Mini Ninjas

PEGI 7+

Det må have været hårdt. Mødet hvor man hos IO Interactive skulle tage den afgørende brainstorm. Den skaldede lejemorder har om noget været omdrejningspunktet for danskerne. En succes kun garneret med de andre skydespil: Freedom Fighters og Kane & Lynch. Ikke desto mindre skulle kassesuccesen lægges til side, og formlen denne gang være en ganske anden. Hvem der fandt på, at det skulle være nuttede, vraltende ninjaer i et ublodigt eventyr ved jeg ikke – men udfaldet er slet ikke så tosset endda.

Den mindste helt i den største fare

En ganske stemningsfuld intro sætter stemningen, og lægger grundlaget for de næste mange timers underholdning. I en opfindsom sort/hvid kollage præsenteres de klassiske modpoler: Ond og god. Målet er en verden i balance, og den balance er lige på vippen. En ond krigsherre truer østen. Ved at transformere nuttede dyr til soldater er mørket ved at vinde frem. De bedste ninjaer er sendt ud for at stoppe fjenden, blot for at forsvinde sporløst. Tilbage står Hiro (mon udviklerne har set Heroes?), som end ikke er færdig med sin træning endnu. Alligevel hviler denne tunge byrde på hans – og dine – skuldre.

På klassisk vis åbnes spillet op med en lille træningssekvens. Med Hiro i centrum lærer man de mest grundlæggende ting spillet har at byde på. I et glad farveladelandskab hopper man rundt, smider kastestjerner og sparker kækt. Forskellige læremestre står klar med gode råd, og langsomt indflaskes man i universet. Ikke noget nyt under østens sol her, men til gengæld glædes man hurtigt over den intuitive styring, hvor hovedpersonen hurtigt parerer de ordrer han modtager.

Det viser sig dog hurtigt, at der gemmer sig mere under den enkle indgang. IO Interactive har nemlig formået at give spillet mere dybde end som så. Hiro har adgang til Kuji magi, hvilket blandt andet gør, at han kan tage form af et dyr (ret beset overtager man kontrol med et givet dyr man møder). Ikke dårligt når man skal liste sig væk fra fjender.

Apropos liste, så er det også muligt at liste sig forbi sine mange fjender. Det sker ved at bevæge sig i det høje græs imens man holder en bestemt knap holdt inde. Personligt har jeg normalt ikke tålmodigheden til snigespil, men her er det så ligetil og let, at det faktisk er en lækker ekstra detalje. Udover disse ting vil du også mestre diverse ninjatricks, kunne styre elementerne og dertil har du en hat der både kan bruges som værn mod pile og sågar kan bruges som en lille båd. Med andre ord er mulighederne relativt vide, hvilket alt andet lige er med til at gøre underholdningen varieret.

Ja, så har jeg faktisk slet ikke nævnt, at man rent faktisk redder sine ninjavenner undervejs. Det giver den ekstra lille finesse, at man på et hvilket som helst tidspunkt kan vælge en hvilken som helst af de personer, man har befriet. Noget der har den fordel, at de forskellige personer har nogle evner Hiro ikke har. Ideen er rigtig god, men desværre ikke udført helt til UG. Behovet for reelt at skifte person er ikke stort, og IO Interactive har misset en kæmpe mulighed: Nemlig muligheden for at man kan spille coop enten lokalt eller over Live.

Teknisk er det en meget kompetent titel. Grafikken virker måske umiddelbart enkel, men den er utrolig komplet i sit udtryk. Det er et farverigt univers, som faktisk sprudler af liv og detaljer ved nærsyn. Dertil er der overraskende få fejl, samtidig med at det hele bevæger sig meget flydende. Animationerne og figurerne er opfindsomme, og med til at bidrage til den ganske særlige illusion. Det bakkes op af en fin stemningsfuld lydside, der på god vis blander østens musik med herligt overdrevne accenter.

Mini Ninjas er et modigt skridt væk fra den sikre boldgade for IO Interactive. Det er tydeligt, at de er gået til opgaven med stor ildhu, og har besluttet sig for at gøre tingene ordentligt. Noget som viser sig i den gennemførte grafik, det ganske varierede gameplay og den gode tekniske kant. Det største problem er, at man har forpasset muligheden for at lade flere spille samtidig. Det samtidig med at spillets charme mest appelerer til de yngre, hvor sværhedsgraden nok er en anelse for høj. Samlet set dog et klart godkendt produkt.