MySims Agents

EA har ikke ligget på den lade side, siden det første MySims spil udkom for 2 år siden. De små nuttede personligheder har prøvet lidt af hvert i deres forholdsvis korte levetid. Nu er det atter tid til at prøve noget nyt, nemlig at være agenter. Det må siges at være noget de har talent for, for det seneste Mysims spil, MySims agents er det hidtil bedste spil i serien.

MySims Agents

Fra starten har MySims spillene handlet om at hjælpe hinanden og det afviger MySims Agents ikke fra. Med din helt personlige MySim indtager du rollen som kvarterets detektiv, der hjælper byens beboere med deres daglige mysterier. Du får ret hurtigt færten af et større plot, der involverer en ond organisation kaldet Morcu Corp, og snart bliver du hyret som en superagent med eget hovedkvarter, flyvemaskine og masser af ansatte. Nu står det dig så frit for at rejse verden rundt og møde nye MySims, løse mysterier og i det hele taget gennemleve en ret interessant historie, hvor du afslører sandheden bag Morcu Corp og deres leder Morcubus.

Humor og nuttede karakterer har hele tiden været et vigtigt element i MySims og det er det bestemt også i MySims Agents. Men denne gang er der altså også en interessant og sjov historie til at binde det hele sammen og derfor virker dette spil som et stort skridt fremad for serien, for det har manglet lidt i de tidligere spil. Når de indledende øvelser, som byens lokale detektiv, er overstået, får du dit eget hovedkvarter, hvorfra resten af spillet udspiller sig.

Som hemmelig agent er det din opgave at finde ud af hvad Morcubus er ude på, og det bringer dig omkring i verden hvor du løser mysterier og følger op på spor. Det betyder at du vi få snakket med en masse personer og ud fra de samtaler skal du så løse mysteriet og finde spor der kan hjælpe dig med det. Dette detektiv-arbejde er det primære element i spillet, men der er også lidt platform-agtigt bygget ind i det, da du ofte vil skulle flytte rundt på elementer og hoppe rundt for at finde de mest interessante spor, som ikke lige umiddelbart er til at komme til. Samtidig er der også lidt minispil til at afbryde monotonien. De er ikke vanvittig interessante, men gode nok til at de findes underholdende i små mængder. Hvilket heldigvis også er hvad man får dem i.

Ud over det store hovedplot, så er der også en masse side missioner og det er her dine ansatte kommer ind i billedet. Som hemmelig agent kan du hyre folk til at arbejde for dig og dem sammensætter du til hold, som du så sender ud til at løse disse mindre sager. De vil så løbende holde dig underrettet om sagen gennem din mobiltelefon og det er en god måde at skabe lidt liv og afveksling i spillet. I vanlig MySims stil er der masser af muligheder for at dekorere dit hovedkvarter og alene den del kan MySims fans sikkert få masser af tid til at gå med. Denne udsmykning af hovedkvarteret har rent faktisk betydning for dine ansattes evner til at løse sidemissionerne og det giver et simpelt og fint strategisk indslag i spillet.

Der er altså masser af ting at give sig til i MySims Agents og på forunderlig vis er det lykkedes EA at få lavet et gameplay, som kan fastholde både yngre og ældre spillere. Det er simpelt nok til at de yngste kan være med men samtidig afvekslende og udfordrende nok til at de lidt ældre ikke vil sidde og kede sig. Det er noget af en præstation og MySims Agents skal bestemt have ros for det.

Spillet ligner de tidligere MySims spil i stilen og det er bestemt ikke en dårlig ting. Banerne er flotte og detaljerede og i det hele taget sidder man med en fornemmelse af, at man sidder med et kvalitetsprodukt. Hele spillet er også oversat til dansk og dermed kan de yngste, ikke engelsk-talende også være med uden at skulle have far eller mor med på sidelinjen. Musikken er god og dragende og passer fint til det der sker på skærmen. Den bliver ikke på noget tidspunkt kedelig eller monotom og skifter ofte baseret på scenen eller de karakterer der befinder sig på skærmen.

MySims Agents er det bedste MySims spil til dato. Dermed ikke være sagt at det er helt uden problemer. Historien kan være lidt langtrukken til tider og nogle gange roder de kære MySims sig ud i nogle lange dialoger, som trækker tempoet ud af spillet. Der er også en del renden frem og tilbage på banerne, som kan sætte en dæmper på entusiasmen. Men konklusionen er, at MySims serien med dette spil har hævet overlæggeren og nu er der bestemt noget at leve op til for de kommende spil i serien. MySims Agents vil begejstre fans af serien og andre dødelige vil bestemt også kunne finde det interessant. Hele familien, uanset alder, vil finde det interessant og det i sig selv er en præstation der påkalder sig opmærksomhed.

Om Frank F Pedersen