Score: 2

Star Wars: The Clone Wars – Republic Heroes tilbyder endnu engang Clone Wars-universet i spilform. En titel der er meget fattig på kvalitet, både hvad angår gameplay, præsentation og gennemgående finish. Dens berettigelse er derfor svær at forsvare.

Meh…

Spillets allerstørste problem er et håbløst checkpoint-system, et system der medfører en total mangel på udfordring. Og i bund og grund bevirker dette, at det kan spilles på autopilot. I forbindelse med en hvilken som helst udfordring – vanskelig som simpel – man skulle blive stillet overfor igennem spillet, kan man således roligt regne med, at et checkpoint er gavmildt placeret, både før og efter udfordringen. Aldrig er det en udfordring at komme videre, og man kan spørge sig selv, hvorfor man så overhovedet skulle spilde tid på at spille det.

Så skulle det da kun være, hvis udvikler Krome Studios havde formået at gøre Republic Heroes til et godt spil på trods af en lav udfordringsgrad. Dette er bestemt ikke tilfældet, og det førnævnte checkpoint-system virker blot som et ’easy fix’ med henblik på spillets andre store mangler.

Man vil nemlig opleve at dø et utal af gange. Og i de fleste tilfælde vil dette være takket være en ganske horribel styring, der skaber problemer både når man skal igennem platformssektioner og ildkampe. Krome har forsøgt sig med nogenlunde samme system, vi kender fra Sly Racoon-spillene og inFamous, hvor ens spilfigur nærmest magnetisk trækkes imod de platforme, man vil have ham til at ramme. Og det er i tider som disse, at man virkelig kommer til at værdsatte talentfulde udviklere som Sucker Punch. For imens systemet i disse spil fungerer upåklageligt, er det i Republic Heroes ærlig talt hamrende irriterende. Ikke nok med, at det er upræcist, og ofte har svært ved at finde ud af, hvilken platform man har i sinde af lande på, så kan man ikke engang regne med, at det fungerer, når man skal bruge det. Og det gør systemet direkte uanvendeligt. Kombiner dette med et kamera, der er slemt til at placere sig, så man umuligt kan se sin figur, og man står tilbage med et spil med nogle helt fundamentale fejl.

Republic Heroes forsøger ellers ganske sympatisk at variere gameplayet ved at lade spilleren tage kontrol over en række af de mest kendte Jedi-riddere og Clone Troopers, mens det også er muligt at flyve rundt på speederbikes. Alle disse varianter hæmmes dog igen af den slappe styring, et utrolig monotont banedesign og kedelige missioner. Eneste formildende omstændighed må være muligheden for drop-in/drop-out 2-player co-op, men også dette er inferiørt jf. det pinlige gameplay.

I sidste ende kan Star Wars: The Clone Wars – Republic Heroes ikke engang anbefales til fans af den animerede serie. Det er et dårligt spil på alle niveauer, og Krome burde næsten idømmes en længere karantæne for et så sjusket produkt. Spild ikke dine sparepenge på dette.

Gamesector Frarder

Om Lars Grubak Larsen