UbiSoft har kigget Nintendo over skulderen og taget et godt og langt kig på deres kaos-fantasy-fodbold i Mario Strikers Charged Football og tænkt ”hey det kan vi sgu da også lave!”. Eller noget i den stil. Faktisk aner vi ikke hvorfor UbiSoft har udviklet Academy of Champions Football, men vi er da ret glade for at de har gjort det, for det er nemlig slet ikke så dårligt endda, selvom spillets primære målgruppe nok lige er et år eller to yngre end os.

Fodboldens svar på Hogwarts

Academy of Champions Football er fra samme skuffe af fantasy-football spil som f.eks. Nintendos Mario Strikers serie. Det betyder, at du godt kan glemme alt om taktikker, langsommelige træningspas, dødbolde og for den sags skyld alt hvad du forbinder med fodbold udover tacklinger og masser af vilde mål. Spillet er med andre ord en hektisk og actionpræget omgang arkadefodbold.

Spillets centrale historie tager udgangspunkt i en dreng (eller en pige, hvis man har lyst til at spille en sådan), der bliver optaget på Pelés legendariske fodboldskole Brightfield Academy... eller det bliver han faktisk slet ikke, for det er en fejl, at han er blevet indkaldt til skolen, men efter at han har vist sine totalt über l33t skillz med en fodbold får han lov til at blive på skolen for at bevise sit værd. Skolen er som snydt ud af næsen på Harry Potter og lighederne med det magiske Hogwarts er lette at spotte - allerede under introen.

Denne Story Mode er opbygget omkring en række semestre, som hovedpersonen skal gennemføre – hver dag i semestret indeholder forskellige aktiviteter, der giver mulighed for at træne sit fodboldhold, spille minispil for at tjene erfaringspoint eller penge og ikke mindst muligheden for at socialisere lidt med de andre spillere og lytte til sladder om kommende kampe. Muligheden for at købe nye færdigheder og skaffe nye talenter til dit hold og udstyre dem med forskelligt udstyr, der gør spillerne bedre, er alt sammen en ganske fin ekstra rollespilsinspireret feature, der supplerer det hvad Academy of Champions reelt set handler om – nemlig fantasy-football.

Hvert semester skal man nemlig spille en række træningskampe (der giver både penge og erfaring), men det er blot opvarmning til de obligatoriske kampe og turneringer i løbet af semestret, der absolut skal vindes, hvis man vil gå videre i Story Mode. Gider du ikke ”døje” med alle de udenoms ting, som de basale rollespilselementer og træningsminispillene, så byder Academy of Champions på flere quick play og minispil modes, der smider dig direkte på banen og sætter en kamp i gang uden alt for mange dikkedarer.

Kaos på banen
Dit fodboldhold stiller kun fem markspillere og en målmand til kampene, der går umanerlig stærkt. Grove og brutale tacklinger er normen og anvendelse af diverse specielle næsten ustoppelige færdigheder er, præcis som i Mario Strikers, en vigtig del af en vindende taktik. Kontrollen er relativ enkel – man styrer sin spiller med nunchucken mens A tackler og B sparker. Du kan desuden skifte spiller og foretage et sprint (hvilket brænder holdets optjente "Talent Bar" af), men kun hvis du ikke har bolden. Har du bolden foretager sprint-knappen en temmelig avanceret undvigemanøvre, der, hvis den er timet helt rigtigt, kan beskytte dig fra en tackling.

Det er i sin grundsubstans enkelt, let at gå til og i mindre doser faktisk forbløffende underholdende, takket være den specielle grafiske stil og de forskellige færdigheder dine spillere kan anvende, når du har fyldt dit holdt ”Talent Bar”. Story Mode giver ekstra levetid til kampene, da man i den som sagt selv kan få lov til at udvikle sine spillere løbende og købe nyt udstyr og færdigheder, hvilket giver et tættere forhold til spillerne i din trup og et overfladisk taktisk element. Spillet er helt klart henvende til de yngre spillere og derfor passer denne blanding af tilgængelighed og enkle rollespilselementer perfekt.

Spillets visuelle stil fortjener en del ros, for den er med til at gøre kampene endnu mærkeligere og mere surrealistiske. Himlen, omgivelserne og ikke mindst spillerne er fortegnede og grove i deres udtryk - men grafikken i omgivelserne går alligevel op i en højere enhed. Den er langt fra køn - men den er stilren og klar i sit fortegnede udtryk og kombineret med masser af sjove animationer ved scoringer og special moves samt omgivelser, der konstant forandrer sig og virker næsten surrealistiske og levende, bliver det samlede indtryk faktisk rigtig godt - også selvom spillerne er grove og kluntede at se på. En morsom "detalje" er, at en lang række klassiske UbiSoft figurer dukker op som spillere på forskellige hold - der er Raving Rabbids, Sam Fisher, Rayman og sågar også Prince of Persia og Altair fra Assassins Creed.

Nu hvor vi er ved det tekniske så understøtter spillet både wii motionplus og et balance board. Wii motionplus lader ikke til at gøre den helt store forskel - nok primært fordi man styrer sin spiller med nunchuck controlleren. Balance boardet anvendes kun i et af minispillene, så det er nok lige voldsomt nok at annoncere med at spillet understøtter det på forsiden af æsken.

Samlet set er Academy of Champions Football slet ikke noget tosset spil - bevares det er simpelt og ensformigt i længden, men det er stilrent, har sjove figurer og en glimrende Story Mode om fodboldskolen Hogwarts... eller hvad det nu var den hed. Ja det er et fodboldspil for de yngre spillere og hardcore FIFA eller PES fans vil sikkert vende det hvide ud af øjnene, hvis de skulle spille Academy of Champions i mere end et par minutter.