Score: 10

PEGI 12+

Nu hvor Team Ninja tilsyneladende er udset til at føre Metroid-serien ind i næste generation, er det kun passende, at Retro Studios siger farvel med et brag af en opsamling. Tre Metroid Prime-spil - alle nu med Wiimote-styring - på én disc. Kan det blive meget vildere?

En fantastisk opsamling

Har du aldrig spillet et Metroid-spil, er dette din hidtil bedste chance for at opleve et af spilmediets bedste serier. Metroid var blandt de første spil som for alvor demonstrerede hvor store muligheder spilmediet besidder. Med sit fokus på udforskning og opbygning af nye evner hos hovedpersonen, viste det hvordan spil kunne handle om andet end reflekshandlinger og aggression, og med sin sublime stemning var det blandt de første spil som gav et hint om hvilke audiovisuelle oplevelser, vi i dag tager for givet.

Metroid Prime-spillene (DS-spillet undtaget) er blandt hvor tids stærkeste eksempler på audiovisuel perfektion, mens de samtidig demonstrerer at spilmekanikkerne fra det første Metroid-spil også holder den dag i dag. Metroid Prime Trilogy er en samling af Metroid Prime, Metroid Prime 2: Echoes og Metroid Prime 3: Corruption. En komplet anmeldelse af alle tre spil ville blive meget lang, så der må vi henvise til vores tidligere anmeldelser. Her vil vi i stedet se overordnet på spillene, og forsøge at beskrive den udvikling de hver især bringer serien.

1...

Det første Metroid Prime-spil er blandt denne anmelders aller største spiloplevelser, så gensynets glæde var stor, da Samus Aran landede på planeten Tallon IV, hvor spillet foregår. Planeten er helt central for vores hovedpersons selvforståelse, da hun her finder utallige spor efter sine Chozo-forfædres gøren og laden. Planeten er seriens måske smukkeste, med sine mange og forskellige lokationer. Denne anmelders absolutte favoritområde i hele serien, er de snedækkede ruiner i Phendrana Drifts, men resten af spillet er stemningsmæssigt ligeså storslået.

Det er svært at pege på kun én stor nyskabelse som Metroid Prime bragte serien, men muligheden for at scanne omgivelserne er bestemt blandt de største. Denne mulighed tilførte med ét en langt dybere fortælling, som tilmed var valgfri - man kan nemlig sagtens gå igennem spillet uden at scanne sig til den enorme baggrundshistorie. Scanneren er naturligvis ført videre i de næste spil også. En anden vigtig tilføjelse er førstepersonsperspektivet. Hvor man tidligere så Samus udefra, så oplever man nu verdenen gennem visiret i hendes power suit. Det gav en for serien hidtil uset intensitet - en intensitet der kun blev øget i de næste to spil.

2...

Metroid Prime 2 forsætter historien om Samus og det farlige stof phazon, som hun fandt på Tallon IV. Spillet foregår på planeten Aether, som er blevet splittet i to dele - en mørk phazon inficeret udgave, og den oprindelige smukke og lyse Aether. Den helt store nyhed er dermed muligheden for at skifte mellem de to verdener, for på den måde at drive spillet frem. Det fungerer sublimt, og tilfører helt nye tankekrævende opgaver, men gør også spillet en smule længere end det har behov for.

Spillet giver samtidig det første hint af den - for nogle uvelkomne - udvikling som serien fuldbyrdede i Metroid Prime 3. Der er nemlig andre civiliserede væsner til stede. De hjælper Samus og giver hendes kamp et højere formål, men de ødelægger samtidig den ensomhed som seriens stemning tidligere bar præg af. Spillet er dog stadig en suveræn opvisning i udforsknings-baseret spilopbygning, og i at fortælle en historie uden at den træder foran spilmekanikken.

3...

Det er til gengæld netop den evne, som serien mistede i Metroid Prime 3. I spillet modtager Samus ordre fra sine overordnede - hun er dermed ikke længere den stærke og selvstændige kvinde vi var kommet til at kende hende som gennem mere end to årtier. Til gengæld får vi en stærkede og mere klar fortælling - ingen efterlades i tvivl om hvad historien handler om.

Den vigtigste nyskabelse i Metroid Prime 3, er dog skiftet fra traditionel kontrol til Wiimote-kontrol - og det er vel netop dette skifte som retfærdiggør denne trilogi, hvor også de to andre spil nu styres med Wiimote. Aldrig har det været så enkelt at sigte, og med lidt øvelse er også navigationen med Samus fantastisk flydende og behagelig. Spillet slipper sine platforms-rødder en smule, og bevæger sig i retning af rendyrket first person shooter, men dog ikke så meget at man som fan føler at serien har mistet sine centrale kvaliteter. Styringen fungerer heldigvis lige godt i de to første spil - det er en stærk forbedring af to i forvejen fantastiske spil.

Køb!

Derudover er forbedringerne der er tilført de enkelte spil til at overse, men det første spils mærkbart kortere loading-tider mærkes tydeligt. Det nye 16:9-format er for de fleste nok det som gør, at de aldrig vil spille de oprindelige spil igen, da spillene nu med ét igen føles 100% tidsvarende. Der er ingen tvivl om at Metroid Prime Trilogy er blandt de aller bedste køb på Nintendo Wii - er du Metroid-fan vil du have den nye Wiimote-kontrol og 16:9-formatet, og har du ikke spillet Metroid Prime-serien tidligere, er dette det oplagte sted at starte. Du vil ikke fortryde et køb af denne perle af en opsamling.

Om Jimmy Marcus Larsen