Danmark er aldrig blevet invaderet af Hello Kitty som f.eks. de sydeuropæiske lande, der har hele Hello Kitty butikker. Men nu hvor den japanske manga - anført af serier som Dragonball - har fået fodfæste, har Hello Kitty ligesom Povl Kjøller, Take That og Pokémon fået et comeback. Denne gang med en ny veninde; Angel Cat Sugar tegnet af Hello Kittys far Yuko Shimizu.

Hun var af sukker så sød…

Angel Cat Sugar - også kaldet Sugar - er prinsesse i Angel-land, hvor hun lever i fred og ro med sine tre bedste venner; musene Parsley, Thyme og Basil. Spillet bygges på en fortælling om den onde Stormkonge, der vil vise sin magt og blæser alle folks ting væk og tager Angel Cat Sugars muse-venner til fange. Historien svæver flot på den hårfine balance mellem at være en god og spændende historie og samtidig også en børnevenlig og pædagogisk historie, så de onde alligevel ikke er den rene ondskab.

Spillets kasse lover, at vi skal ud i et rollespils-eventyr, men lynhurtigt står det klart, at der er tale om et platformspil. Til gengæld er det et platformsspil af god klassisk kvalitet, så man har hurtigt glemt den falske varebetegnelse. Spilleren hjælper Angel Cat Sugar med at hoppe rundt på skyer og redde Stormkongens ofre ved at samle lommetørklæder, mønter og andre ting Stormkongen har blæst væk. Angel Cat Sugar har til sin hjælp et kompas, der viser vej - kompasset er så fleksibelt, at det viser vej til det nærmest sted med skatte, så man kan sagtens have flere missioner på en gang.

Som ekstra bonus kan der også samles snefnug og andre ting, hvorved man optjener Angel Cat Sugar merchandise / gadgets. Sidstnævnte er en ligegyldige belønning for denne anmelder, der heller ikke er til den slags, men det fungerer fint. Spilkontrollen er fantastisk, så det er en fornøjelse at styre Angel Cat Sugar rundt på skyerne - spilleren har fuldstændig styr på, hvor og hvordan hun hopper og ved flere tryk kan man komme højere op mod den smukke himmel. Som spiller i målgruppen kan man slet ikke få nok af at hoppe rundt i de smukke, men samtidig grafisk simple verdner.

Stormkongen og hans håndlangere skal klares ved hjælp af styluspennen - f.eks. skal man tegne en paraply eller hjælpe Angel Cat Sugar med at holde varmen ved at gnide på hende. Disse missioner var i forhold til resten af spillet lidt svære at forstå for målgruppen, men da det lykkedes os at gennemskue missionen, var den tilpas svær og udfordrende.

Spillet blev til stor ærgrelse gennemført på under tre timer, primært anført af medanmelderen på knap seks år. Spillet er dog stadig en nydelse at hoppe rundt i og samle ting, men det kunne sagtens have været meget længere, for vi var bestemt ikke trætte af at spille det.

Spillet er på dansk, men der er kun tekst og der er en del af det, så spillet kræver at en voksen kan hjælpe med at læse, medmindre spilleren er en habil læser. Synd for de yngre DS-ejere, der sagtens kunne få større glæde af spillet hvis der var tale i det. Her bør det også indskydes, at selvom spillet ligner og måske er et pigespil, var medanmelderen en dreng, der hader alt hvad der handler om tøseting, og han var alligevel meget optaget af spillet.

Lydsiden i spillet er også et kapitel for sig – det meget simple, men meget stemningsfuld lyd er med til at understrege den gode stemning som grafik, gameplay og historie skaber.

Det er en dejlig følelse at sætte Angel Cat Sugar i DS'en, spillet gør det meste rigtig, og man ærgrer sig over at spillet ikke er længere, for det er et af de spil man har lyst til at spille mange timer. Et godt solidt og klassisk platformspil for de yngste spillere.

Om Mette Munk Heilesen