Pixeline har travlt i år. Der er kommet en hel del Pixeline titler på markedet her til jul, men de har desværre ikke alle været lige gode. Nu kigger vi på det sidste af slagsen der er dumpet ind på redaktionen i år, Pixeline – Drager over Pixieland og ser om det har lidt af den magi der har gjort Pixeline populær som hun vitterlig er.

Pixeline – Drager over Pixieland

Købmanden Mester Hak har et problem. En drage har opsnuset al hans guld og sat sig på toppen af hans vogn, sikkert i forventning om at kunne slå kløerne i alle de dejlige guldmønter. Men sammen med Pixeline udklækker han en plan, der skal få dragen væk fra vognen: alle guldmønterne skal flyttes over i en nærliggende hule, og så følger dragen forhåbentlig med. Men Mester Hak går ikke frivilligt med til at slippe al hans guld, så Pixeline må på hårdt arbejde for at skaffe ting til Mester Hak. Ting som han så bytter for guldmønter.

Historien virker lidt søgt, men der er ingen tvivl om at det er en historie, som de mindste kan forstå og som de finder interessant. Man har fuldstændig frihed til at bevæge sig rundt i Pixieland for at skaffe ting til Mester Hak. Man bevæger Pixeline rundt med piletasterne og når man finder et sted med en opgave (stederne er markeret med et kryds) så bruger man mellemrumstasten til at vælge den pågældende opgave. Der er 3 hovedopgaver, som gentages flere steder og så et antal andre opgaver, som kan give guldmønter. De 3 hovedopgaver er at indsamle juveler, indfange insekter og plukke frugt. De tre ting er Mester Hak nemlig interesseret i, så man kan få dem byttet til guldmønter når man besøger ham. Af andre opgaver er der for eksempel at slukke ildebrande for gnomerne eller indsamle guldstøv for alferne. Alle opgaverne bliver udførligt forklaret af Pixeline, så man kan sagtens overlade de små til spillet og regne med at de selv kan finde ud af det. Vil man indsamle alle insekter, juveler og frugter, så kan man godt forberede sig på at bruge en hel del tid i Pixieland. Der er nemlig rigtig mange. Der ud over er der en masse bedrifter man kan opnå, så som at hjælpe gnomerne med at slukke ildebrande 50 gange. Alle bedrifterne er nemme at overskue og bliver fint forklaret undervejs. Til forskel fra for eksempel spillet Talmesterens Labyrint, så har man her fuld kontrol over hvilke opgaver man vil give sig i lag med. Det er en kæmpe fordel, at man aldrig bliver tvunget til en bestemt opgave, men selv kan bestemme. Det giver simpelthen et spil, som er mere varieret og interessant at give sig i lag med.

Grafikken og lyden er som vi kender den fra tidligere Pixeline spil, så her er der ingen overraskelser. Det er statiske scener med små bevægelige elementer, samt god nuttet musik og tale fra Pixeline og vennerne. Jeg har tidligere haft problemer med lyden til Pixeline spil, hvor figurerne nogle gange sluttede deres tale lidt for hurtigt, så man gik glip af det sidste ord. Det oplevede jeg slet ikke i Drager over Pixieland. Pixeline kan godt være lidt anstrengende at høre på, når man for tredje gang skal høre den samme indledning til en opgave, men heldigvis kan man blot trykke på mellemrumstasten for at afslutte talen og komme videre.

I forbindelse med lyden, så er der i Pixieland et lille hus med en grammofonspiller, hvor man kan høre musikken fra spillet. Det er en ganske fornøjelse tilføjelse, som jo ikke umiddelbart har noget med historien og Mester Hak at gøre, men det er rart at kunne høre et bestemt musik-stykke når man vil og en udmærket ide at proppe det ind i spillet.

Pixeline – Drager over Pixieland er uden tvivl det bedste Pixeline spil jeg har anmeldt i år. Den frihed man har til at udforske Pixieland, samt de hyggelige og let forståelige opgaver, skal nok gøre dette spil populært blandt de mindste i familien. Ja, også blandt de største, forældrene, da det er et spil, som de sagtens kan være med til, men også et spil som de trygt kan overlade børnene til mens de laver andre ting. Pixeline skal nok guide dem sikkert igennem. Så skal der et Pixeline spil under juletræet i år, så vil jeg foreslå at det bliver Drager over Pixieland. Her er Pixeline i storform og viser hvorfor hun er blevet så populær som hun er.

Om Frank F Pedersen