PEGI 12+

Der er nogle, der ikke mener, at det ellers yderst omfattende SingStar franchise mætter markedet for karaoke spil. Iblandt disse må regnes Disney koncernen, hvis Sing It serie går målrettet mod generationen af børn og unge, hvor Disney Channel med succeser som High School Musical og Hannah Montana, har været en del af den kulturelle dannelse og identitet. Selvom undertegnede ikke deler denne generations referenceramme, skal det ikke afholde os fra at afsige dom over seriens seneste udspil: Disney Sing It: Pop Hits.

Sing Star Disney Channel?

Med Disney Sing It: Pop Hits forlader serien for første gang de trygge rammer. Selvom en stor del af sangene på skiven stammer fra den traditionelle jagtmark, Disney Channel, så har udviklerne valgt at tage skridtet videre, nemlig til at inkludere hits fra Radio Disney. Det lyder måske ikke som den store nyskabelse, men det har alligevel nogle implikationer, der er værd at dvæle lidt ved. For de der ikke kender Radio Disney- formodentlig mange da den herhjemme stort set kun kan lyttes til online – kan vi oplyse, at kanalen foruden deres egne musikproduktioner sender uanstødelig mainstream letvægtspop. Derfor finder vi kunstnere som Duffy, Coldplay og One Republic på udgivelsen, kunstnere som de fleste nok kan nikke genkendende til. Sandt at sige er det også primært disse sange der er strømmet ud af højtalerne på redaktionen i forbindelse med researchen til denne anmeldelse, og selvom de kun udgør en mindre del af det samlede repertoire gav de et godt indblik i spillets gameplay finesser – eller mangel på samme.

Hvad angår spilmodes er Sing It serien på omgangshøjde med SingStar. Det er muligt at synge solo, duet, dyste én mod én eller spille mange samtidig via ’pass the mic’, hvor mikrofonen sendes videre til den hvis tur det er. Stemmegenkaldelsen i de enkelte numre fungerer også upåklageligt, og teknisk er der i det hele intet at udsætte på udgivelsen. Dog er det en smule frustrerende, at det ikke er muligt at ændre lydniveauet på mikrofonerne under numrene.

Som noget nyt er det muligt at danne en playliste i stil med det vi kender fra spil Rock Band, hvor man udvælger en række sange og så afvikler disse i rækkefølge uden at skulle vende tilbage til menuen efter hver dyst. Det er absolut kærkommen og noget som SingStar bør inkorporere med det samme. En anden forbedring er en udvidet tutorial eller tips og tricks mode, hvor en sanger(inde) i spe bliver introduceret til og vejledt i nogle af de finere nuancer ved Sing It. Målgruppens formodede sangerfaring taget i betragtning, er dette et fornuftigt tiltag, der dog desværre kun kan afvikles solo i den såkaldte Sing It Pro mode.

Vi bliver nødt til at vende tilbage til sangudvalget på skiven. For selvom vi denne gang bliver præsenteret for mere end numre fra Disney Channels skatkiste, så er variationen i kunstnere forbavsende smal. Ud af 30 numre er der f.eks. seks numre med Miley Cyrus (både i eget navn og som Hannah Montana) og fem ’hits’ fra Jonas Brothers. Bevares der er ikke tale om en temaudgivelse som f.eks. de to High School Musical spil, men med Disneys omfattende bagkatalog, kunne man med rette forvente sig lidt mere. Der er f.eks. ikke inkluderet én eneste disney klassiker, og selvom denne beslutning nok er truffet med målgruppen i mente, så ville undertegnede have været langt mere begejstret for numre som Elton Johns ’Circle of Life’ , ’The Bare Necessities’ fra Junglebogen eller ’A Whole New World’ fra Aladdin. Det kan selvfølgelig diskuteres om disse ville høre under den popbetegnelse der er skivens tema, så herfra håber vi at en Disney Classics temaskive en dag vil være at finde på spilhylderne.

Alt i alt er Disney Sing It: Pop Hits et spil med en veldefineret målgruppe. Er du (eller dit barn/barnebarn) en del af denne, jamen så vil spillet utvivlsomt vække jubel og du kan trygt se bort fra den noget middelmådige karakter herfra Gamesector. Hvis ikke så er der meget lidt at komme efter. Har du alligevel brug for en komplet sangliste for at træffe dit valg, skal du naturligvis ikke snydes for denne:

Demi Lovato: Get Back
Demi Lovato: La La Land
Demi Lovato: Don’t Forget
Vanessa Hudgens: Sneakernight
Jesse McCartney: How do you sleep?
Steve Rushton: Emergency
Miley Cyrus: 7 Things
Miley Cyrus: Fly on the Wall
Miley Cyrus: The Climb
Miley Cyrus: Hoedown Throwdown
Jonas Brothers: Hold On
Jonas Brothers: SOS
Jonas Brothers: When You Look Me In The Eyes
Jonas Brothers: Love Bug
Jonas Brothers: Burnin’ Up
Hannah Montana: Let’s Get Crazy
Hannah Montana: Let’s Do This
High School Musical 3: Scream
High School Musical 3: Right Here, Right Now
Ismael: Dame De Besos
Jacopo de Sarno: e’ Tardi
Colbie Caillat: Realize
Colbie Caillat: Bubbly
Taylor Swift: I’m Only Me When I’m With You
Taylor Swift: Change
Duffy: Warwick Avenue
Duffy: Mercy
Coldplay: Violet Hill
Jem: It’s Amazing
One Republic: Apologize

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk