Colin McRae: DiRT 2

Score: 9
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 12+

Colin McRae DiRT fra 2007 var og er stadig et af de flotteste og bedste bilspil, der er udgivet på Xbox 360. Nu kommer den uundgåelige efterfølger – og med endnu flere hestekræfter i bagagen! Forventningerne til Codemasters racerbilspil er med god grund altid skyhøje, og er du til arcaderæs på højeste niveau, skulle der nok være et og andet at komme efter i Colin McRae DiRT 2.

Et sikkert kort

Det er altid en fornøjelse at modtage et racerspil fra Codemasters. De kan deres kram og skuffer sjældent inden for denne genre. De har via deres kvaliteter naturligvis selv været ”skyld i”, at forventninger sædvanligvis er så høje, som de nu er, hvilket forpligter. Heldigvis har Codemasters ingen problemer med at leve op til de høje krav fra brugerne, og Colin McRae DiRT 2 skuffer da heller ikke.

Hovedingrediensen i DiRT 2’s offline-del er den såkaldte DiRT Tour, som udgør spillets singleplayer-del. For at komme til vejs ende skal du gennemføre i alt 100 løb i så forskellige egne som Los Angeles, Baja, Utah, London, Marokko, Kroatien, Malaysia, Japan og Kina. Et meget varieret udbud af lokationer, og ruterne består af løb på etablerede baner samt løb i de forskellige landskaber. De i alt 8 forskellige løbstyper er samtidigt også meget varierede. Der er naturligvis forskellige varianter af de velkendte rallyløb, hvor kørerne starter med 10 sekunders mellemrum, og det gælder således om at sætte bedste tid på banen. En af varianterne er Trailblazer hvor man kører Rally, blot med lidt hurtigere Trailblazer-biler, som ligger lidt bedre på vejen. Der er også varianter af de almindelige baneløb, hvor alle begynder samtidigt, og det gælder om at nå først over målstregen. Gate Crasher er en kamp mod uret, men her får du 2 sekunders ekstra tid på uret, hver gang du rammer en af de gult indpakkede halmballer, der er strøget rundt på banen med nænsom hånd. Last Man Standing er endnu en velkendt mode, hvor sidste mand i løbet bliver sorteret fra med 20 sekunders interval, indtil der blot er 1 kører tilbage. En af de sjoveste modes er Domination, hvor banen er inddelt i 4 zoner. Der køres typisk løb af 3 omgange, og den, der har hurtigst tid i hver zone, bliver belønnet med 10 points, næstbedste tid får 8 points og så fremdeles, og samtidigt er der 10, 8, 6 osv. points til dem, der kører først over målstregen. En rigtig fin løbstype, hvor man har mulighed for at komme igen, selv om man skulle have et styrt eller 2 undervejs.

Godt halvvejs inde i løbet får du mulighed for at deltage i The Colin McRae Challenge - en hyldest til den afdøde rallystjerne, og som består af 3 løb samt en efterfølgende video med klip fra McRaes store karriere. En flot gestus af Codemasters!

Foruden de 100 løb i DiRT Tour er der også 5 World Tour Events, hver med et antal løb inden for en specifik løbstype, og endelig kan man deltage i 3 såkaldte X Games-turneringer, som alle blot består af 3 forskellige løb.

Gedigent gameplay
Når man taler om bilspil skelner man oftest mellem arcaderæs og simulation. Colin McRae DiRT 2 er en vaskeægte arcaderæser, og gameplayet er lige så fænomenalt godt, som det var i 1’eren. De mere end 30 forskellige bilers tyngde føles forskellig, alt afhængig af, hvilken bil, man kører, og man mærker tydeligt forskellene i henholdsvis acceleration, hastighed og manøvredygtighed. Fartfornemmelsen, som for mig er det allervigtigste ved et bilspil, er helt unik. Inden hvert løb har du mulighed for at finindstille din bil, men har du ikke forstand på dette, vælger du blot standardindstillingerne, som fungerer fint for de fleste.

Sværhedsgraden har 6 niveauer, Easy, Casual, Serious, Savage, Extreme og Hardcore. Forskellen består i, hvorledes dine AI-modstandere kører. På Easy kan alle være med, og det er højest usandsynligt, at du ikke bliver nummer 1 hver gang. På Hardcore vil det omvendt være meget usandsynligt, hvis du skulle få en førsteplads. Her er der ingen plads til fejl, og elastikken er også helt forsvundet, hvor den på Easy bevirker, at dine modstandere automatisk kører langsommere, hvis du skulle komme bagud på grund af det uheld. Skade kan slåes til og fra, som man lyster. Når den er slået fra, vises det blot grafisk ved, at delene falder af din bil i takt med, at du kører galt, men det har ingen indflydelse på din bils ydeevne. Når skade er slået til, vil din bil hurtigt halte bagefter i ydevne efter blot ganske få uheld. Der er således fin mulighed for at tilpasse niveauet til dit eget, så det ikke bliver alt for kedeligt i længden. For hvert område findes 3 niveauer af løb, hvor niveau 1 oftest består af 1 løb, niveau 2 består af 2 løb og niveau 3 består af 3 løb. Der er således ikke forskel i sværhedsgrad men blot i antallet af løb.

Når du gennemfører løb bliver din indsats belønnet med Experience Points (XP), alt afhængig af, hvordan du har klaret dig. Jo flere points, desto højere niveau får du, og efterhånden som du stiger i niveau, åbner du for nye baner og biler på helt klassisk vis, som vi har set det i mange andre bilspil.

Foruden denne simple tildeling af XP, bliver du også belønnet via såkaldte missioner, hvor du får tildelt mere XP når du eks. har fløjet 500 meter eller overhalet 1000 modstandere. Dette er ikke noget, man bider så meget mærke i under løbene, men det bidrager dog fint til det samlede indtryk. XP er ikke det eneste, du belønnes med. Cool cash ryger også ind på kontoen efter hvert løb, og det koster naturligvis at købe eller opgradere bilerne.

Nu fungerer det online
Et af de få kritikpunkter ved forgængeren var den ikke helt holdbare online-del, hvor det sjældent føltes som om, man kørte mod egentlige modstandere. Dette er der lavet om på nu, og vi står med en online-del, som bare fungerer. Man kan deltage i såkaldte Pro Tour-løb, hvor man på samme måde som i DiRT Tour optjener XP og stiger i niveau. Her kan man deltage i 7 af spillets 8 game modes, kun Gate Crasher er udeladt. Rally og Trailblazer afvikles med skade slået fra, og de øvrige afvikles med fuld skade. Inden hvert løb voterer de op til 8 kørere om, hvilken løbstype, der skal køres, og spillet afvikles helt lagfrit. En enkelt gang (selvfølgelig den eneste gang, hvor jeg lå i vinderposition), oplevede jeg dog, at spillet frøs, men det kan naturligvis skyldes andre omstændigheder. Helhedsindtrykket af online-delen er i hvert fald, at den fungerer upåklageligt!

Ubeskrivelig flot grafik
Grafikken i 1’eren var helt unik. Både hvad angår detaljer, framerate og lyssætning. 2’eren gør det endnu bedre. Den nye engine EGO (den anvendes bl.a. også i det kommende Operation Flashpoint 2: Dragon Rising) opfylder alle løfter og indeholder endnu mere power end den gamle Neon-engine. Lyssætningen er helt fænomenal, bilerne er uhyre flot modellerede, partikelsystemet, her blandt andet bremsespor, støv og vand er uhyre livagtigt gengivede, og samtidigt har Codemasters formået at skabe nogle miljøer, som føles levende. Både i naturområderne men også på banerne, hvor eksempelvis tilskuerne bidrager godt til stemningen. Det kan næsten ikke forklares men bør så absolut opleves!

Du kan undervejs købe en masse lir til bl.a. for- og bagruden, og på et tidspunkt kan du eksempelvis låse op for din avatar, så den kan hænge og dingle i bagruden – til skræk og advarsel for dine modstandere.

Rent interfacemæssigt er 2’eren også fuldt på højde med 1’eren. I din trailer har du adgang til DiRT Tour, online-delen samt diverse statistikker. Udenfor kan du vælge blandt dine biler og det er både nemt og overskueligt at navigere rundt i Colin McRae DiRT 2.

På lydsiden indeholder DiRT 2 mest af alt en masse mere eller mindre kendte rocknumre, som hamrer fint derudad under og mellem løbene. Jeg plejer at slå musikken fra, da den for mig virker unaturlig, men det bestemmer du selv. Lydeffekterne er rigtig gode og livagtige, og derudover er din co-driver samt dine modstandere, som består af alle de kendte rally-stjerner som eks. Travis Pastrana og Katie Justice, altid gode for en kommentar eller to. Disse indtalte kommentarer kan dog godt virke lidt ensformige i længden, da der ikke er alt for mange af dem, men de virker dog generelt set godt. Inden du overhovedet begynder at køre, skal du i øvrigt vælge blandt et stort antal kaldenavne. Jeg valgte det mest nærliggende, Tom, og det virker ganske underholdende, når man bliver kaldt ved noget, der minder meget om sit rigtige navn.

YES!
Godt 15 timer inde i spillet, må vi konkludere, at Colin McRae DiRT 2 holder hele vejen. Det arcadeprægede gameplay er stadig lige så godt skruet sammen som hos forgængeren, de nye (og de gamle) spilmodes er vellykkede, grafikken er ubeskrivelig smuk og mere detaljeret end nogensinde, og endelig har vi også fået en online-del, der bare virker, helt som den bør og skal. Totalt set er der altså lidt flere hestekræfter i 2’eren, og selv om du har spillet 1’eren igennem til hudløshed, bør du ikke tøve med at investere i denne udgave - et af årets bedste Xbox 360-spil!

Gamesector Anbefaler

Om Thomas Heine Bech

Thomas har været spilanmelder på Gamesector siden 2007 og anmelder for det meste spil til Xbox One. De foretrukne genrer er sport, bilspil, adventure, puzzle, platform, action og RPG (tja, det er vel næsten det hele), men hjertet banker især for de gamle 80'er-klassikere. Favoritspil på Xbox-konsollerne: Rayman Origins, Plants vs. Zombies, Tom Clancy's G.R.A.W., Pure, Game Room, Scramble, Limbo, Braid, Trials HD, Just Cause, Burnout Revenge, Raiden Fighters Aces og Pinball Hall of Fame: The Williams Collection.