LittleBigPlanet

PEGI 7+PEGI FearPEGI Violence

LittleBigPlanet er navnet på et ganske specielt platformspil til PS3 fra Media Molecule. Det blev udgivet i 2008 og fik masser af ros for sit gode og forfriskende design. Spillet baserede som noget nyt meget af sit gameplay på fysik frem for faste animationer, og da spillet blev annonceret til PSP var det meget uvist, hvor meget af den oprindelige oplevelse, det ville være muligt at få med. Nu sidder vi dog med den endelige PSP-udgivelse, og der var heldigvis ingen grund til bekymring.

Porta-Planet

Har man aldrig prøvet LittleBigPlanet før, er man gået glip af en meget særlig oplevelse. Selve spillet er meget simpelt. Man styrer sin Sackperson (dreng eller pige, selvom Sackboy nok er den betegnelse, der bliver brugt mest) rundt i baner, der i princippet er todimensionelle, men grafisk er realiseret i smuk 3D. Der er ingen powerups og ingen specielle moves, der skal læres. Kort sagt er der ingen unødvendige komplikationer. Sackboy kan hoppe og gribe fat i ting og en sjælden gang kan han flyve rundt med en jetpack på ryggen. På PS3 foregik gameplayet i tre lag, så man kunne befinde sig i baggrunden eller forgrunden eller midt imellem. Denne gang er det skåret ned til to lag, og det er faktisk mere i spillets ånd at holde det så simpelt og overskueligt som muligt. Spillet opfordrer til at tænke kreativt, både når man laver sine egne baner, men også i og med at man i en typisk bane samler spandevis af klistermærker og udstyr til Sackboy op. Man kan placere sine klistermærker på alle flader, og man kan fremstille sin Sackboy som man selv ønsker det. Han starter med at se ret ordinær ud, men før man ved af det har man udstyr til at lave en farvestrålende Sackboy med gebis, paryk, kaninører og lignende. Det er naturligvis kun kosmetisk, men man får en god fornemmelse af at have indflydelse på alt i spillet.

PSP-versionen af spillet er delvist i andre hænder, men heldigvis har de nye udviklere brugt PS3-udgaven som skabelon i så høj grad, at man ved første øjekast helt kan overse, at der mangler noget. I LittleBigPlanet-universet er selv fjenderne relativt flinke og hver gang man støder på noget nyt er det forklaret grundigt med enten tekst eller et lille filmklip, hvordan man skal forholde sig for at komme videre i spillet. På den måde kan både voksne og børn more sig med spillet.

Har man aldrig prøvet PS3-udgaven vil man ikke opdage at noget mangler, men hvis man køber PSP-udgaven som supplement til den større udgave, vil man hurtigt bide mærke i, at banerne er designet til kun at blive spillet af en enkelt. Hvor der før var områder der kun var tilgængelige hvis man spillede flere, så er alt tilgængeligt for den enlige spiller denne gang, fordi man kun kan være en spiller. Og da PSP har færre knapper end en PS3-controller, har man nu mistet nogle af mulighederne for at styre Sackboys hoved og øvrige kropsdele. Det blev alligevel mest brugt i multiplayer, og man savner egentlig ikke muligheden for at få Sackboy til at danse fjollet eller headbange. På samme måde har man heller ikke længere brug for at få Sackboy til at pege på ting med begge hænder.

Grafisk ligner LittleBigPlanet sig selv. Detaljegraden er imponerende alle steder man kigger. Animationerne er overbevisende, banerne er flotte og farvestrålende og spillet byder på nogle utroligt flotte partikeleffekter. Eneste minus er når spillet en gang imellem har for meget kørende, og begynder at hakke og sprutte, men det hører til sjældenhederne og er til at tilgive. Musikken og den øvrige lydside supplerer det visuelle perfekt og lægger en rigtig god stemning.

Alt i alt er LittleBigPlanet et fremragende platformspil, der er tilpasset PSP bedre end man kunne forvente. Banerne der følger med vil hurtigt være overstået og i skrivende stund er det uvist om der er grobund for det samme miljø af kreative amatørdesignere der laver baner, som der var til PS3, hvor det trods alt var nemmere at lave baner, med flere funktioner på controlleren og en større skærm.