PEGI 12+PEGI Sex

Pladeselskabet Motown har i år 50 års jubilæum, og det er selvfølgelig en begivenhed Sony ikke kan sidde overhørig. Resultatet er endnu en dråbe i det efterhånden ganske betragtelige reservoir af karaokeudgivelser, der går under betegnelsen SingStar. Om SingStar Motown bidrager med mere end blot en krusning på overfladen, giver vi Gamesectors vurdering af her.

Motown:

Motown er en sammentrækning af ordene 'motor' og 'town' og henviser til bilbyen Detroit, hvor pladeselskabet så dagens lys tilbage i 1959. Selskabet fik stor betydning i det amerikanske samfund, fordi iørefaldende musiknumre primært indenfor pop- og soulgenrene, blev koblet med menneskerettighedsbudskaber fra mørke kunstnere, der næsten var umuligt for den etablerede musikverden at ignorere. Stjerner som Marvin Gaye, The Supremes, Jackson 5 og mange andre sikrede Motown en varig plads i musikhistorien og er selvfølgelig også nogle af de kunstnere, der optræder på denne SingStar skive.

Jeg må ærligt erkende at min første reaktion da SingStar Motown dumpede ind ad brevsprækken ikke indeholdt jubelscener, der kunne trække seere på YouTube. Alt for ofte er vi blevet præsenteret for udgivelser fra Sonys side, hvor udbuddet af numre har ladt en del tilbage at ønske. Enten fordi antallet af kendte sange var fornærmende lille, eller fordi udgivelsens fokus var lagt på en genre, der bare ikke havde vores interesse. Det tog dog ikke mange sekunder at erkende, at en lille dans (moonwalk?) havde været på sin plads, for SingStar Motown er spækket med klassikkere fra fem årtier, dog med klart flest sange fra den første halvdel af perioden. Ved første øjekast kendte undertegnede ca. 2/3 af numrene, og efter at have lyttet nærmere til udvalget på skiven steg denne andel til ca. 4/5, hvilket må betragtes som godkendt.

At så stor en del af Motowns numre vagte genkendelsens glæde for mig, er naturligvis ingen garanti for at det samme gælder dig, der læser denne anmeldelse, og du skal selvfølgelig kigge tracklisten (meget belejligt indskrevet sidst i denne anmeldelse) grundigt igennem inden du kontakter din spilpusher. En ting der slog mig ved SingStar Motown var, hvor velegnede mange af sangene var til at udøve sine entertainerdrømme hjemme i stuen. Igen vil smag og behag være forskellig, men blandt de jeg har haft fornøjelsen af at dyste med og mod i Motown, har der været bred enighed om sangudvalget fungerede rigtig godt. Det er svært at sætte fingeren på, hvad præcis årsagen hertil er, men mit forsigtige bud vil være, at numrene sjældent forårsager den eksplosion af ord på dit tv, der betyder, at du bliver nødt til at erstatte den rigtige tekst med 'la la la la' eller lignede, fordi du simpelthen ikke kan nå læse de ord, der farer over skærmen. En anden årsag kunne være af sangene ofte fungerer rigtig godt som duetter, hvilket altid er populært i min omgangskreds.

Et aspekt de færreste tænker nærmere over ved SingStar, men som skærer voldsomt i øjnene, når den det mangler, er musikvideoerne. Mange af sangene på skiven er ikke beriget med den originale musikvideo af den simple årsag, at en sådan aldrig har eksisteret. Det er sådan set ganske forståeligt sangenes alder taget i betragtning, men det er bare ikke det samme at se en kollektion af stilbilleder eller en collage af filmklip med kunstneren akkompagnere musikken, som en decideret musikvideo, der ofte er med til at sætte stemningen. Det er svært at klandre udviklerne for dette, men det er ikke desto mindre en anke mod spillet. En anke er også at der kun er 30 forskellige sange repræsenteret på SingStar Motown. Ikke at dette er markant anderledes end i andre udgivelser i serien, men i disse playstation store dage, hvor man kan hente masser af tracks ned fra Internettet, syner det bare ikke af meget.

I sidste ende er dette en udgivelse, der rammer ganske bredt blandt SingStar-fænomenets trofaste fans. Da de fleste numre er udgivet i 1980’erne eller tidligere, er det dog nok især den ældre del af målgruppen, der vil føle sig bedst hjemme i et repertoir, som sammenlignet med de tidligere udgivelser i serien, ligger nærmest SingStar Legends skiven fra 2006.

Track liste:
David Ruffin - Put A Little Love In Your Heart
Diana Ross & The Supremes - Reflections
Jimmy Ruffin - What Becomes Of The Broken Hearted
Lionel Richie - My Destiny
Martha Reeves & The Vandellas - Jimmy Mack
Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
Marvin Gaye - Let's Get It On
Marvin Gaye - What's Going On?
Marvin Gaye & Kim Weston - It Takes Two
Mary Wells - My Guy
Rick James - Super Freak
Smokey Robinson - Being With You
Smokey Robinson And The Miracles - The Tracks Of My Tears
Stevie Wonder - For Once In My Life
The Commodores - Brick House
The Commodores - Easy
The Contours - Do You Love Me
The Four Tops - Reach Out I'll Be There
The Isley Brothers - This Old Heart Of Mine (Is Weak For You)
The Jackson 5 - ABC
The Miracles - Love Machine
The Supremes - You Can't Hurry Love
The Temptations - Get Ready
The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone
The Velvelettes - Needle In A Haystack
The Four Tops - I Can't Help Myself (Sugar Pie, Honey Bunch)
The Jackson 5 - I Want You Back
Martha Reeves & The Vandellas - Dancing In The Street
Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
The Supremes - Stop In The Name Of Love

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk