FIFA 10

Når sommeren går på hæld, er én ting lige så sikkert som amen i kirken: Et nyt FIFA-spil fra Electronic Arts ryger på markedet, og i år er der ikke ændret ved denne tradition. Gameplayet har tidligere måttet indkassere en del kritik men er vokset uhyre meget i kvalitet gennem de seneste udgivelser, og med FIFA 10 er EA klar til at høste roserne fra flere års hårdt arbejde. Og så har Aab netop fået revanche for sidste uges nederlag til FCK!

”Hey soccer”

Disse ord troede jeg engang, at Wham indledte sangen Young Guns med. Det er dog en helt anden og for denne anmeldelse temmelig uinteressant historie. Vi har at gøre med FIFA 10, som sædvanligvis har skabt store forventninger – både blandt fans og blandt dem, som aldrig har haft det helt store tilovers for FIFA-serien. Og der er som nævnt i indledningen da vist noget om, at gameplayet har fået et gevaldigt løft de senere år.

Bag på coveret plejer EA at nævne de mest interessante tilføjelser, og i år er nøgleordene ”Helt nye 360-graders driblinger”, ”Brugerdefinerede kombinationer”, ”Lav din egen Virtuelle Pro” samt ”Karriere-realisme”, hvilket egentlig meget godt beskriver de væsentlige nye elementer i FIFA 10.

360-graders driblinger er en af de første ændringer, man noterer sig. Væk er det begrænsende 45 graders vinkelskift, og nu kan du sådan set drible i præcis den retning, du ønsker det, hvilket bestemt klæder FIFA-serien og giver et meget mere flydende og naturligt gameplay.

Gameplaymæssigt er der også sket en række andre fremskridt, hvor det skal nævnes, at man oplever en endnu tydeligere forskel på, hvordan de forskellige hold spiller. Hold i verdensklasse som eks. Liverpool og Real Madrid spiller langt mere elegant med flot pasningsspil og andre finurligheder end lavere rangerende hold, hvor det i grelle tilfælde mest af alt er den simpleste form for kick-and-rush, man oplever. Du har naturligvis selv mulighed for at indstille, hvordan ethvert af de etablerede hold skal spille, hvor meget vægt der skal lægges på pasningsspil, hvor aggressivt de skal spille osv., og det hele føles bare en smule bedre i år.

Sværhedsgradsmæssigt er FIFA 10 opdelt i fem niveauer; Amateur, Semi-Pro, Professional, World Class og Legendary. Amateur er et godt sted at begynde, hvis man ikke er bekendt med FIFA-serien. Her kan de fleste uden problemer vinde over AI’en, og man klarer sig fint med de grundlæggende knapper til aflevering, spurt og skud på mål. Det skal som en sidebemærkning lige nævnes, at har man tidligere mest spillet Pro Evolution Soccer-serien, hvor knapperne sidder lidt anderledes, kan man naturligvis indstille knapperne til denne måde at styre på. Vil man klare sig på de høje sværhedsgrader, kræver det lidt mere end blot at kunne skyde og aflevere. Der er et skræmmende antal forskellige tastekombinationer, og vil man til tops, både offline - og ikke mindst online, kræver det megen øvelse, samt at man samtidigt lærer finter, saksespark, hovedstød, kontrol af skudstyrke og hvad der ellers findes af muligheder. De første 5-6 sider af en ellers glimrende men noget kortfattet manual indeholder en oversigt over kontrolmekanismerne og kan godt virke en smule skræmmende. Med tiden kommer flere og flere af disse mekanismer dog til at sidde på rygraden, og det er nok først da, at man opnår den fulde oplevelse af, hvad FIFA 10 egentlig har at byde på. Indtil da er det dog stadig underholdning på højt niveau.

Dit eget frispark
Brugerdefinerede kombinationer er også nytænkning. Fra din træningsarena har du adgang til denne egenskab, hvor du kan indøve frisparkskombinationer i forskellige zoner på banen. Du kan modellere enhver spillers bevægelse, og mulighederne er nærmest uendelige. Når du mener, at du har opfundet noget rigtigt smart, kan du anvende dine egne kombinationer i både offline- og online-kampene, og selv om det i sig selv er en smule kompliceret at lære at bruge systemet, så kan man ikke lade være med at juble højlydt, hver gang det lykkes at score på en indøvet kombination – især hvis det er mod vennerne, hvor man offline kan spille op til 4 personer på samme konsol. Alt i alt en herlig tilføjelse, der også giver managerdelen et nyt perspektiv.

Manager-delen, eller som den kaldes i den dansksprogede menu, Karrierede-delen, er en del bedre end tidligere set. Der er mere fokus på at gøre oplevelsen realistisk, og klubbens ledelse har i højere grad indflydelse på, hvordan du og klubbens økonomi bliver varetaget, naturligvis stadig med dybe rødder i resultaterne på banen. Der er som sædvanligt mulighed for enten at spille kampene, eller at simulere dem, hvorefter resultaterne genereres på baggrund af dine spilleres egenskaber, og inden du går i gang med manager-delen, har du mulighed for at justere på spillernes egenskaber eller skabe dine helt egne spillere og sætte på holdet.

Et af FIFA-seriens trumfkort har altid været licenser, og i år er det bedre end nogensinde. Bl.a. er samtlige spillere fra den bedste hjemlige række inkluderet, og det er ganske fornøjeligt at lege manager for sit personlige favorithold. Managerdelen er ikke så avanceret som deciderede fodbold-managerspil, men den har rigeligt indhold til at tilfredsstille gamere, der både vil have et godt fodboldspil og samtidigt en realistisk karriere-del.

En anden type karriere er Virtual Pro, hvor du har mulighed for at opbygge din egen spiller og følge ham gennem hele hans karriere. Du bestemmer selv egenskaberne, udseende, påklædning, rygnummer, kaldenavn osv. og har mulighed for at følge ham over flere sæsoner i den velkendte Be-A-Pro mode, med de op- og nedture, der nu følger med. Når du skaber din spiller, er der endvidere mulighed for at importere dig selv, skabt af fotos, som du har uploadet på EA’s server. Teknologien er desværre stadig på beta-stadiet og fungerer simpelthen rædselsfuldt. Med et vellignende foto ved din side er det dog muligt, via de mange indstillingsmuligheder, at modellere et ansigt, der kommer uhyre tæt på virkeligheden, men Game Face-teknologien, hvis grundlæggende idé jo er fremragende, må EA meget gerne arbejde meget mere på til næste gang.

Sidste uges resultater
Live Season 2.0 gør oplevelsen af FIFA 10 så virkelighedsnær som muligt. Et udvalg af ligaer, bl.a. Bundesligaen og Premier League, men dog ikke eks. den hjemlige danske liga, opdateres hver uge med resultater fra den virkelige verden, herunder skader, klubskifte, karantæner osv. og man oplever således den virkelige liga på tætteste hold. Med sine egenskaber har man mulighed for at ændre på weekendens resultater, eks. hvis favoritholdet har lidt et smædeligt nederlag, hvilket jo sker for selv de bedste. Muligheden er dog ikke direkte inkluderet i FIFA 10 men tilbydes som en ekstra service mod betaling, hvilket nok vil bevirke, at det kun er de allermest hardcore fodboldfans, der vil benytte sig af denne service. Ikke desto mindre er det et godt eksempel på next-gen og på, hvordan man udnytter de tekniske muligheder for at overføre virkeligheden til den digitale verden.

Så går vi online
Online-delen har længe været en af de store fordele ved at anskaffe sig FIFA frem for Pro Evolution Soccer, og i år er ingen undtagelse. Man kan spille en hurtig kamp mod vennerne eller skabe sit eget hold i Pro Club Championship med helt op til 10 spillere på banen ad gangen, hvilket både er imponerende rent teknisk men samtidigt noget, der stiller høje krav til disciplinen. Vælger man blot at spille på et tilfældigt hold i Online Team Play oplever man nemlig desværre lidt for ofte, at alle vil frem og score, og så går det sjove lidt af det. Der er igen mulighed for at deltage i såvel private som offentlige ligaer og med helt op til 32 deltagere, hvilket kræver mange timers spil online. Heldigvis er FIFA 10 sjovt at spille, og online-delen blev i de kampe jeg spillede, afviklet uden tekniske problemer – også, når der var mange spillere på banen.

Det ligner sør’me Ronaldo
Rent grafisk ligner FIFA 10 mest af alt FIFA 09. Der er således ikke sket de store landvindinger på dette område, men FIFA 09 var nu heller ikke så ringe. De store verdensstjerner er naturligvis modelleret specielt til lejligheden og har hver deres unikke bevægelsesmønstre, bl.a. står Christiano Ronaldo på sin karakteriske måde med benene spredt, når han skal tage et frispark. Generelt set er animationerne af høj klasse, om end visse bevægelser sagtens kunne forbedres og se endnu mere naturlige ud. Det kommer helt sikkert i takt med, at de nye teknologier på dette område bliver implementeret som en naturlig del af FIFA-serien, men overordnet set er spillet på et højt niveau rent grafisk, og endnu vigtigere så afvikles grafikken helt gnidningsfrit.

Musikmæssigt byder FIFA ikke på helt så store navne som tidligere. Man har øjensynligt måtte bruge sparekniven, og dette område har nok været det mest naturlige sted at skære i budgettet. Den musik, som spillet indeholder, er af mindre kendte kunstnere, men der er dog ret mange gode numre på soundtracket. Lydeffekter er som altid virkelig gode, og jeg synes faktisk, at kommentarerne har fået et løft siden sidst. Der er rigtig mange af dem, og det passer nu i højere grad med, hvad der reelt sker på banen. Spillet kommer som standard med engelsk, svensk(!) og hollandsk kommentator-sprog, og via FIFA Store er der mulighed for at købe andre sprogpakker – desværre ikke dansk, hvilket ville have været fantastisk.

Okay, det ER et virkelig godt spil!
Selv med mange hundrede mål på kontoen er lysten til endnu en kamp i selskab med FIFA 10 på ingen måde forsvundet. Der er simpelthen så meget indhold i denne udgave, og sandsynligvis vil de fleste, der køber spillet, spille det lige indtil dagen, hvor næste års udgave udkommer. Nye 360-graders driblinger og den forbedrede Live Season 2.0 er sammen med en bedre manager-del og et lidt skarpere og mere naturligt gameplay nok de mest bemærkelsesværdige tilføjelser, og rent teknisk er vi også på et ret højt niveau, omend det på dette område ikke har rykket sig gevaldigt, og naturligvis er det stadig muligt at komme på en række forbedringsforslag. Online-delen er igen et godt stykke foran konkurrerende produkter, og når ret skal være ret, må jeg som gammel PES-fan krybe til korset og erkende, at FIFA 10 er blandt de bedste fodboldspil, jeg har prøvet.