Jeg besluttede mig for at tage en solnedgangstur i Family Ski & Snowboard’s øde terræn på den sorte bakke, inden turen til afterskiing. Men jeg fandt hurtigt ud af, at det var en dårlig idé. Sneen føj omkring mig, og jeg hørte en ambulancesirene - hvorfra den kom, er fortsat et mysterium - og pludselig faldt jeg ned i et stort hul, og troede, at jeg døde. Hvordan turen endte, kan du læse senere i anmeldelsen.

Snowboard eller surfbræt?

Nu nærmer sommeren sig, hvad er så mere naturligt end at investere i Family Ski & Snowboard, rulle gardinerne ned og længes tilbage til vinterens mørke og kolde sne? Ja, Family Ski & Snowboard’s udgivelsesdato er godt planlagt - sidste sommer anmeldte vi Family Ski, og nu er 2’eren også udkommet uden for sæsonen. Med balancebrættet til Wii, der i forvejen minder om et (lidt klodset) snowboard er Family Ski & Snowboard naturligt nok udvidet til, at man også kan bruge sit balancebræt som snowboard, og ikke kun som ski.

Men ellers er der ikke meget nyt fra Family Ski. Du skal bruge balancebræt, nunchuck, wiimote og skitøj til at styre din Mii med. Man kan også godt spille uden balancebrættet, men det fungerer ikke særligt godt.

Højt at flyve
Efter man får sig trykket igennem de forskellige menuer, der i øvrigt ikke er særlig brugervenlige, kan du vælge, om du vil starte på skiskole, eller du skal direkte ud på pisterne. Jeg vil anbefale det første, for styringen er ualmindelig svær - bl.a. pga. dårlig teknik - men også fordi styringen ikke altid er logisk. Derfor tag et par timer på skiskolen først. Særligt hvis du skal ud og lave tricks.

Og at lave tricks er netop min personlige yndlings vinter-sports-gren på spil, men det er svært at lave tricks og banerne er ikke så lange eller sjove, som i andre spil - det er ærgerligt. Man kan også løbe slalom eller køre om kap. Men her er problemet igen det samme kedelige banedesign, grafik og generelt er der tekniske problemer, det er upræcist og ind imellem måtte vi starte forfra, fordi vi sad fast.

Men når du får det til at virke, skal man med brættet læne sig til den side man vil dreje, og med wiimoten og nunchucken laver man tricks, styrer kamera mv. Der skal trykkes, rystes og drejes. Det er i armene du får mest motion. Måske er det realistisk, men jeg kunne slet ikke styre snowboardet. Ski er sjovt - man bruger wiimote og nunchuck som skistave, og med balancebrættet kører man fra side til side. Stadigvæk er det dog ikke særligt præcist, og man skal vænne sig til at man ikke må hoppe.

Dybt at falde – så husk sikkerhedsbælterne
Og min skitur i det øde terræn – ja, den endte med, at jeg faldt ned i hemmelig grotte, som medførte at jeg fik låst op for nyt udstyr. Men da grafikken er så dårlig, at det faktisk ikke er særlig sjovt at køre rundt.

Ind imellem undrer man sig over hvordan lyden fra flyrejser, der betyder at sikkerhedsbælterne skal spændes nu, er havnet i dette spil, men udover sådanne underlige lyde er lydsiden ok. Man kan spille op til 4 personer, men denne anmelder oplevede ikke meget sjovt ved dette. Særligt, fordi det fungerer skidt kun at bruge wiimote og nunchuck.

Family Ski & Snowboard kan måske nok underholde kortvarigt, hvis man har balancebrættet. Det er nok bedst, hvis man spiller alene eller skiftes til at bruge brættet. Men overvej seriøst om du ikke bare skal nøjes med at stå på ski via de mange andre vintersportsspil, hvor man ikke skal bruge balancebræt. Alternativt kan du se om balancebrættet kan flyde på bølgerne ved stranden til sommer.

Om Mette Munk Heilesen