Naruto-spillene bygger på Masashi Kishimotos mangaserie hvor man følger den unge helt der har givet navn til serien. Han kæmper for at blive den stærkeste af alle ninjaer og dermed er der også lagt op til et godt gammeldags kampsportsbrag a la Mortal Kombat. Med al ære og respekt for den gamle klassiker og dens datidige genrefæller så er der dog lidt mere at kommer efter her. Med et gammelt tørklæde bundet om hovedet og wiimote og nunchuk som eneste våben tog jeg kampen op. Læs her om jeg kunne lide det.

Smæk for skillingen

Naruto er tilbage i sædvanlig fin form, men det er den samme Naruto og det lægger man i den grad mærke til. Har man spillet Naruto før vil man helt sikkert blive mindet om den oplevelse når man giver sig i kast med anden udgivelse på Wii. Når man har at gøre med et spil der bygger på en tegneserie der har en etableret fanskare bag sig er det begrænset hvor meget man kan ændre i stilen, men med gameplayet er der dog heller ikke så meget nyt siden Clash of Ninja Revolution. Der er stadig story-mode med ny solid historie der helt sikkert vil glæde seriens fans. Derudover er der et væld af missioner og forskellige team modes at give sig i kast med og spillet kan give mange timers underholdning og er mildt vanedannende. Desværre er genkendeligheden fra den første Wii udgave så stor at man hurtigt føler man er igang med et lettere brush-up af den udgave. Forstå mig ret, grafikken er bedre - omend minimalt - der er nye menuer og karakterer og gameplayer er blevet justeret en lille smule hvilket man mærker når man kommer ind i de tætte kampe. Styrkeforholdende er mere afbalancerede, dels på grund af mere udlignede angreb der varierer en smule mindre i skade og det gør spillet lidt mere bredt idet man fristes til at vælge flere forskelllige karakterer. Men alt i alt er denne version så tæt på den forrige at man skal være fan af serien for gå ud og købe Naruto 2. Hvis man altså allerede har Naruto til Wii. Mangler den i samligen er det slet ikke et dårligt tilbud i genren - uanset om man er fan eller ej.

...men...
Jeg er altså personligt ret glad for Naruto af ovenstående grunde, men når den slags remses op først er der som regel et "men". Det er der også her. For på et tidspunkt arbejder du dig igennem historien og gennemfører missionerne giver lidt ekstra cirkelspark i nogle team battles og så vil du gerne vise verden hvor sublim en ninja du er. Det kan du også sagtens ved at gå ud og slå på dine venner (eller andre) eller ved at udfordre op til tre af dem til en god fight hjemme i stuen. Men hvad med dem der ikke lige kan komme forbi og få smæk? Tja det er bare ærgerligt for der er ingen online mode i Naruto Clash of Ninja Revolution 2 og det er i den grad en skam. Med sådan en god fighter/manga titel er det absolut oplagt at lave en online del og det behøver ikke engang være noget særligt ud over helt almindelige kampe og team mode - bare mod andre online.

Alt i alt er Naruto Clash of Ninja Revolution 2 jo et rigtigt godt spil der har været solidt i fire iterationer nu og det er en fornøjelse at spillet det. Derfor ville det også have fået et stærkt otte-tal af mig hvis ikke det var fordi det er en smule dovent af Tomy ikke at give den en skalle og forny title lidt også. Som nævnt ovenfor ville en online del gøre underværker og så må det også være på tide næste gang at give grafikken en overhaling og hive den op på det nivaeu vi ved vores Wii kan præstere. Sidst men ikke mindst har man lov at håbe på lidt mere nyt gameplay-mæssigt. Derfor får Naruto 2 et syv-tal og et klap på skulderen som tak for en god serie af mig. Næste gang vil vi bare gerne se lidt nyt.

Om Ulrik Nissen