Trivial Pursuit

Det populære familiespil Trivial Pursuit har siden starten af 1980’erne været årsag til masser af skænderier om spørgsmåls korrekthed og mindst lige så mange irriterede blikke, når familiens Kloge-Åge ruller sig ud med bemærkninger som ”det er da almen viden” eller ”vidste du ikke det?”. Har du endnu ikke fået nok af familiespillet, kan du nu spille det på en lang række af konsoller – blandt andet Nintendo Wii.

At vide... eller ikke vide

Det er ikke første gang Electronic Arts forsøger sig med en computer-udgave af et populært familiespil. De udgav Monopoly (eller Matador, som vi kalder det på disse breddegrader) op til jul sidste år – og det gik mildest tal ikke så godt. Nu er turen så kommet til det populære familiespil Trivial Pursuit, der tidligere har været konverteret til spilform. I 2004 udgav Atari nemlig Trivial Pursuit: Unhinged til bl.a. PlayStation 2 og Xbox, dog uden at det fik den store kommercielle opmærksomhed.

Electronic Arts version af Trivial Pursuit byder på tre forskellige spilmodes – to af disse er multiplayer og kun en enkelt kan spilles af en spiller alene. Dette er netop et af problemerne med Trivial Pursuit i computerspils versionen – man skal have en flok venner på besøg for at kunne spille klassisk Trivial Pursuit og i så fald, er det både sjovere, hurtigere og lettere at sætte sig om spisebordet og spille den regulære version.

Selve spillet er helt klassisk Trivial Pursuit. Spillepladen er stort set præcis som man kender den fra brætspillet med farvede felter og spillets præmis er naturligvis det samme som i brætspillet: svar på spørgsmål og forsøg at ramme de felter på pladen, der giver farvede ”oste”. Farvere på spillepladen er også de klassiske Trivial Pursuit kategori-farver, så alt er stort set som det burde være i en direkte konvertering af Trivial Pursuit fra brætspil til computerspil. Så langt så godt.

Det er muligt at spille det helt klassiske Trivial Pursuit i computerversionen. Har man en flok venner på besøg kan man spille et helt regulært spil Trivial. Spørgsmålene er på dansk (i hvert fald i PlayStation 2, PlayStation 3 og Nintendo Wii versionerne) og de er generelt ganske fint formleret og ofte fulgt af billeder eller landkort, der pepper spillet en smule op. For at slå med terningen vifter man blot med sin Wiimote, hvorefter man peger på det felt man gerne vil rykke til. Som du måske kan forstille dig er dette ikke en helt så hurtig proces som et rigtigt spil Trivial Pursuit, men det er stadigvæk gangbart.

Den anden spilmode man kan spille med sine venner er Facts & Friends – en betydeligt sjovere mode end det klassiske Trivial Pursuit, da man i denne mode skal satse point på hvilke spørgsmål de andre spillere kan svare rigtigt på. Det fungerer faktisk noget bedre end det originale Trivial Pursuit – i hvert fald hvis man spiller med en blanding mellem børn og erfarne TP-spillere, idet spørgsmålene i computerspillet generelt er lidt for nemme. Erfarne Trivial Pursuit spillere eller folk med en stor paratviden vil således kunne vinde spillet meget hurtigt, hvorfor Facts & Friends moden kan være lidt sjovere, da det i stor grad er din viden om dine venners viden, der tæller.

Den sidste spilmode er den eneste man kan spille i singleplayer og den er mildest talt skuffende. Jeg havde håbet man kunne spille klassisk Trivial Pursuit mod forskellige computermodstandere – evt. med hver deres kategori-speciale eller sværhedsgrad, men nej. Det eneste man kan i singleplayer et at se hvor hurtigt man kan rydde spilpladen for spørgsmål og oste i ”Clear the Board”. Med andre ord, så er Trivial Pursuit i computerspils versionen stort set udelukkende brugbart, når du har venner på besøg (og så kunne man måske lige så godt tage et rigtigt spil Trivial Pursuit rundt om spisebordet?).

Trivial Pursuit er en bedre konvertering af et brætspil end Monopoly var. Men det siger måske ikke så meget for Monopoly var virkelig noget forp.... .... ja lad nu det ligge. Trivial Pursuit til Nintendo Wii er måske ikke afløseren til et hyggeligt spil Trivial Pursuit i dine venners selskab i stearinlysets skær omkring spisebordet, men det kan være et fint afbræk fra det regulære brætspil og især Facts & Friends spilmoden kan og vil skabe lykke. Og sidder man alene hjemme og vil gerne teste sin paratviden, så kan singleplayer Clear the Board moden måske nok lige gå an en enkelt aften eller to. Men så heller ikke mere.

Så på bundlinjen er det ret enkelt – man får præcis hvad man betaler for: en digital udgave af det klassiske brætspil med en ekstra spændende spilmode og så ikke et hak mere.