Det første Boom Blox, der udkom for over et år siden til Nintendo Wii, var sådan set ikke noget dårligt spil. Det var et morsomt og til dels også ganske nuttet puzzlespil, der lånte lidt fra højre og venstre, men alligevel havde sit helt eget unikke præg. Gameplayet var enkelt, spillet var let at gå til og det havde af uransagelige årsager Steven Spielbergs navn på spilkassen. Nu er der så kommet en efterfølger og vi er klar med en anmeldelse.

En ny alen af samme stykke

En hel basal grundregel i spilbranchen er, at man ikke skal pille ved noget, der allerede har vist sig at fungere – og gameplayet i det originale Boom Blox fungerede ganske godt, selvom levetiden måske ikke var så høj, som man kunne forvente. Under alle omstændigheder er Smash Party (eller Bash Party, hvis man har fået fat i en amerikansk version) meget mere fra den samme skuffe som det originale spil – og ja, Steven Spielbergs navn er stadig på kassen og det er stadig ikke lige til at gennemskue hvad hans bidrag til spillet har været.

I Smash Party skal spilleren igen vælte tårne og andre konstruktioner af forskellige farvede klodser. Dette gøres typisk ved at smide/skyde kugler af forskellig art ind på klodserne for at få dem til at falde ud over spillepladens kant. Det er et enkelt koncept, men finten er naturligvis, at man ikke bare kan fyre løs til alle klodser er væk – det gælder om at planlægge sine kast, så man får størst mulig effekt ud af hver enkelt kast eller skud. Idet nogle af klodserne reagerer på en speciel måde, hvis de bliver ramt eller rører ved andre klodser af en bestemt type, er der masser af strategi og planlægning i at opnå en guldmedalje på hver bane.

Enkelte af banerne er tro kopier af det klassiske ”Klodsmajor” familispil, hvor man skal hive klodser ud af et tårn uden at vælte hele baduljen på gulvet – ganske morsomt, men allerede gjort mange gange før, også på Wii i spil som f.eks. Jenga World Tour.

Der er sådan set intet nyt i det ovenstående – det er mere eller mindre præcis hvad det originale Boom Blox gik ud på. Så vil man have nytænkning, skal man kigge nærmere på Smash Partys multiplayer muligheder. De er blevet betydeligt udvidet, så to spillere nu kan samarbejde om at løse udvalgte baner. Der er samarbejde (eller konkurrencer) i Klodsmajor og der er baner, hvor spillerne har hver deres type af kugle og de skal samarbejde for at få væltet konstruktionerne.

Bliver man træt af de ca. 400 medfølgende baner, kan man designe sine egne, som man endda kan dele med andre spillere via internettet – en feature som Electronic Arts tydeligvis satser hårdt på. Man kunne også skabe sine egne baner i det originale spil, men editoren er denne gang betydeligt bedre og giver spilleren mange flere muligheder.

Blandt nye småting finder man blandt andet to nye omgivelser til banerne – en der foregår under vandet og en der foregår i rummet. Dertil kommer en række nye blokke i ”spændende” nye former (hvis du altså synes at f.eks. trekantet og cylindrisk er spændende). Det er måske i småtingsafdelingen.

Visuelt ligner spillet sin forgænger, med klare og venlige farver samt relativt neutrale baggrunde. Spillet er ikke nogen stor visuel åbenbaring, men grafikken fungerer og kameraet er relativt let at dreje og vippe. Eneste lille tekniske spidsfindighed er kontrollen, der virker lidt for ”gnidret” til de mere besværlige Klodsmajor-baner. Men det er ikke noget tålmodighed ikke kan hjælpe dig forbi.

Boom Blox: Smash Party er en typisk efterfølger – der er stort set mere af det hele og gameplayet er blevet udvidet på et par centrale punkter. Multiplayer er blevet udvidet og gjort meget sjovere for to spillere og der er kommet en glimrende editor, så man selv kan lave baner, der endda kan deles med andre spillere. Alt i alt en solid efterfølger – selvom vi endnu ikke har fundet ud af hvad det helt præcis er Steven Spielberg bidrager med i disse Boom Blox spil.