Endnu et år er lige så lydløst passeret, hvis man ellers regner finanskrise for lydløst. Selv om sportens verden også har været igennem denne vridemølle, er der tilsyneladende alligevel stadig frie penge derude. Noget vi har set med Real Madrids massive økonomiske satsning, der om noget har sat et nyt drømmehold på banen. Går du selv og drømmer dig i samme position, så er Sports Interactives Football Manager den altid sikre satsning hertil. Nu er sidste opdatering af dette velprøvede koncept på gaden.

Verden atter i konflikt

Det må et eller andet sted være en svær men alligevel dejlig situation Sports Interactive har bragt sig i. De står med et elsket franchise mellem hænderne, hvor deres fanskare trofast år efter år smider deres hårdt tjente kroner på disken. Problemet er selvfølgelig at potentialet for vækst er yderst begrænset, da konceptet trods alt kun taler til en temmelig snæver skare. Alligevel lykkes det år efter år at hive nye ideer frem fra gemmeren til glæde for alle os FM junkier.

Lad det være sagt med det samme: Årets Football Manager er ikke noget kvantespring. I stedet er det en kærlig videreudvikling, hvor spillets kerne er bevaret i bedste velgående. Det første man lægger mærke til (og det gør vi konservative følgesvende) er at hele brugerfladen er ændret. Menuerne er flyttet rundt, og diverse shortcuts er nu ordnet horisontalt. Helt ærligt er dette en spirende kilde til frustration de første mange timer, hvor man desperat søger efter sine scouts, forsøger at søge efter spillere eller spørge sit board til råds. Efter noget tid begynder helheden dog at gå op for én, og herefter vil man ikke ønske sig tilbage.

Hele denne opdatering af brugerfladen kendetegner årets opdatering. Først og fremmest er den taktiske flade pudset voldsomt af, og er blevet langt mere intuitiv. Ret beset er mulighederne de samme som tidligere, men det er bare blevet mere overskueligt. Der er eksempelvis en guide til at skræddersy en taktik, som passer perfekt til lige netop det hold du har valgt, samt de spillere der er til rådighed.

Dette spreder sig også til, når man skal give de enkelte spillere roller på banen. Her er banen opdelt i zoner, hvor hver zone har specifikke spillertyper. Ved at vælge en given spillertype får man en beskrivelse, samt får fremhævet hvilke karakterer der er essentielle for lige netop denne spillertype. Det kan eksempelvis være en boks til boks spiller på midtbanen, eller en defensivt orienteret targetman i angrebet. Du kan også vælge om dine centrale forsvarsspillere skal være med i spillet, eller om de dybest set bare skal ekspedere bolden hurtigst muligt. Alle disse facetter er med til at give et ekstra krydderi, når man skal sammensætte truppen.

Et andet område som er blevet optimeret er interaktionen med hjælpepersonale. Hvor de tidligere mest af alt bare var en udgift, er holdet omkring dig nu en potentiel hjælp. Løbende kommer de med råd om spillere der kunne hjælpe holdet samt tips til specifik træning, opstillinger og lignende. Her er masser af relevant info, som er med til at give et langt hurtigere overblik end tidligere.

Kampene foregår stadig i 3d, og den motor fungerer (efter de klassiske fødselsproblemer) rigtigt godt. Spillet på banen føles levende, og langt hen ad vejen realistisk. Som noget nyt kan man nu også løbende give spillerne relevante ordrer. Det kan være, at man vil have dem til at holde mere på bolden, bruge fløjene mere eller måske pakke sig. Samtidig kan man justere hvorvidt holdet stringent skal holde sig til deres pladser, eller om det er i orden med en mere flydende tilgang. Disse justeringer har en reel påvirkning på kampene, og er en fin måde at give dig som træner flere strenge at spille på.

Football Manager 2010 er en fin videreudvikling af et allerede virkeligt godt spil. Man skal ikke forvente kvantespring fra sidste år, ret beset er det blot en forfinet udgave. Med det sagt, så forventer vi som er vilde med spillet heller ikke mere. Dette er stadig det bedste managerspil tilgængeligt.