MySims Party

EA’s MySims serie har hurtigt opnået stor popularitet og det mener EA er en god grund til at holde fest. MySims Party ligger klar på spilbutikkernes hylder og MySim’ernes ide om en fest er fesitvaler med masser af små og skøre konkurrencer.

MySims Party

MySims serien fra EA er en forsimplet udgave af Sims serien. Forsimplet forstået på den måde, at spillene appelerer til et langt yngre publikum, men indeholder lidt af de samme elementer. Nu kommer så næste spil i serien til Wii konsollen og det er det indtil nu klareste eksempel på at MySims er beregnet til de yngre medlemmer af familien.

I MySims Party er der omkring 50 forskellige mini-games at give sig i lag med og de har alle det til fælles at de er utrolig simple og lette at spille og ikke giver den store udfordring til personer der har passeret de 12 leveår. Men de mindste i familien skal nok få fin udfordring og underholdning ud af dem. Der er også lidt taktik i spillet, men den er også holdt på den nemme niveau. Minispillene afvikles i såkaldte Festivals og til hver Festival skal man sammensætte et hold af MySims. Hver MySims har 4 stats, som de får brug for i de enkelte mini-games. Hver gang de deltager i et mini-game går de én ned i den pågældende stat. Så taktikken består i at sammensætte et afbalanceret hold, der kan deltage i alle typer mini-games.

MySims spillene er centreret om en by, hvor der så bor en bunke interessante mennesker. Det element er beholdt i MySims Party. Når man vinder Festivaler er præmierne nye indbyggere, trofæer og tøj, som man kan bruge i sin by og dermed opbygge sin helt egen version af sin drømmeby. Jo mere succesrig man er i festivalerne, jo mere livlig og spændende en by kan man opbygge. I starten er der ikke de store muligheder for at kreere Mysims, men efterhånden som man vinder flere og flere festivaler åbner man også op for mange flere muligheder.

Når et spil har ordet 'Party' i titlen vil de fleste tænke Mario Party spillene, som har samlet mange familier foran skærmen til drabelige dueller i alverdens underlige minigames. MySims Party er ikke en konkurrent til de spil; det er det simpelthen for nemt til. Til gengæld er det så det ultimative party-spil til de mindste i familien (og her menes der dem under 10 år) og det er da ikke så ringe endda. Med den unge målgruppe i sigte, så kan man godt undre sig over, at EA ikke har taget sig tid til at få spillet oversat til dansk. Jeg tvivler på at mange voksne vil have tålmodighed til at kæmpe sig gennem flere timer med dette spil for at oversætte tingene for de små, og man kan godt frygte at det vil få spillet til at samle støv på hylden. Der er mange ting man kan lave uden at forstå hvad der bliver snakket om og de fleste mini-games er ret nemme at regne ud, men det er en stor del af spillet man går glip af, hvis man ikke kan engelsk. Et spil der så tydeligt er møntet på en målgruppe der ikke kan engelsk burde være en topkandidat til dansk oversættelse.

Grafisk og lydmæssigt lever MySIms Party op til de andre spil i serien, hvilket vil sige at det er simpelt men godt. Som sagt er der ikke de store muligheder for at tilpasse sin MySims udseende i starten, hvilket er lidt skuffenhde, men det ændrer sig heldigvis ret hurtigt når man begynder at vinde nogle festivaler. MySims Party er et simpelt spil med et simpelt formål. Der lægges ikke skjul på, at det er beregnet på de mindste og dermed er der ikke brug for ekstra flot grafik eller lyd, da det ikke er hvad de mindste unger har fokus på. De har fokus på sjove karakterer, fantasi og sjove hurtige spil og det er lige nøjagtigt hvad MySims Party leverer.

Når man kigger på den endelige karakter til spillet, så skal man huske på at det er vurderet i forhold til målgruppen. Forventer man et party-spil man kan hive frem når gutterne endelig er sluppet væk fra kone og børn og er samlet til en omgang øl og Wii-spil, så vil man blive meget skuffet. Det trækker ned på spillets karakter, at det ikke er blevet oversat. Anderledes kan det ikke være. Havde det været på dansk, så var det et spil et pænt stykke over gennemsnittet, men nu må det altså nøjes med at ramle ind i den store bunke af ganske ordinære, gennemsnitlige spil.

Om Frank F Pedersen