The Conduit

First Person Shooters er ikke en genre, der mangler nye titler. Der er masser at vælge imellem i forvejen og nye støder til stort set hver dag. Altså med mindre man vil spille dem på sin Wii, for så er udvalget noget begrænset. Nu kommer The Conduit Wii-spillerne til undsætning.

The Conduit

I The Conduit har du rollen som Michael Ford, en agent, der tager kampen op mod skumle fyre, i en lidt rodet og faktisk også lidt kedelig historie, hvor han render gennem forskellige lokaliteter og skyder på alt, der rører sig. Kedelig, forstået på den måde, at det hele er noget, vi har set eller hørt før, og The Conduit gør absolut intet for at skjule dette faktum. Så historien vil man hurtigt glemme, og den formår ikke at holde ens opmærksomhed ret længe. Den startede ellers godt, men forfaldt ret hurtigt til klichéer og ender med at føles ret ligegyldig. Hvilket egentlig også har virket fint for mange andre FPS, men alligevel sidder man hver gang og håber på lidt mere.

Et sted, hvor The Conduit dog formår at distancere sig fra alle sine konkurrenter på PS3 og Xbox, er kontrollen. Den udnytter Wiimoten rigtig fint, og efter nogle minutters tilvænning føles det ret naturligt. Man sigter med Wiimoten, bevæger sig med joypad’et på Nunchuck’en og ved hjælp af knapperne åbner man menuer, skyder, dukker sig, skifter våben og lader. Granater kaster man ved at lave en kastebevægelse med Nunchuck’en, og man slår med sit gevær ved at bevæge sin wiimote hurtigt fremad. Det er en ganske fin kontrol, men skulle man ikke være helt tilfreds med den, så kan man selv ændre på den og flytte rundt på knapperne. The Conduit viser, at FPS bestemt kan spilles med Wiimoten, hvis man altså blot tager sig lidt tid til at lave kontrollen ordentligt, og det har High Voltage Software gjort i dette tilfælde. Det synes jeg har manglet i de få FPS vi hidtil har set på Wii’en. Men The Conduit formår altså at vise, hvordan det bør gøres.

Ellers er der ikke meget at være direkte imponeret over i The Conduit. De baner, man kæmper sig igennem, er ret kedelige at se på. De er også temmelige lineære og indeholder ikke ret mange overraskelser. Der er intet nyt at melde i forhold til ens udvalg af våben, det er alt sammen set før i tidligere spil, og i det hele taget er der ingen fornyelse i spillet, blot gentagelser af ting, der før er set i denne genre. AI’en er heller ikke imponerende, og det giver nogle lidt kedelige og ikke særligt udfordrende baner. Bevares, de hopper i dækning i ny og næ, men bortset fra det, er der ikke meget modstand i dem.

Når nu AI’en ikke leverer imponerende modstand, så er det jo heldigt, at The Conduit har en online mode, hvor man kan kæmpe mod 11 andre modstandere i de traditionelle multiplayer modes såsom Death Match, Capture the Flag og Team Deatmatch. Der er indbygget et ranking system, så ens præstationer i online mode bliver belønnet, og man bliver også matchet mod modstandere, som er på samme niveau som en selv. Det giver faktisk nogle gode og interessante online dueller. Det er bestemt noget, der har manglet på Wii’en, så det skal The Conduit have ros for. Så kan man godt se lidt igennem fingre med en lidt kedelig singleplayer historie.

Grafisk kan The Conduit selvsagt ikke hamle op med sine konkurrenter på Xbox 360 og PS3. Som sagt er de enkelte baner lidt kedelige at kigge på, uden detaljer og liv. Der er få undtagelser, men der er alt for langt imellem dem til at man kan kalde The Conduit et flot spil. Det er synd, for andre spil har vist at Wii’en kan levere pænere grafik end det, vi får serveret her. Lyden er heller ikke imponerende. Det er et standard FPS lydbillede, som vi har hørt det til bevidsthed før. Dialogen i spillet er bestemt ikke imponerende og virker alt for påtaget og kunstig til at den formår at overbevise én om der er en grund til at følge med i historien.

The Conduit er et ok FPS spil til Wii’en, som dog alligevel ikke imponerer voldsomt. Det er ikke det spil som endelig overbeviser kritikerne om, at FPS på Wii kan være lige så gode som på de to andre konsoller. Dertil er singleplayer delen lidt for triviel og spillet bringer intet nyt til genren, men kopierer blot de spil der findes i forvejen. Det lykkes dog at overbevise om at Wiimoten sagtens kan bruges som controller i et FPS og samtidig leverer The Conduit endelig en ok online-mode til et Wii spil. Det har bestemt manglet og det er online delen der trækker op i den endelige karakter og får denne anmelder til bramfrit at udmelde, at The Conduit er det hidtil bedste FPS til Wii’en; selv om der stadig er plads til forbedring.

Om Frank F Pedersen