Score: 2

Legetøjsgiganten Hasbro har solgt licenser til en konsoludgivelse af sine mest populære børnebrætspil. EA har leveret teknikken. Og resultatet er nærmest et studie i irrelevans og fantasiløs konceptudvikling. Hasbro Family Game Night er næsten lige så nyttefuldt som en konsoludgave af kryds-og-bolle. Det er årets familiespil hvor absolut intet lykkedes.

Digitale brikker og brætspil

Er du træt af gamle brætspil der ligger og fylder i husets reoler? Synes du bare at terningekast er en pind i hjulet for familiens hyggeaften? Vil du hellere prikke øjnene ud på dig selv end, at give børnene et nyt sænkeslagskib spil i julegave? – Sådan kunne salgsargumenterne for Hasbro Family Game Night måske lyde. For det er slet og ret intet mindre avanceret end en række forskellige kendte brætspil leveret som konsolspil. Men så kommer 10.000 kr. spørgsmålet: Er du enig i salgsargumenterne? Denne anmelders holdning venter vi med til sidst…

Oldschool i nye klæder
Hasbro Familiy Game Night består af sølle fem brætspil. Nogle af dem kender vi særdeles godt fra vores egen barndom. Andre er knap som kendte i de danske legetøjsforretninger: Boggle er et terningespil med bogstaver, hvor spilleren skal sammensætte så mange ord så muligt inden for kort tid. Simpelt, måske en smule lærerigt, men ellers ingen dybde. Desuden er spillet kun engelsksproget så danske børn får begrænset nytte af det. Sorry! er en brætspil-pardon til Ludo. Sorry! Sliders er en mystisk kombination af Ludo og Curling – kender man ikke reglerne i forvejen må man ty til manualen, for ingen af dem er selvforklarende og styringen er noget akavet. Battleship er sænke slagskibe i sin reneste form. Helt som vi kender det fra 80’erne. Sidst – og absolut mindst – Connect 4 er det støvede fire-på-stribe. Og nej, der er ikke tilføjet nogen revolutionerende feature som kan retfærdiggøre en konsoludgivelse. Andre brætspil som Risk og Monopoly har i det mindste tilpas dybde til at retfærdiggøre en konsoludgave, men Hasbros små spil er ikke tilnærmelsesvis spændende nok til at være levedygtige.

Wii remoten udgør fjernbetjening for cursoren, men derudover mestres spillene fuldstændig som vi gjorde i børneværelset dengang far var knægt. Alle spillene er præsenteret i en virtuel stue med Mr Potato Head som hjemmets vært. Det er en meget skabelonskåret og fantasiløs præsentation. Alle spillene kan også spilles på en advance mode - som mest er minimale gradbøjninger af de eksisterende spilleregler. Rekorderne gemmes, og efter gode placeringer på pointtavlen indtjener man intetsigende rekvisitter som beskues i det virtuelle spillerum. At kombinere gamle brætspil med lifestyle og samlermani virker både fjollet og absurd.

Familien og fjernsynet
Intentionen er vel, at hele kernefamilie skal droppe stuebordet og brætspillet for i stedet at stimle sig sammen om fjernsynet til en omgang hygge med Hasbro. Her kommer den største absurditet som demonstrerer spilproducenternes manglende virkelighedssans. Undskyld mig, men er de traditionelle brætspil ikke netop en undskyldning for at slukke for konsollen og fjernsynet? Det sociale element som fysiske brætspil danne basis om, forringes i den grad når husalteret lyser op og ingen kigger på hinanden. Kald mig gammeldags, men jeg mener konsolspil var skabt for noget andet.

Penge skal jo tjenes, for denne jul har flere legetøjskoncepter taget springet over i konsolverdenen. Men man når næsten ikke til spørgsmålet om kvaliteten i Hasbro Family Game Night, for hele konceptet er umådeligt irrelevant. Indholdsmæssigt er spillet så tyndt, at det hvide Wii cover er rent overkill. Der findes noget som hedder internet, hvor alle mennesker kan prøve flash-baserede klassiske spil - kvit og frit. Der findes også noget som hedder WiiWare hvor brugerne kan downloade mindre ambitiøse spil for færre penge. Måske burde EA og Hasbro have benyttet en distributionsform der passede bedre med niveauet i Hasbro Family Game Night. Fem brætspil på konsollen, som enten er for simple eller forældede, er ganske enkelt for meget at spilde sin tid og kriseramte privatøkonomi på.

Gamesector Frarder

Om Torben Andersen