DHF har den seneste måneds tid virkelig formået at skabe fokus på håndboldsporten. Desværre er det ikke for selve håndboldspillet, men det kan man så råde bod på ved at kaste sig over Handball Manager 2009, hvor det netop er spillet på banen, der er i fokus.

Handball Manager 2009

Hvis man tror at håndbold er et simpelt spil, så kan Handball Manager 2009 fra Netmin Games få én på andre tanker. Jeg har altid godt kunnet lide at se håndbold, men har ikke rigtig interesseret mig for taktikker, holdopstillinger og lignende. For mig var det enkeltpersonernes gøren og laden, der fastholdt interessen. Når en Anja Andersen snurrede rundt om sig selv og fintede ved straffekast eller når Lars Christiansen scorede endnu en gang fra en usandsynlig spids vinkel.

Så det var med det mindset (og ringe kendskab til håndbold) at jeg gik i gang med min egen karriere som håndboldtræner. Det giver Handball Manager 2009 fra Netmin Games mig nemlig mulighed for, og sådan en chance skal da ikke spildes. Jeg har vundet utallige titler som fodboldtræner i Championship Manager, så det må være på tide at søge nye udfordringer.

Og udfordringer er der nok af i dette spil. Det er utrolig detaljeret og man føler virkelig et hver en beslutning man tager har en eller anden indflydelse på ens resultater. Det er selvfølgelig vigtigt for et manager spil. Man bestemmer træningen for hver enkelt spiller, sætter sit hold, bestemmer taktikken, udskiftningerne, ændrer taktikken undervejs og imellem kampene skal man så også holde øje med økonomien, fansene, pressen, sin familie, klubbens bestyrelse og transfer-markedet. Der er altså ikke et kedeligt øjeblik, når man først har startet sin karriere. Det kan virke overvældende, men heldigvis kan man hyre folk til at hjælpe sig med de daglige opgaver, så man kan på denne måde ’fravælge’ de ting man ikke ønsker at have kontrol med selv. Men det koster selvfølgelig penge, som man lige skal være sikker på at have først.

Selve menuen hvor man skal finde rundt i alle de aktiviteter virker i starten noget rodet, men efter en times tid med spillet lærer man at finde de relevant ting ret hurtigt. Men værre endnu er det at finde ud af hvad de relevante ting egentlig er. Manualen giver nogle få hint til hvad der er vigtigt for at få succes som håndboldtræner, men for en som mig uden den store kendskab til håndbold, er det en noget uoverskuelig opgave, som jeg godt kunne have brugt lidt in-game hints til at komme ordentligt i gang med.

Når kampene er gået i gang finder man ud af hvor forskellig håndbold egentlig er fra fodbold. I fodboldmanagerspil har man begrænset indflydelse på spillernes gøren og laden på banen, og kan kun styre de 11 udvalgte ved hjælp af generelle taktiske skift og få udskiftninger. I håndbold kan man hele tiden ændre hvilke spillere, der er på banen, skifte taktik fra minut til minut og give enkelte spillere meget præcise instruktioner i hvordan de næste par minutter skal forløbe. Så afviklingen af kampene får stor betydning for ens karriere og det føles rigtig godt første gang man lægger mærke til en svaghed hos modstanderen og skifter taktik efter det, for så at se sit hold trække fra modstanderen. Afviklingen af kampene er derfor meget vigtige og det klares ganske fint. Der er masser af opdateringer og statistikker at sidde og kigge på, som man kan reagere på. Der vises også enkelte highlights fra kampen i 3D animationer, men selv om de er ok lavet, så virker de lidt stive og påtagede og kunne faktisk sagtens undværes.

For håndboldfans så er der masser af ting at gå i gang med i Handball Manager. Alle europæiske ligaer er repræsenteret både på kvinde- og herre-siden. Så når man starter sin karriere kan man få lige nøjagtigt det job man ønsker sig. Man kan selvfølgelig også blive landstræner, hvis det har ens interesse. Men vil man starte en karriere på den ’rigtige’ måde; altså kigge jobannoncer og finde en ledig klub, så tilbyder Handball Manager kun klubber i den tyske liga. Lidt trist, at man ikke kan vælge en liga man ønsker at starte i. Vil man brillere i den danske liga, så skal man specifikt pege på en dansk klub og så overtage den. En mindre ting, det ved jeg godt, men det generede mig lidt, da Handball Manager er bygget op omkring ens egen karriere som håndboldtræner og det at pege på en specifik klub virker lidt som en ’snyde-start’ på karrieren. Men det er man altså nødt til, hvis man vil have en virtuel karriere i en dansk liga.

Er man træt af karrieren som fodboldtræner, så kan man passende kaste sig over en karriere i håndboldens verden. Handball Manager 2009 har skævet ganske kraftigt til fodboldmanager spillene i sin opbygning, men med fokus på håndbold i stedet for, og det har givet et rigtig godt, detaljeret og krævende managerspil. Fans af håndboldsporten vil helt sikkert få stor fornøjelse af dette spil, og mens vi andre deltidsfans nok vil bruge en hel del tid på at klø os i håret for at finde den rette taktik og overleve som træner, så vil vi helt sikkert også kunne få god fornøjelse af spillet.

Om Frank F Pedersen