Siden Burnout Paradise udkom på konsollerne sidste år, har det for mange stået som et lysende eksempel på hvordan et racerspil anno 2008/2009 skulle skrues sammen. En stor gruppe af spillere har dog ikke været inviteret med til festen. PC ejerne har indtil nu blot kunne stirre misundeligt på konsol-ejerne når de har drønet rundt i Paradise City. Det bliver der nu lavet om på, da Criterion Games udgiver den ultimative Burnout Paradise opsamlingsboks til PC samtidig med at den kommer til konsollerne.

Ultimativt!

Så hvad er det så der gør Burnout Paradise så specielt? Det er mange ting, men en af dem er bestemt at man, lige fra det øjeblik spillet starter, har en hel by til rådighed og så ellers kan drøne rundt uden loading screens eller andre pauser. Man starter med en enkelt bil og et simpelt kørekort og ved at vinde ’events’ rundt omkring i byen, tjener man nye biler (og motorcykler) og opgraderinger til sit kørekort. Der er masser af events spredt rundt omkring i byen. Faktisk er hvert eneste lyskryds et start-sted til en event, og der ud over er der masser af specielle events man kan udføre hvor som helst, så som stunts og vilde hop.

De events man kan starte i lyskrydsene er Race, Road Rage, Marked Man, Stunt eller Burning Route. Race er nøjagtigt hvad det lyder til. I Road Rage skal man smadre et vist antal modstandere inden for en tidsgrænse og det er en meget underholdende og adrenalin-pumpende aktivitet. Marked Man er lidt det modsatte. Her er det modstanderne der skal smadre dig og det skal de så gøre inden du når din destination. Denne event passer perfekt til den åbne by, hvor du har fuldstændig frihed til at vælge din egen rute og forhåbentlig snyde en modstander eller to ved at tage et overraskende skarpt sving igennem en lille smal gyde, hvor de ikke kan overhale dig. I Stunt events gælder det om at udføre stunts, så som hop, power slide og barrel-rolls i en lind strøm og score et vist antal stunt point inden for tidsgrænsen. Paradise City er prefekt designet til denne event og man kan ikke køre mange meter uden at finde et eller andet der kan bruges til at udføre et stunt. Burning Route events er designet til specifikke biler, så med mindre du befinder dig i den aktuelle bil kan sådan en event ikke startes. Det er time trial ræs, hvor det altså gælder om at komme fra A til B inden for en bestemt tidsgrænse. Ud over disse events, så er hver eneste gade i byen også et løb i sig selv. Når man drøner ind på en vej, får man nemlig mulighed for at sætte ridsrekorden for den vejstrækning. Der findes både en online og en offline tid, man kan vælge at slå.

Det kræver gode reaktionsevner at begå sig i Paradise City. Især Race events kan være tricky i starten, hvor man ikke kender byen så godt, da et forkert sving kan være forskellen på en første- og en sidste-plads og ofte har man kun et split-sekund til at beslutte sig for at dreje. Computeren forsøger at hjælpe dig og vise hvor du skal dreje, men der er så mange ting at holde øje med at det virkelig kræver fuld koncentration at følge dens anvisninger. Ofte kan det også godt svare sig selv at bestemme, da man ofte vil kunne finde en hurtigere rute når man lærer de små smutveje i byen at kende. Men det høje tempo passer perfekt til spillet og skulle man tabe et løb, så betyder det ikke det store. Man kan blot trille hen til det nærmeste lyskryds og starte en ny event. Criterion har også lyttet til kritikken og inkluderet muligheden for at genstarte en event, hvis man ønsker det. Jeg har lidt svært ved at se det sjove i at køre den samme event flere gange i træk bare for at kunne gennemføre den. Jeg vil hellere blot gå videre til noget andet. Men for dem der kan lide det, så er det altså med i The Ultimate Box versionen af spillet.

Bilerne er delt op i forskellige typer som egner sig bedst til specifikke løbstyper. Du starter som sagt med en enkelt bil, men hurtigt vil din garage blive fyldt op med forskellige biler. Nogle vinder du ved specielle events eller ved at opgradere dit kørekort, men de fleste skal vindes i dueller. Fra tid til anden vil du støde på andre racerbiler rundt omkring i byen. Når det sker, gælder det om at få dem til at forulykke for så vil de nemlig blive slæbt til skrotpladsen, hvor du efterfølgende kan samle dem op. Jeg finder at det er en ret sjov måde at få nye biler på, og det passer perfekt til konceptet med den åbne by.

Burnout Paradise er superb ræs og har bestemt fortjent den store fanskare det har optjent på konsollerne. Der er ingen tvivl om at Online delen af spillet har en stor del af ’skylden’ for dets popularitet. Det er nemt at spille online og der er masser af event man kan konkurrere i og det fungerer bare rigtig godt uden pauser, lag eller andre forstyrrende elementer. I denne udgave af spillet er der så kommet endnu mere konkurrence-element med i spillet. Criterion har lavet en Party mode, som er en offline mode, hvor op til 8 spillere kan konkurrere i events. De skiftes så til at sidde med kontrolleren. Det er ganske fikst fundet på og de events, man konkurrerer i, er tilpas korte til at de folk, som ikke har kontrolleren, ikke når at kede sig. Samtidig er Burnout Paradise et spil, som det rent faktisk også er sjovt at kigge på, på grund af den høje fart og de spektakulære uheld der kan komme ud af det.

Rent teknisk er der ikke noget at udsætte på spillet. Det kører fuldstændig gnidningsfrit og problemløst på PC og der er masser af indstillingsmuligheder, så folk med toptunede PC’ere vil kunne få et spil der er flottere end selv konsol-udgaverne, mens folk med mindre computere vil kunne finde et niveau der passer dem. Selv med mindre opløsning og detaljer er Burnout Paradise et rigtig flot spil og det er imponerende at Criterion har kunnet lave en så stor og detaljeret by, som man kan drøne rundt i helt uden loadtider.

Ganske som Burnut Paradise i et års tid har stået som noget nær det ultimate racerspil på konsollerne, så er der ikke tvivl om at Burnout Paradise The Ultimate Box på PC er det ultimative racerspil til denplatform i øjeblikket. Det gælder selvfølgelig ikke hvis det er realisme man sætter i højsædet, for Paradise City er fokuseret udelukkende på fart, adrenalin, stunts, aktion og alt det der er sjovt frem for at levere realisme. Det finder jeg ekstremt underholdende og Burnouts store fanskare tyder på at jeg ikke er alene med med mening.

Om Frank F Pedersen