Skate it

Electronic Arts tog sidste år kampen op mod Activisions niche-dominerende Tony Hawks Pro Skaterserie. De udgav nemlig spillet ”Skate” til Xbox 360 og PlayStation 3. Skate var på mange måder bedre end sin konkurrent, så spørgsmålet måtte naturligvis være – hvad gør Electronic Arts nu for at følge op på Skate. Svaret er Skate it.

En snack inden Skate 2

Okay Skate it er måske ikke så meget en efterfølger til Skate, som det er en spirituel onkel eller en fætter, der bor i Amerika. Skate får nemlig en regulær efterfølger i starten af 2009 – der udkommer Skate 2 nemlig til PlayStation 3 og Xbox 360. Dog er der helt stille på Tony Hawk fronten i år, så Skate it er et ”gratis skud” i bøssen for Electronic Arts, der udgiver det eneste skaterspil i denne julesæson. Skate it er udelukkende udkommet til Nintendo Wii og på papiret virker konceptet ret godt – man kan nemlig styre sit skateboard ved hjælp af et Wii balance board. Her vil jeg gerne påpege, at jeg skrev ”på papiret”.

Kan du huske den spændende storby, som man skulle skate rundt og udforske i Skate? Der var skaterbaner. rå mængder af trapper, gelændere, kanter, hop, ramper og andet lir, som man kunne lave tricks over og på. Det var et fedt sted for skatere. Men så kom jordskælvet og byen San Vanelona, som byen også hed i Skate, er blevet hårdt ramt. FEMA har for en sjælden gang skyld ikke sovet i timen, så de har evakueret alle indbyggerne. Du er altså stort set helt alene i byen – med andre ord, så har du verdens største skaterbane helt for dig selv.

Hele historien om jordskælvet fortælles ved hjælp af ganske morsomme nyhedsudsendelser i spillets intro, hvorefter man får lov til at lave sin egen skater. Eller rettere: man får lov til at vælge imellem et par forskellige kroppe og hoveder. Ikke voldsomt ophidsende i forhold til mulighederne i andre skaterspil og vælger man en kvindelig skater, skal man belave sig på at spillet bliver ved med at kalde hende for ”ham”.

En af de ting vi var mest spændte på, efter vi hørte om Skate it for første gang, var naturligvis kontrollen. At kunne styre et skateboard med et Wii balance board lyder jo som en ideel oplevelse. Nu hvor vi har prøvet det, må vi hellere understrege, at man heldigvis også kan spille med en wiimote og en nunchuck. Problemet er, at det bliver rasende svært at styre noget som helst, hvis man vælger balance boardet – og spil hvor man skal lave præcisionsmanøvrer og tricks (som man jo skal i Skate it) fungerer bare ikke, hvis kontrollen virker lidt kluntet, forsinket eller tung. Heldigvis er wiimoten meget bedre til at styre spillet med, så lad være med at købe Skate it, bare fordi du vil lufte dit balance board, der ikke har været ude af skabet siden du opgav Wii Fit (hvilket normalt sker cirka to til tre timer efter man har købt det).

Gameplayet er som udgangspunkt meget lig det i Skate – man kan skate rundt i byen (der som nævnt er øde og forladt) og lede efter challenges. De enkelte challenges byder ikke på meget nyt i forhold til tidligere skater spil – målet er ofte at lave et bestemt trick på et givent sted, lave en bestemt serie af tricks, køre om kap eller sikre fede videooptagelser af dig selv, mens du skater. Der er nogle challenges, hvor man konkurrerer mod ”usynlige” modstandere, men ellers er der ikke meget nyt eller anderledes ved Skate it's challenges i forhold til andre skaterspil. Når man klarer challenges får man nye sponsorer og adgang til nyt skater-gejl og løbende vil disse challenges også drive spillets historie frem (ja, der er faktisk en!)

Man behøver ikke at køre rundt og lede huller i jorden efter nye challenges – delvist fordi der er masser af dem og delvist fordi det er muligt at hoppe direkte til den challenge man vil spille. Det er også muligt at forlade San Vanelona og finde challenges i andre storbyer – men da disse byer af mystiske årsager er præcis lige så øde, som San Vanelona, er der ikke rigtig meget sjov ved det.

I det store hele fungerer Skate it ganske glimrende, når man ellers har kylet sit balance board ud af vinduet i frustration. Kontrollen med wiimoten er for det meste velfungerende, men der er stadig nogle challenges, der virker nådesløse i deres sværhedsgrad, fordi kontrollen en sjælden gang imellem driller lidt eller giver et splitsekunds forsinkelse. Men samlet set er det til at leve med.

Der hvor spillet ikke rigtig formår at slå til er på det grafiske område. Grafikken er middelmådig. Omgivelserne er kedelige og firkantede og hvis du går rundt og tror at en øde jordskælvsramt storby kunne være et spændende område at udforske – så tro om. Det er drøn kedeligt at skubbe sin gnidrede og grimme skater rundt i byen. Dertil kommer at spillets udviklere har haft en eller anden form for fetich med slowmotion sekvenser – som du naturligvis ikke kan hoppe forbi. Hver gang man laver en fejl og falder, så ”belønnes” man med en slowmotion video af faldet. Sjovt første gang, men når det sker gang nummer 197. er du ved at smide fjernsynet ud af vinduet i raseri. Det samme sker ved challenges – der skal man også tvinges til at se slowmotion klip af sine egne tricks. Tak!

Lydsiden af spillet er heller ikke noget at råbe hurra for. Du har en kammerat, der konstant kimer dig ned på din mobiltelefon og kommer med idiotiske bemærkninger og kommentarer. Han bliver tænderskærende irriterende at høre på i længden.

Skate it har kvaliteter – brugen af et balance board er bare ikke en af dem. Kan man leve med de frustrerende elementer i spillet, såsom en uendelig række slowmotion sekvenser og en irriterende mængde kommentarer fra din ”ven”, så er Skate it slet ikke noget tosset bud på et solidt og faktisk også overraskende dybt skaterspil til Nintendo Wii. I mangel på andre skaterspil i julesæsonen 2008 er Skate it lige præcis underholdende nok til at holde os kørende til Skate 2 udkommer i starten af 2009.