi starter med den originale klassiker; Sænke slagskibe, der kan spilles præcis som brætspilsudgaven, bortset fra at grafikken giver spillet et ekstra pift med ild og mulighed for at tilvælge ekstra kraftige skud. Men ellers er alt som det plejer at være - og der er da heller ingen grund til at ændre noget, der fungerer. Der er egentlig heller ikke nogen grund til også at forsøge at udgive det på Nintendo DS, når der er så mange andre muligheder for at spille det. Selvom DS-udgaven af Sænke slagskibe er ganske udmærket i multiplayer, så er det nu ikke helt det samme, som at sidde med øjenkontakt og spille.

En anden klassiker er Fire på stribe - eller Connect-4 - som også findes i Wii-udgaven. Kort sagt er det en udvidet udgave af kryds-og-bolle med røde og gule brikker, der skal glides ned i en ramme - også her gælder det, at det er sjovt og at det fungerer godt, at spille mod hinanden eller mod computeren. Der er desuden masser af udfordring, når man spiller mod computeren - selv på normal sværhedsgrad.

Man kan dog overveje om det er værd at bruge næsten 300 kroner på to spil, som både kan spilles gratis på nettet - eller endnu bedre; i brætspilsudgaven. Det er naturligvis en smagssag.

De sidste to spil bør selvfølgelig også nævnes, selvom vi egentlig helst ville springe over, da de intet godt gør for Hasbro-udgivelsen – og denne anmelder forstår stadigvæk ikke den dybere mening med at tilføje de to minispil til udgivelsen. Det ene spil er et musik-memory spil. Teknisk set er det ikke særligt imponerende og lysten til at kæmpe med styringen er ikke høj, da spillets design og grafik er meget uinspirerende.

Det andet spil er et operations-spil (nok bedst kendt i USA som brætspillet ”Operation”), hvor det gælder om at trække et organ eller en genstand roligt og med sikker hånd ud af et menneske. Det lyder meget bizart og måske tillokkende, men det er det ikke - det er fuldstændig ligegyldigt og tilfældigt om det kan lade sig gøre at operere patienten. Ideen er udmærket, men spillet er helt uinteressant ligesom grafikken også her fejler.

En opsamlende vurdering kan skrives yderst kort: Der er intet argument for at købe Hasbro Family Game Night til Nintendo DS. Så er du på den store byttetur så få en varm uldtrøje eller en sneskovl i stedet.

Gamesector Frarder

Om Mette Munk Heilesen