Punch-Out!!

Der er nogle spiludviklere, der helt tydeligt har forstået, at det ikke altid handler om at lave de mest komplekse spil eller finde på de mest indviklede plotlinjer med så mange twists som overhovedet muligt. Ofte kan en god ide kombineret med et solidt gameplay være meget mere effektivt – og hvorfor ikke bare bruge noget, der allerede har vist sig at være en succes? Det er Punch-Out!! et glimrende eksempel på.

En lille historietime

Punch-Out!! (de to udråbstegn er en del af titlen – go figure) udkom for første gang i 1984 i de amerikanske og japanske spillehaller. Spillet fik stor succes og blev allerede årets efter fulgt af spillet Super Punch-Out!! Efterfølgende udkom der et Punch-Out!! spil til både NES og Super Nintendoen, så man kunne more sig med en boksekamp derhjemme når spillehallen eller grillbaren lukkede. Det var alt sammen meget fint, for det foregik stort set alle andre steder end her i Europa, hvor vi kun fik lov til at spille Super Nintendo versionen, så vi måtte fordrive tiden med noget andet mens vi sad i vores drøn-smarte cowboyvest på vores Puch Maxi udenfor Blue Burger og ventede på en halv grillkylling med fritter (blod og snot til naturligvis). Ak ja. Og nu – 14 år efter den sidste Punch-Out!! titel dukker der et Nintendo Wii spil op, der sjovt nok også hedder... ja Punch-Out!!. Nu skal alle de regnvåde aftner foran grillen indhentes.

Punch-Out!! til Nintendo Wii forsøger ikke at være mere end det er. Det er underholdende arkadeboksning, der læner sig meget kraftigt op af de to forgængere til NES og SNES. En stor del af bokserne i spillet er rent faktisk taget direkte fra de foregående konsol- eller arkadeversioner og hovedpersonen er den samme som i et par af de foregående spil – nemlig den unge håbefulde bokser Little Mac.

Svæver som en bly-sommerfugl...
Little Mac, der stort set er den eneste normalt udseende bokser i hele spillet, skal vinde tre mesterskaber i forskellige klasser. Men glem alt om vægtklasser eller stilren teknisk boksning. Punch-Out!! er ren rå arcadefight. Faktisk er hver eneste boksekamp som en lille bossfight i sig selv, for det gælder om at aflure hvilke specielle angreb modstanderen har og hurtigt udvikle en teknik til at undgå dem eller slå kontra. Rammer man med de rigtige stød på det rigtige tidspunkt belønnes man med stjerner, som man kan akkumulere til at affyre en gedigen kæberasler – men pas på, for man kan let miste sine stjerner, hvis man selv tager en træffer før de bliver brugt.

Som sagt, så er dette ikke en boksesimulation – og tak gud for det. Punch-Out!! er hylende morsom og hurtig action og spillets muligheder og kontrol afspejler klart dette. Little Mac kan dukke sig, gemme sig bag parader og undvige til højre og venstre, mens han offensivt kan sende hooks til højre og venstre eller anvende sit såkaldte ”stjerneslag”. Timing er alt i Punch-Out!!. Når man først har afluret hvor modstanderen ynder at slå (og hvordan han indikerer hvor næste stød kommer), så gælder det om at komme af vejen og levere sønderrivende serier af slag, så snart modstanderen har blottet sig med en forbier. Man kan ikke danse rundt i ringen, som i andre boksespil – kameraet er fast baseret bag Little Mac, der står stationær i ringens centrum, så hele kampen er en lang in-fight – præcis som i de tidligere Punch.Out!! spil.

Der er flere måder at styre Little Mac på... for kontrollen i Punch-Out!! kommer stort set rundt om hele Nintendo Wii kontrolspektret. Man kan anvende wiimote og nunchuck og støde med dem frem og tilbage og til siden for at få Little Mac til at vige til siden. Man kan endda inkorporere sit Wii balance board, hvis man er til den slags, men idet mange af kampene faktisk er ret svære og hver enkelt fint kunne kvalificere sig til bosskampe i andre spil, så er jeg glad for muligheden for at vende wiimoten på siden og anvende den som en ”gammeldavs” controller. Det giver lige et nanosekunder hurtigere responstid – og det er ofte forskellen mellem sejr og en tur på intensiven, komplet med nyt tandsæt og sondeføde i månedsvis, for stakkels Mac.

... men stikker som et pindsvin med syfilis og hundegalskab
En stor del af charmen ved Punch-Out!! (og det skal her understreges at charme er noget spillet har i rå mængder), er de mange underlige og morsomme modstandere. En række af dem har optrådt i de foregående spil, lige fra den absolutte vat-arm Glass Joe, som man begynder med at møde, over andre ”kendinge” som Bear Hugger, Great Tiger, King Hippo og Von Kaiser. Enkelte nye boksere er kommet til, men langt de fleste er kendte fra tidligere spil. De har hver deres egen lille intro-film og groteske klichefyldte kommentarer og animationer. De har også hver deres hemmelige eller specielle angreb, som man skal tage sig seriøst i agt for. Når man er kommet igennem den centrale del af spillet en gang, kan man låse op for nye modes, hvor modstanderne får nye specielle angreb eller bliver bedre til at dække deres åbenlyse svagheder – det giver spillet en forbløffende levetid.

Går det helt galt, skal man ikke gå i panik. Man kan nemlig godt holde til en tur eller to i gulvet – går man i kanvassen tre gange i samme runde, så er det game over. Og man skal ikke forvente andet end nederlag en massé, for mange af de senere boksere i spillet er rigtig svære og kan sende stakkels Mac i tovene efter et enkelt slag eller to, mens Macs egne stød dårligt lader til at påvirke modstandernes livsbjælke. Heldigvis kan man træne mod hver enkelt modstander, så man kan øve teknikker og forsøge at lære hvornår man skal undvige deres angreb – en nødvendig hjælp, der vil blive brugt flittigt, hvis man vil undgå at ende som bankekød (men i det mindste bliver det gennembanket og mørt bankekød).

Det er også muligt at bokse mod en anden person i splitscreen. Det er naturligvis altid et hit at spille mod andre – især i et så let tilgængeligt boksespil som dette, men personligt morede jeg mig faktisk mere over spillets centrale story, hvor Little Mac skal bokse mod de mange forskellige boksere – det er bare sjovere, fordi persongalleriet er så varieret og morsomt. Problemet i multiplayer er at begge boksere er Little Mac... øv.

Visuelt er Punch-Out!! nydeligt. Spillet er, som sine forgængere, i en fortegnet og meget tegneserie-agtig stil, der passer godt til den ikke alt for seriøse stemning. Spillets animationer er fine, grafikken er skarp og klar og selvom omgivelserne måske er simple (læs: stort set ikke eksisterende), så fungerer spillet som hele rigtig godt. Personligt er jeg desuden vild med de Rocky-agtige mellemsekvenser imellem kampene, hvor Little Mac træner med sin coach.

Punch-Out!! beviser, at man ikke behøves gå over bækken for at opfinde en dyb tallerken fyldt med bjørneskind igen – eller noget i den stil. Det er i hvert fald en perfekt blanding imellem underholdende gameplay og nostalgisk arcadeaction. Spillet tager alt det bedste fra de foregående titler og bringer det op til en moderne 2009 standard med god kontrol, farverige modstandere og masser og atter masser af boksekaos i ringen. Punch-Out!! er et af den slags spil, der med det samme bare lader til at kunne underholde hele familien og det er en yderst sjælden kvalitet. Men vær vel advaret – det er ikke et spil for dårlige tabere.