Coraline

PEGI 12+PEGI FearPEGI Violence

Coraline er et spil, der er bygget over filmen af samme navn. Filmen er så bygget over en bog skrevet af eventyr-mesteren Neil Gaiman. Det er en fængende historie, som Papaya Studios har forsøgt at gengive på Playstation 2.

Coraline

Spillet Coraline har en del at leve op til. Filmen Coraline er instrueret af Henry Selick, manden bag The Nightmare Before Christmas og bogen, som den film er bygget over, er skrevet af Neil Gaiman. Så man kan med rette have store forventninger til spillet, hvor en lille pige ved navn Coraline indtager hovedrollen.

Coraline Jones er en lille pige, der keder sig noget så grumt. Hendes forældre har så travlt, så travlt og forsømmer at bruge tid på deres datter. Coraline finder dog en mystisk dør, som fører til Otherworld, en alternativ virkelighed, hvor alle hendes drømme går i opfyldelse. I den verden har hendes forældre tid til hende og alt virker interessant og spændende. Der er ikke et kedeligt øjeblik i Otherworld. Det eneste foruroligende er, at alle personer har knapper i stedet for øjne i denne verden. Det er i hvert fald det eneste foruroligende i starten, for langsomt går det op for Coraline, at Otherworld langt fra er et idyllisk sted.

Selve spillet kan vel bedst beskrives som en samling af små mini-spil skjult i et eventyrspil. Med Coraline udforsker man det store hus hun bor i, samt området omkring hende. Hun snakker med forældrene og naboerne og finder små opgaver som skal løses hele tiden. Ofte fører disse opgaver hende til små mini-spil, som skal klares for at komme videre. Disse mini-spil giver også en belønning i form af knapper, som man kan bruge til at låse op for ekstra tøj til Coraline, eller sågar betale sig fra et mini-spil, hvis man ikke lige er i humør til at spille det. Det er ikke et spil beregnet til voksne, og dermed har Papaya Studios selvfølgelig forsøgt at indrette sværhedsgraden på et yngre publikum. Det lykkedes så ikke helt altid, da nogle af mini-spillene mildest talt stiller store krav til spillerens motoriske evner. Det giver en mystisk blanding af minispil, som enten er utrolig nemme eller usandsynligt svære. Der er ikke rigtig noget midt i mellem, hvilket egentlig er en skam. For voksne eller dygtige spillere vil hurtigt klare sig igennem udfordringerne, mens de yngre eller mindre erfarne nok vil ende med at smide controlleren fra sig i desperation over enkelte umulige udfordringer.

Så selv om historien fænger og man sagtens kan føle sig underholdt mens man guider Coraline rundt i både den virkelige, kedelige verden og den interessante og mystiske Otherworld, så sniger der sig alligevel lidt kedsomhed ind i legen, simpelthen fordi spillet ikke er udfordrende nok. Det er selvfølgelig en balancegang, men da spillet er på engelsk, så må man gå ud fra at publikum i det mindste er gamle nok til at forstå sproget. Har man den alder vil man nok næppe finde den store udfordring i Coraline. Samtidig er spillet også utrolig kort. Efter 3½ times spil var jeg igennem spillet og det er altså lige lovlig kort tids underholdning for pengene.

Flot for et børnespil
Grafisk gør Papaya Studios det rigtig godt. Det er et meget flot spil og det giver PS2’en en kærkommen lejlighed til at vise at den bestemt stadig godt kan levere flot grafik. Når så musikken og lyden også er i top, så sidder man med et spil, som på fornem vis opbygger en god atmosfære, som til fulde understøtter stemningen i spillet. Det er både uhyggeligt, hyggeligt, sjovt og alvorligt på samme tid. Det er en lidt uhyggelig historie og det gengiver spillet ganske godt.

Coraline er lige ved at lykkedes. Den første time bliver man fanget af stemningen og historien og var det bare blevet ved sådan, så havde Papaya Studios et sandt hit. Men efter en time begynder kedsomheden og den lave sværhedsgrad at sætte ind og efter tre timer er spillet pludselig slut. Så den store underholdning bliver det aldrig rigtig til, på trods af den gode start. Men det har charme og derfor skal det bestemt ikke afskrives helt.

Om Frank F Pedersen