Football Manager og tidligere Championship Manager har i mange år været uden nævneværdig konkurrence når det kom til realistisk managersimulation og med denne sæsons opfølger - Football Manager 2009 - er de fortsat i vanlig solid stil. Nu er serien gået online i en ny stor satsning, men hvordan sørger man for at bringe mange tusinder sammen om et spil der kræver aktiv deltagelse og beslutning på de rigtige tidspunkter. Det er vel ikke bare et langt gammeldags Football Manager spil i konstant netværks-mode? Vi har kigget på sagerne og forsøgt os i hvad der vel nærmest kan betegnes som verdens bedste hobby - og værste job.

...Live!!!

Hvor mange gange har vi ikke siddet og diskuteret bold med venner, kolleger eller medspillerne. Og tænk at de ikke kan se at man har ret selv efter den glorværdige karriere man har haft i Football Manager. Der har da været mulighed for at tage et par kampe i et netværksspil for at få styr på hvem der ret - i det mindste i den fiktive verden - men så har der været undskyldningen om at man aldrig fik bygget noget op som man ville. Nu er det imidlertid slut med undskyldningerne for FM er gået Live og samler alle os prætentiøse eksperter i en (i praksis flere små) stor taktisk fodboldkonkurrence. Det foregår i korte træk som følger:

Du laver en klub med navn, trøjedesign etc efter eget ønske. Logo kan evt. designes på www.footballmanagerlive.com. Du vælger en manager type. Noget som kun har betydning i den spæde start og noget jeg iøvrigt vender tilbage til lidt senere. Så vælger du en server alt efter hvor god du tror du er og derefter en af de såkaldte Football Associations, der hver har forskellige ligaer og cup-turneringer. Der er frit valg, men det er hensigtsmæssigt at vælge efter hvornår på dagen man normalt er på da der så er større chance for at spille live-kampe. Sidst men ikke mindst får du foreslået et hold som du kan ændre indenfor den økonomiske startramme

Og her rammer vi så de første vigtige punkter. Det er nemlig som udgangspunkt samme database som FM 09 selv om der er små ændringer og der er altså ikke tale om opdigtede spillere. Til gengæld er værdien af spillerne det første punkt hvor FM Live kræver en hvis tilvænning. Her er der nemlig skåret ned så de dyreste som Messi og Ronaldo koster 3-3.5 mio. og resten er skaleret på samme måde. Det gør det lidt svært at bedømme om man gør en god handel når man kaster sig ud i de førsteforhandlinger på et meget skrapt transfer marked. For når du først har samlet dit hold skal du huske at du derefter konkurrerer med mange hundrede andre managere om spillerne og ikke på samme måde som i det normale FM. Online har mange andre sandsynligvis luret de samme talenter som du har og derfor er det meget svært at finde uopdagede rå diamanter.

Når du kaster dig ud i de første kampe vil du opdage en anden forskel. Taktisk er tingene mildt sagt udenfor din kontrol. Du kan nemlig kun sætte holdet og opstillingen og ikke andet. Dine spillere spiller som de vil indtil du forbedrer dine taktiske færdigheder - i spillet altså. trænere, talentspejder, physioterapeuter etc. er nemlig skiftet ud med egenskaber som du selv har og skal forbedre. I tilfældet med taktik skal du for eksempel forbedre dig i taktik generelt før du så får mulighed for at lære at give individuelle instruksioner til spillerne. Ud over ovenfor nævnte områder gælder det også det økonomiske aspekt, det bygningsmæssige (opbygning og vedligeholdelse af faciliteter) samt en læringskategori der så gøre at du lærer andre kategorier hurtigere. Det fungerer meget godt i praksis selv om det kan være lidt uoverskueligt i starten, men det føles til tider mere som begrænsninger end muligheder. Desuden samler man ikke points der så kan fordeles på de forskellige færdigheder - istedet udvikles den færdighed der er valgt uanset om du er online eller ej. Det betyder desværre også at hvis du ikke er online når du bliver færdig med dit valg spilder du tid idet den næste ikke kan sættes på forhånd. Det er især et problem i starten hvor det kan tage under en time at færdiggøre en færdighed, hvilket betyder at man skal logge på hele tiden. Der er dog kompenseret for dette ved at man i praksis sparer halvdelen af den spildte tid op som bonus til næste gang.

Der er som nævnt ligaer og cups som man kan forvente og så kan der ellers spilles venskabskampe og hjemmelavede turneringer en masse. En sæson varer 3-4 uger hvorefter den vel nok største udfordring kommer. Kontrakter løber nemlig som regel kun en sæson selv om det er muligt at lave dem over to sæsoner. Der er mulighed for at "låse" fem kontrakter som så automatisk bliver fornyet, mens ungdomsspillere også kan låses på samme måde indtil de når en hvis alder der afhænger af hvor tidligt du har hentet dem. Det betyder selvfølgelig at man kan garantere et minimum af kontinuitet i truppen, men heller ikke mere. Alle øvrige spillere ryger nemlig på auktion og går til det hold der tilbyder dem mest i løn. For dem der gerne vil bygge et drømmehold op kan det være irriterende at man på den måde er nødt til at starte næsten forfra hver sæson, men på den anden side sikrer det også et ret dynamisk spilmiljø og forhindrer at enkelte klubber rager alle de bedste spillere til sig og aldrig sælger - ren Platini. Selve kampene fungerer ret godt og der opfordres til kommunikation mellem managere med et chatvindue. Der kan tages timeout hvis det går for stærkt i kampen hede og ellers foretages taktiske ændringer altid "on-the-fly". Alle kampe i sæsonen får en deadline og er den ikke blevet spillet "live" med begge manager online inden deadline kan den spilles indenfor 24 timer af en manager, mens det andet hold styres automatisk. Derefter afvikles kampen med begge hold styret automatisk.

Alt i alt er Football Manager Live et rigtigt fængende spil der er en sand fornøjelse når man har tid til regelmæssigt at gå online. Spilverdenen er dynamisk, med rigelig mulighed for kampe og en engageret gruppe fodboldfans der gerne tager en snak om fodbold - online eller offline. Det bærer dog stadig præg af dets unge alder og der er småting som færdighedstræning og transfermarkedet der stadig har brug for justeringer. Det er også en relativ dyr fornøjelse at spille over længere tid, men må alligevel siges at være pengene værd.

Om Ulrik Nissen