NHL 10

PEGI 16+

NHL 09 overraskede aldeles positivt ved at gøre krav på størstedelen af priserne for årets sportsspil sidste år. Titlen forfinede sin styring, sit kernegameplay, onlinekomponent og tilføjede Be-A-Pro, og tilbød således en utrolig helstøbt sportsoplevelse. Læs med og find af, om sidste års spil er blevet endnu bedre med NHL 10, eller om overlæggeren er blevet sat for højt.

NHL 09,5

Selvom det velsagtens ikke kan sammenlignes med at skulle følge op på Uncharted: Drake’s Fortune eller Call of Duty 4: Modern Warfare, må det stadig være en utaknemmelig udfordring at skulle bygge videre på sidste års mest succesfulde sportsspil. EA Sports synes dog også at have valgt den sikre, og lidt kedelige vej, i sine bestræbelser på at nå samme niveau, og således kun tilføjet overfladiske ændringer, der aldrig rigtig fører spillet videre.

Gameplaymæssigt er det derfor svært at skelne imellem de to spil, hvilket selvsagt er en god ting, taget NHL 09s mange kvaliteter i betragtning. Spillet er stadig lige flydende og tempofyldt, og man har en perfekt kontrol med sin stav ved hjælp af de to analog-sticks. Afleveringssystemet virker imidlertid en smule mere intuitivt, EA har tilføjet målmændene flere animationer – og så har de valgt at lade brawl-elementet være endnu mere fremhævet ved at give mulighed for at slås i first-person. Under spilstop er det således muligt at starte en slåskamp med en modspiller, og man placeres i et first-person view, hvor man har en række slag og forsvar til sin rådighed. Det fungerer udmærket, men efter et par gange mister det sin gennemslagskraft, og man indser at der intet positivt kommer ud af det alligevel. Lidt irriterende er det, at spilstoppene er alt, alt for lange netop fordi udvikleren tilskynder én til at starte slåskampe, men ønsker man ikke dette, fungerer det som ren spildtid.

Årets ’store’ gameplaytilføjelse er ’board play’. Her er det muligt for forsvarsspillere at skubbe angribere op af banden, hvilket især er brugbart, hvis modstanderen har smidt pucken ned bag målet. Dette er naturligvis et element hentet fra det virkelige spil, og det er udført ganske realistisk. Uheldigvis er det ikke alle elementer man finder i en sportsgren, der fungerer lige godt i et videospil, og med hensyn til board play er jeg en smule splittet. På den positive side bidrager det med flere muligheder til forsvaret, der nu har bedre mulighed for at stoppe angriberne bag målet, men det suger til gengæld også tempo ud af gameplayet, noget der ellers var én af 09-versionens helt store forcer.

Game Styles er et andet nyt gameplayelement nyt for serien. Her kan man vælge imellem fire forskellige spiltyper - casual, default, normal og hardcore - der hver især giver spillet sit helt eget præg. På casual vil man eksempelvis opleve gameplayet som meget arkadepræget med hurtige spillere, en puck der klistrer sig til stavene og flere mål, mens hardcore vil gøre spillerne langsommere, pucken sværere at kontrollere og aflevere samt flere regler at tilpasse sig efter. Det er en fin tilføjelse, der gør at stort set alle kan være med, men for hardcore NHL-fans vil man finde elementet ligegyldigt.

Derudover er spillet ligeså overbevisende som sidste år. ’Skill Stick’-kontrollen, der blandt andet gør det muligt at skyde, deke (en teknik benyttet til at snyde modstandere og målmænd) og sweep checke igennem de to analog sticks fungerer helt fantastisk, og man føler nærmest man har en hockeystav i hånden. Især skudmekanismen skal fremhæves som specielt stærk, og det er virkelig en nydelse at score på et perfekt placeret langskud. Be-A-Pro, Be-A-Game-Master og det solide onlinekomponent (med en glimrende 6-mod-6 online-mode i hovedrollen) vender ligeledes tilbage, og fungerer igen ligeså godt.

Præsentationsmæssigt er NHL 10 dog en smule mangelfuldt. Grafikken har ikke ændret sig synderligt, og animationer og spillermodeller er stadig i top, hvor især målmændene har undergået en mindre udvikling når de smider sig rundt efter pucken. Jeg mangler dog stadig en smule mere fyld, hvad angår selve kampdækningen, og man føler aldrig man overværer en rigtig transmission. Her kunne EA Sports med fordel tilføje flere analyser, play-breakdowns og fejringer af mål. Lige nu føles et mål desværre en smule ligegyldigt, og det er op til én selv at fremhæve detaljer man finder personlig stolthed i. Lyden er imidlertid en del bedre, hvor kommentatorerne er specielt gode og stadig de bedste i noget EA Sports-spil. Og så er det virkelig et imponerende publikumsbrøl man mødes af, når man på hjemmebane smadrer en modspiller i isen med en perfekt timet tackling.

NHL 10 er et rigtig, rigtig godt ishockeyspil. Desværre har det ikke flyttet sig synderligt siden 09-versionen, og virker endda en smule ringere på enkelte punkter. Stadig, har man ikke haft den fornøjelse af at prøve NHL 09, vil man uden tvivl finde stor kvalitet i spillets flydende gameplay, den fremragende Skill Stick-kontrol og gode gamemodes. NHL-fans der allerede ejer forgængeren kan dog sagtens springe denne version over, hvis man altså kan undvære et fuldt opdateret roster og muligheden for board-play og first-person fighting.

Om Lars Grubak Larsen