Kirby er en lyserød kugle med røde fødder og luffer som arme, hvis udseende for det meste leder tankerne i retning af skrækkeligt jordbærlugtende syntetisk slik… eller gamle Nintendo spil. Faktisk er det præcis hvad Kirby Super Star Ultra til Nintendo DS er. Nej ikke ildelugtende syntetisk slik – men derimod et gammelt Nintendo spil nu i ny fin indpakning med lidt ekstra funktionaliteter smidt med for god ordens skyld.

Klassiker fra 1996

Kirby Super Star Ultra er et Nintendo DS remake af Super Nintendo spillet Kirby's Fun Pak (eller Kirby Super Star som det hed ”over there”). Præcis som det originale spil er Nintendo DS versionen en samling af små platformspil og en håndfuld minispil, alle af temmelig overskuelig længde. Der er dog også blevet plads til lidt fjolleri med Nintendo DS konsollens touchskærm og 2-player co-op, men generelt så er æblet ikke faldet langt fra stammen og er man Kirby-retro-fan er det måske en god ting.

I alt indeholder spillet syv forskellige platformspil konverteret fra det originale spil, samt et par håndfulde ekstra baner og minispil eksklusive til Nintendo DS versionen. Spillene varierer kraftigt i design, men er alle centreret omkring den klassiske Kirby figur og hans varemærke-egenskab med at overtage fjendernes egenskaber, når han sluger dem. Nogle af banerne er racerløb eller baner på tid, andre er primært fokuseret på bosskampe, mens andre igen er klassiske platformere, hvor man skal samle bonusdimser. Det er old school på en rar og enkel måde og selvom det føles gammeldags og til tider lidt for simpelt, så er de enkelte baner ganske sjove at spille i små doser – det største problem er helt klart, at de enkelte spil er så korte som de er. Finder man et af de syv spil, som man er glad for, så vil det næppe tage mere end 30-40 minutter at gennemføre.

Det er stort set kun spillet ”Great Cave Offensive”, der skiller sig ud hvad angår længden og dybden. Spillet indeholder fire verdner i en stor grotte, som Kirby skal finde vej ud af og undervejs også gerne samle 60 skattekister, der er spredt på banerne (nogle endda ret godt gemt). Spillet er meget større end de andre seks spil, men lider desværre under et helt grotesk mangel på save points. Man bemærker ikke manglen på save points i de andre seks spil, fordi de som regel er gennemført, før man får set sig om, men i Great Cave Offensive er der så langt mellem de steder hvor man kan gemme, at man let mister hele eller halve timers spil, hvis man dør.

Udover de regulære platformspil (hvoraf de sidste skal låses op ved at gennemspille de første) er der blevet plads til lidt minispil, der om muligt er endnu kortere end platformspillene. Minispillene kan spilles af op til fire spillere (over netværk) og anvender Nintendo DS konsollens touchskærm. Det er generelt fint designede små spil, der dog ikke rigtig byder på noget nyt eller banebrydende i forhold til det ocean af minispils-samlinger, der allerede eksisterer til Nintendo Wii.

Visuelt er Kirby Super Star Ultra et ganske nydeligt spil. Grafikken er skarp og klar og de enkelte baner er varieret designet. Dog kan spillet ikke undsige sig at være temmelig nuttet – men det er man sikkert forberedt på, når man køber et spil med en stor lyserød Kirby på kassen. Selvom der er ret stor forskel på detaljerigdommen i de enkelte spils baggrunde, så er grafikken i Kirby Super Star Ultra samlet set af ganske høj og fin standard.

Der er ikke meget nyt at komme efter i Kirby Super Star Ultra, til trods for at der er tilføjet et par multiplayer minispil til det originale gameplay – men det skal nok blive solgt alligevel. For Kirby Super Star Ultra er enkel og let tilgængelig underholdning, der giver et glimrende retro-platforming-fix, krydret med et par sjove minispil. Det er alt for hurtigt overstået, men det er måske også den eneste seriøse klage man kan fremføre mod spillet.

Om Peter Rosenholdt