Det første Animal Crossing har efterhånden nogle år på bagen – det udkom tilbage i 2004 til Nintendo GameCube (det er faktisk maget ældre end det, for det første Animal Forest spil udkom til Nintendo 64 i 2001, og blev siden konverteret til GameCube og det er den version vi kender i Europa). Animal Crossing: Let's Go To The City udbygger nu konceptet med – ja du gættede det – en by.

På bytur i Animal Crossing

Din rejse ind i Animal Crossing starter på klassisk vis – ud af det blå befinder du dig i bussen på vej til dit nye liv, fyldt med nye venner, vaner og pligter. I bussen bliver du udspurgt om dit navn og andre "vigtige" detaljer om dit liv, som spillet senere vil bruge til at fejre din eksistens. Der er ikke noget gigantisk forkromet plot, nogen forklaring på hvad du er rejst fra eller hvorfor du er på vej netop til Animal Crossing – men det er præcis hvad man forventer, hvis man kender serien. Ikke noget nyt under solen i denne del af spillet.

Faktisk er resten af spillet stort set også som snydt ud af næsen på det (eller ”de”, hvis man tæller Nintendo DS versionen med) foregående Animal Crossing spil. Man flytter nemlig ind i et af fire ledige huse i starten af spillet og derefter går det løs på klassisk Animal Crossing vis med at møde sine nye naboer, socialisere med dem, fange fisk og sommerfugle, grave fossiler op, løbe ærinder og alle de andre ting, som man også gjorde i de foregående spil for at tjene til dagen og vejen og de ting som man nu måtte have lyst til at købe og forrige sit liv eller pynte sit hjem med.

Som altid holder spillet øje med tidens gang (eller det gør Nintendo Wii konsollens interne kalender og ur i hvert fald) – årstiderne skifter i spillet og hver årstid kommer med sin egen unikke stemning og ikke mindst med masser af højtider – der er påske, Thanksgiving, jul, 4th of July, Halloween og så videre. De er alle præsenteret under andet navn, muligvis af religiøse årsager, så påske hedder for eksempel Bunny Day, men fælles for de fleste af dem er, at de ledsages af en højtidsbestemt figur – for eksempel en Kanin på Bunny Day, og en eller anden form for aktivitet. På Bunny Day skal der således samle æg.

Idéen er at skabe en fornemmelse af en dynamisk verden hvor dine naboer kommer og går til deres respektive jobs, hvor butikker åbner og lukker på bestemte tidspunkter og hvor der er nat i spillet, hvis der også er nat mens du spiller. Det er alt sammen mere eller mindre præcis som det var i det originale GameCube spil, dog med den forskel, at der naturligvis er sket en seriøs omgang visuelt redesign og stort set al dialogen er skrevet om - bare rolig, den er stadig både meget morsom og charmerende. Til trods for den grafiske overhaling er det nye Animal Crossing stadig ikke noget kønt spil. Grafikken er utrolig nuttet og farverig, men stadig temmelig firkantet og til tider meget ensformig. Tingene fylder godt på skærmen, så for at bevare det forkromede overblik er man konstant nødt til at skifte til sit oversigtskort – efterhånden som man spiller, lærer man dog i hvilken retning de forskellige bygninger befinder sig.

Men hvis man nu allerede har spillet Animal Crossing, hvorfor skal man så købe Animal Crossing: Let's Go To The City? Naturligvis for "Let's Go To The City" delen. Ved at hoppe på en bus bliver man nemlig kørt ind til byen, der er et helt nyt område i spillet hvor man kan shoppe i lidt over en håndfuld forskellige butikker, hvoraf cirka halvdelen er allerede eksisterende butikker (dem der dukkede op i Animal Crossing på bestemte dage). Der er også mulighed for at ændre sit udseende i forskellige saloner og butikker, men hvor mange gange man gider gøre det, er til at overskue. Det samme gælder muligheden for at se et temmelig plat stand-up show. Byen er således ikke en rystende nyskabelse og man kan da ikke lade være med at sidde med en tom "var det det hele" fornemmelse efter at have taget den første tur til "city".

Kontrollen er naturligvis også blevet ændret, så alting styres let og enkelt med en wiimote: peg på skærmen og klik – det er enkelt og meget let at gå til. Det sammen gælder de mange aktiviteter, hvor man f.eks. skal kontrollere en fiskestang eller sit sommerfuglenet. Alting i spillet er super enkelt at styre og det er faktisk en væsentlig forbedring over det originale Animal Crossing. Det er også muligt at tilgå diverse multiplayer og online tjenester i byen – for eksempel at auktionshus eller en gave-tjeneste, hvor man kan sende gaver til andre spillere. Nintendo har lovet et stærkt community med downloadable content omkring Let's Go To The City, så det kan vi jo kun glæde os til.

Samlet set er der ikke voldsomt meget nyt i denne udgave af Animal Crossing – faktisk virker spillet på mange måder som en avanceret udvidelse frem for et unikt produkt i sig selv. Dog har spillet stadig sin egen charme og er man til denne from for spil, der ikke rigtig har nogen handling, men derimod er en stor åben sandkasse, som man kan rode rundt i, så er Let's Go To The City et glimrende sted at starte, hvis man ikke har spillet de tidligere udgivelser. Men det er helt sikkert at spillet ikke længere er helt så bemærkelsesværdigt, som det var da det originale Animal Crossing udkom.