”Read and Solve like a Mystery Novel” står der på spilkassen. Det burde jo være nok til at vække enhver adventure-fanboys nysgerrighed, men det er desværre langt fra så spændende som det lyder. Another Code R, der har undertitlen ”A Journey into Lost Memories” er et godt forsøg på et anderledes adventure, men det snubler desværre et stykke før mål.

Interaktiv roman? Hedder det ikke Adventure?

Another Code R er efterfølgeren til Nintendo DS spillet Another Code, som jeg skrev om her på GameSector helt tilbage i 2005. Det var et glimrende adventurespil om pigen Ashley, der modtager en mystisk pakke, som viser sig at være fra hendes ”afdøde” far. Nu skriver vi så 2009 i kalenderen og jeg sidder her med Another Code R til Nintendo Wii. Spillet, der på pakken beskrives som en ”Mystery Novel” er gameplaymæssigt stort set et ganske almindeligt adventurespil – så lad ikke den smarte tekst på spilpakken snyde dig. Men adventurespil er jo en overset genre på konsollerne (og på PC for den sags skyld), så det er jo herligt, at der med mellemrum kommer lidt nyt til os adventure gamere.

I Another Code R spiller man igen pigen Ashley Mizuki Robbins. Hun er netop blevet 16 år og er blevet inviteret på en campingtur til Camp Juliet af sin far, som hun - logisk nok - ikke har haft det tætteste forhold til, idet de kun har boet samme de sidste to år. Undervejs på turen begynder Ashley pludselig at få flashbacks om sin afdøde mor, der tilsyneladende, for 13 år siden, også har været på de samme steder som Ashley nu besøger.

Udover flashbacks, der fortæller en glimrende og ganske spændende historie om Ashleys fortid og udbygger mystikken om hendes forældres arbejde og ikke mindst moderens død, som jeg ikke vil afsløre for meget om, så er der naturligvis masser af mystiske hændelser, steder og personer ved Camp Juliet. Der er et mystisk og uhyggelige klokketårn, en sær eneboer, sortklædte tavse mænd, forgiftet drikkevand og så videre og så videre – alle elementer i en teenage-detektiv-roman er til stedet og selvom det hele virker temmelig rodet i starten, så er plottet ganske velfungerende og indhyllet i en tyk aura af intriger og en smule uhygge.

Som i ethvert andet adventurespil er der naturligvis puzzles og små hjernevridere i vejen for Ashley i Another Code R. Desværre er disse ikke helt så veldesignede eller originale som de var i det oprindelige Another Code, men de fleste er ganske gode. Dog tager de mere form af Wiimote-kontrollerede minispil, end rigtige klassiske adventurepuzzles. Enkelte af dem bliver desværre gentaget lidt for ofte, men der er flere gode små bevægelses-puzzles imellem og som hele fungerer konceptet nogenlunde.

Resten af spillet er naturligvis skruet sammen som et klassisk adventure, hvor Ashley skal udforske sine omgivelser, snakke med de lokale og samle nytting ting op - dog ikke så mange som i typiske adventures. Man udforsker skærmbillederne med wiimoten, mens bevægelser fra skærmbillede til skærmbillede klares ved hjælp af pile i kanten af skærmen, der indikerer hvilke retninger Ashley kan bevæge sig i. Det er en temmelig enkel løsning og på mange måder virker Another Code R da også som et teknisk ret simpelt adventurespil – desværre.

Et af problemerne med Another Code R at balancen mellem puzzles og dialog er skæv. Der er alt for megen langsom snak og tekst på skærmen i forhold til hvor mange gode puzzles og mystiske ting, der er at interagere med. Det trækker tempoet ud af spillet og med mindre man er en meget ihærdig adventuregamer, så kan det let betyde, at man mister lysten.

En anden ting, der plager mig ved Another Code R, er den tekniske udførsel. Grafikken som sådan er nydelig, i hvert fald efter en Wii-standard (selvom nogle af de indendørs omgivelser er en smule sparsomme) og der er for det meste en rigtig mørk og melankolsk stemning over mange af spillets lokaliteter. Men spillet er desværre langt fra så innovativt, som Nintendo DS versionen var. Det prøver desperat at få spilleren til at gøre smarte ting med og bruge wiimoten på anderledes måder, men det kan langt fra matche brugen af Nintendo DS konsollens mange funktionaliteter i originalen.

Jeg kan normalt godt lide de spil CING har udviklet – det er ofte lidt skæve titler, der som regel er dyste eller melankolske. Spil som Glass Rose, Another Code eller Hotel Dusk: Room 215. De havde også en finger med i udviklingen af det glimrende Little King's Story. Men Another Code R er ikke deres bedste spil – det har bestemt en glimrende handling, men det er lidt for langsomt og alt for teksttungt til min smag.

Er man fan af klassiske point-and-click adventures og er man ikke bange for spil, hvis tempo måske ikke lige hører hjemme i overhalingsbanen, så kan man sagtens give Another Code R en chance. Det er et genre vi ikke ser så tit til Nintendo Wii og det i sig selv gør naturligvis spillet interessant for adventurefans, der også godt kan lide at løse et mysterium eller tre. Man skal bare ikke forvente at Another Code R ligner sin forgænger – for det gør det desværre ikke.