Score: 9
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 18+PEGI Violence

Egentlig har jeg slet ikke tid til at skrive denne anmeldelse. Jeg er i fuld sving med at redde Ferelden, Biowares nye virtuelle verden, fra The Blight, en horde af monstre, der dukker op og hærger fra tid til anden og det tager en hel del tid. Men stillet over for valget mellem The Blight og en vred redaktør, der forlanger en anmeldelse hurtigst muligt, så vil jeg hellere tage chancen med The Blight og derfor tager jeg en pause fra at redde Ferelden.

Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origin (DAO) er seneste bud på et traditionelt rpg fra skaberne af Baldurs Gate serien, Bioware. Derfor er der store forventninger til dette spil, som forlængst er udnævnt til at være arvtageren efter Baldurs Gate serien, som stadig kan give rollespillere lys i øjnene når det bliver nævnt. Jeg er en af dem som nød Baldurs Gate spillene (og Neverwinter Nights, også fra Bioware), og jeg var meget spændt på om DAO indeholder den samme magi. Det er svært at sætte ord på helt nøjagtigt hvad det var, der gjorde de spil til noget helt specielt for rollespillere. Men de formåede at fastholde stemningen fra det traditionelle rollespil med papir og terninger, hvor historie, stemning og tal-magi gik op i en højere enhed og det er hvad DAO også skal lykkedes med.

I DAO har man 3 racer og 3 professioner at vælge imellem når man starter spillet. De har tilsammen 6 baggrundshistorier man kan spille igennem (deraf ordet Origin i titlen), som hver især har stor betydning for hvordan begivenhederne udfolder sig i resten af spillet. Disse 'origins' åbner op for en medrivende, spændende, dramatisk og lang historie i en detaljeret, mystisk og dragende verden kaldet Ferelden. Du bliver optaget i en orden kaldet Grey Wardens, som eksisterer for at bekæmpe The Blight, en horde af monstre som fra tid til anden dukker op fra undergrunden for at dræbe og ødelægge. Det er 400 år siden de sidst dukkede op, men nu rører de på sig igen og det bliver hurtigt klart at det er op til dig at stoppe dem denne gang. Undervejs vil du møde en masse spændende karakterer og en del af dem vil du kunne tage med dig på dit eventyr. Du spiller kun én figur, men det er et gruppe baseret spil, og du vil for det meste rende rundt med en gruppe på 4 personer, som skal passes og plejes. De har nemlig deres egne historie at udspille og du vil faktisk også bruge meget tid på at lære dem at kende og enhver handling du foretager dig i spillet vil have indflydelse på hvordan dit følge af rejsekammerater opfatter dig. Der ud over findes der masse af interessante side-historier, som man kan vælge at følge op på eller ignorere. Så historie-fortællingen i Dragon Age: Origins er helt i top. Det fås ikke bedre i et spil nu om dage. Jeg har spillet lige omkring 50 timer, taget mig god tid til det hele og kigger jeg på min statistik kan jeg se at jeg er cirka halvvejs i spillet. Imponerende. I sær hvis man tager i betragtning at historien faktisk udvikler sig noget anderledes alt efter hvilken 'origin' man vælger.

Stemningen i spillet var det punkt, hvor jeg måske var mest spændt på om Bioware kunne leve op til tidligere tiders bedrifter. Hele universet, hvor spillet finder sted, er splinternyt, opfundet til lejligheden og altså ikke baseret på noget eksisterende, som Baldurs Gate og Neverwinter Nights spillene. Men det er tydeligt at Bioware har brugt rigtig mange kræfter på netop denne del. Man støder konstant på baggrundsviden, der er med til at gøre historien og det univers den finder sted i, troværdigt. Alle man møder har noget at bidrage med og føles som en del af en enhed. Det er ikke blot NPC'ere der leverer en quest, men troværdige karakterer, som man føler med eller imod. Samtidig understøtter grafikken fint det indtryk man får af en brutal, hård og alligevel sympatisk verden, så helhedsindtrykket er rigtig godt. Stemningsmæssigt kan der ikke sættes en finger på spillet.

Så kommer vi til talmagien og heller ikke her bliver man skuffet. Det er som sagt et spil, hvor man styrer 4 personer i en gruppe. Der er masser af kampe og de foregår alle i realtime og er utrolig flotte at kigge på. Med et tryk på mellemrumstasten kan man pause spillet og give kommandoer til sine tropper, hvilket man ofte vil have behov for at gøre. For DAO er ikke et action-rpg. Her er taktik og strategi i fokus og udnyttelse af den rigtige færdighed eller magiske spell på det helt rigtige tidspunkt kan betyde forskellem mellem success og fiasko. Og være forberedt på en del fiaskoer, for det er ikke et nemt spil og man vil ofte få brug for reload-knappen. Men heldigvis så skinner det tydeligt igennem at selv de sværeste kampe kan vindes, man skal blot finde den rigtige taktik. Ordentlig udnyttelse af fælder, spells, færdigheder, placering af karaktererne og timing kan vende selv den sværeste kamp til en triumf, hvor man virkelig føler stolthed når den sidste fjende falder omkuld. Der er ikke så megen talknusen i den forstand at man ikke får så mage tal at se, men man føler klart at opbygningen af gruppen, karakterne og deres færdigheder har stor betydning og dermed får planlægnings-genet hos rollespillere lov at folde sig ud. Samtidig er der masser af muligheder for at sætte specielle taktikker op for hver enkelt medlem af sin gruppe, som de så vil efterleve når du ikke lige uddelegerer ordrer. Det er en hel videnskab i sig selv og man har her masser af muligheder, lige fra det helt simple overordnede til det helt detaljerede.

Grafisk er DAOikke helt oppe at ringe. Men grafikken virker overbevisende og er bestemt ikke grim (på nær når man kigger på sine karakterer efter en god, blodig kamp, hvor de er indsmurt i blod, hvilket ser noget mystisk ud). Det har så den store fordel at man ikke behøver et monster af en computer for at kunne redde Ferelden, men kan nøjes med en lidt mindre model. Animationer, lys og effekter er egentlig helt i top, det er selve teksturerne der virker lidt grovkornede og dermed trækker lidt ned i helhedsindtrykket. Det bliver så til gengæld opvejet af en helt suveræn lydside. Baggrundsmusikken og effekterne er tilpas episke til at imponere, men bliver alligevel sat i skyggen af en fantastisk dialog. Alle personer i spillet har voice-overs (på nær dig selv) og de er alle rigtig godt udført og det er meget tydeligt at det ikke er et sted hvor Bioware har sparet på ressourcerne.

Når en gang man er færdig med spillet, så vil der være masser af andre ting at give sig i lag med. Bioware frigiver nemlig også et værktøj, så folk selv kan lave nye eventyr til spillet. Ganske som de gjorde det med Neverwinter Nights, som der stadig sidder masser af folk og kreerer indhold til. Jeg har ikke selv haft tid til at kigge på værktøjet, men med Neverwinter Nights historie i mente, så ville jeg blive forbavset hvis ikke der kommer masser af godt ekstra gratis indhold til spillet ved hjælp af det. Nu er DAO et singleplayer spil, men Bioware har faktisk lavet en lille geni-streg, så man alligevel kan dele sine eventyr med vennerne. Spillet oploader nemlig selv screenshots, vigtige begivenheder, stats og accomplishments til Biowares sociale side, hvor fans af spillet kan mødes og diskutere på livet løs. Ens egen side med sin spildata kan så nemt kobles op til Facebook og Twitter, så man kan dele det med folk der ikke selv er oprettet på Biowares side. Det er ret smart og skal nok give lidt ekstra reklame til spillet.

Der er små ting der trækker lidt ned på det samlede indtryk. Bioware har for eksempel problemer med sværhedsgraden (og den første patch til spillet tog fat på det og hjalp lidt), da 'Easy' er lidt for nemt og 'Normal', som er næste step, kan til tider virke helt urimeligt svært. Den første patch har som sagt hjulpet lidt på den balance, men det er stadig et problem. Der kommer også masser af DLC (Downloadable Content) til spillet og her skyder Bioware sig også lidt i foden. Systemet virker fint, man kan tilgå det både inde fra spillet og fra Bioware's website, men når man midt i spillet finder en ny quest og quest-giveren så slutter en længere samtale med at fortælle at man lige skal købe og downloade en DLC før man kan hjælpe ham, så bliver man lidt nervøs for hvad fremtiden vil bringe på dette punkt.

Men ellers er det svært at finde noget negativt at sige om Dragon Age: Origin. Det er et rigtig godt rollespil, men forventer man et stort åbent rollespil som Oblivion, så vil man nok blive skuffet. Dragon Age: Origin er et meget mere traditionelt rpg, hvor friheden til dels bliver ofret for fortælle en fantastisk historie. Historien er dog så godt skruet sammen at det egentlig følges meget mere frit end den noget låste historie i Oblivion, da der er så mange realistiske personer og plots flettet ind i hinanden. Man får utrolig meget for pengene med dette spil, en blanding af Witcher, Oblivion og Neverwinter Nights og rpg fans vil ikke blive skuffet.

Gamesector Anbefaler

Om Frank F Pedersen