PEGI 12+PEGI Sex

AC/DC er et af de bands, som de fleste vil kunne nikke genkendende til. Selv om man ikke er fan, så kan man nok ikke sige sig fri for at have nikket med hovedet i takt til ét af deres mange hits gennem tiden. De er med andre ord en oplagt kandidat til en sær-udgivelse af Rock Band.

AC/DC Live: Rock Band

AC/DC er et band med masser af historie. Det har eksisteret siden 1973 og det giver en hel musiknumre at vælge igennem når der skal vælges numre til et Rock Band spil dedikeret til dette band. Harmonix har dog gjort det ret simpelt ved simpelthen at knalde ordet ”Live” på titlen, og så ellers blot vælge én af deres live-koncerter som materiale. En udmærket ide fra Harmonix's side, men nok også noget der vil skuffe hardcore fans lidt. I 1980 døde AC/DC's forsanger Bon Scott og blev afløst af Brian Johnson. Så alle numre i spillet er altså sunget af Brian Johnson, selv numre som Highway to Hell og Dirty Deeds Done Cheap, og det er lidt skuffende som AC/DC fan at der ikke er lidt Bon Scott med. Hans sange er bare ikke de samme når de bliver sunget af Brian Johnson.

Det var så lidt AC/DC historie. I alt er der 18 numre at gå i gang med på AC/DC Live Rockband og altså kun sange fra deres karriere frem til 1991. Så er man ude efter at synge med på Black Ice eller Ballbreaker så vil man blive skuffet. De er alle sammen live optagelser, og det fandt jeg passede rigtig godt til Rock Band konceptet. AC/DC sange er forholdsvis simple, men med live elementet kommer der lidt variation ind, som gør at man kan udnytte instrumenterne lidt bedre. Der er lange guitar-soloer, tromme-soloer eller vokal-soloer, som ikke er på studie-udgivelserne, så live optagelser passer perfekt til et spil som Rock Band.

Som sagt er sangene forholdsvise nemme, hvis man altså ser bort fra den noget krævende vokal, men det er nu alligevel lykkedes Harmonix at lave et spil som vil passe både nybegyndere og mere erfarne Rock Band spillere. Den nemmeste sværhedsgrad er fornærmende simpel, mens den sværeste kræver stor koncentration og masser af øvelse at gennemføre. At man kan vælge sværhedsgrad per instrument når man spiller flere af gangen er så en ekstra stor bonus, da alle så kan spille sammen uanset evner.

Lyden er som man kan forvente af et musikspil. Det vil sige helt i top, med mindre at man altså slet ikke kan lide AC/DC. Det klæder spillet med en live-optagelse i stedet for studie-optagelser også selv om det betyder at nyere numre fra bandet ikke har kunnet komme med. Grafisk er det ok. Wii'en imponerer generelt ikke grafisk, men alligevel er det lykkedes Harmonix at gengive en live-koncert ret godt. Det hele er tydeligvis video'er der vises i baggrunden, men de virker overbevisende og passer ret godt til de enkelte numre og der er masser af variation i både musikernes og publikums handlinger.

Er man fan af AC/DC så bør man bestemt overveje AC/DC Live: Rock Band og med mindre man slet ikke kan fordrage denne type musik, så kan man sagtens få fornøjelse ud af det uden at være fan. Numrene er tilpas simple til at alle kan være med, men alligevel også med udfordring hvis man ønsker det. Der er ingen tvivl om, at vokalen vil kunne give enhver sved på panden og må vel siges at være den ultimative test for amatør hard rock sangere. Kan de følge Brian Johnson på højeste sværhedgrad, så fortjener de en ekstra kold fra kassen efter koncerten.

AC/DC Live: Rock Band er ikke raket-videnskab eller en stor nyskabelse, men gedigen underholdning, hvor Rock Band og AC/DC mødes på fineste vis. Så er man enten til AC/DC eller til Rock Band, så er der dømt god underholdning. Er man hverken til det ene eller det andet, så er det nok ikke dette spil der vil overtale én til at starte en virtuel karriere som rock-musiker.

Om Frank F Pedersen