Score: 3

Idéen er god. Det må vi indrømme. Hvem vil ikke skrive under på, at et spil, hvor man kan spille en Jedi og fægte med lyssværd hjemme i stuen lyder genial? Men som vi jo allerede ved, så er der langt - rigtig langt - fra god idé til godt spil - der er nemlig lige en lille fodnote, som hedder "spildesign". Den har udviklerne af Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels valgt at ignorere og resultatet er en dampende frisklavet bunke uspilleligt l***.

Hvad f***** gik der galt?

Lige siden Nintendo lancerede deres Nintendo Wii konsol og introducerede os for den bevægelsessensitive kontrol og endda brugte den til at styre et samuraisværd i Red Steel, har de fleste Star Wars-fans tænkt tanken - ja, indrøm det nu bare. Du har, ligesom samtlige mænd her på redaktionen, fantaseret om at spille Luke Skywalker, mens du svingede rundt med din wiimote som om den var grebet på et lyssværd. Vi har alle sammen drømt drømmen. Det vi blot glemte var, at Red Steel var et forfærdeligt spil til at begynde med - netop fordi sværdet var fandens umuligt at styre...

Og nu sidder vi så med Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels. Et produkt, der er fyldt med lyssværd, men udviklerne fra Krome Studios glemte bare at komme et spil med i pakken. Lad os tage det skridt for skridt igennem dette spilmæssige ødeland, der hører hjemme på den gigantiske digitale kompostdynge.

Først og fremmest foregår spillet under Clone Wars... ja Clone Wars. Så kys dine drømme om Luke Skywalker og Darth Vader farvel. I stedet får vi tegneserie-versionerne, der ligesom Star Wars tegnefilmen af samme navn, med alt tydelighed understreger at George Lucas er blevet rablende sindssyg. Denne Teletubbies-version af Star Wars er måske meget populær lige nu, men det er svært at føle noget som helst for spillets tegneserie-agtige karakterer, som der er 10 af - Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Ahsoka Tano, Mace Windu, Count Dooku, Asajj Ventress, General Grievous, Kit Fisto, Plo Koon og EG-05. Jeg ved ikke engang hvem f***** halvdelen af dem er og jeg har ingen interesse i at finde ud af det. Som i de fleste andre kamp og actionspil med flere spilbare personer, har de hver deres egne specialangreb, udover de basale angreb som alle mestrer.

Kontrol-helvede
Det helt store problem er kontrollen. Spillet er nemlig ikke, som man måske kunne forstille sig i 1. person, men derimod i 3. person. Så glem alt om at føle, at det er DIG, der står og fægter med et lyssværd, Man svinger med wiimoten for at hugge henholdsvis op, ned og højre og venstre. Stik wiimoten frem mod skærmen for at stikke. Ja det er jo meget fint, men så længe kameraet bevæger sig og ens karakter vrider sig og laver andre bevægelser, så er højre altså ikke altid højre - det afhænger nemlig af hvordan karakteren på skærmen vender. Forvirringen kan begynde.

For at gøre ondt værre, så skal man have en nunchuck controller i den anden hånd. En nunchuck controller i hånden var jo lige det jeg havde behov for rigtig at føles mig som Anakin Skywalker... nej vel? Nunchuck controlleren bruges til at bevæge karakteren med, til at udføre specielle power-angreb, ryste fjenderne af sig, når man står låst lyssværd mod lyssværd og en masse andre fiksfakserier. Men nu drømte vi jo om at slås med lyssværd - ikke stå og ryste med en nunchuck i den ene hånd, hvilket virkelig er irriterende. Dertil kommer, at det slet ikke føles som om man kontrollerer lyssværdet til at begynde med - idet kameravinklen er 3. person og at der er en kort forsinkelse mellem bevægelse og handling, så er det meget svært at få fornemmelse for spillets action og i sidste ende ville det være betydeligt lettere at styre sin karakter, kameraet og ikke mindst angrebene med en ganske almindelig controller.

Grafisk er Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels langt under middel. Grafikken er firkantet og kedelig, omgivelserne ensformige og ligegyldige og de simple figurer bliver ved med at lire den samme håndfuld idiotiske bemærkninger af igen og igen. Det er langt under den standard man kunne forvente i et Star Wars spil - i hvert fald langt under den standard vi har været vant til i tidligere spil fra LucasArts.

Ja vi ved godt at spillet her, ligesom de nye Star Wars film og ikke mindst den rædderlige Clone Wars film primært er møntet på et ungt publikum. Men det er ikke nogen undskyldning for ikke at lave et velfungerende spil - hvad gør ondt værre er, at der i Nintendo Wii versionen af The Force Unleashed allerede er et minispil, hvor man kan fægte med lyssværd i en arena.

Samlet set er Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels en mulig kandidat til titlen som årets dårligste og mest skuffende spil. Ja, det er dårligt. Der er stort set intet i spillet der fungerer. Præmisserne er helt forkerte, kontrollen fungerer ikke, grafikken er kedelig og jeg kunne blive ved og ved. Hold dig væk – langt væk.

For at citere min favorit anmelder, så er dette spil ASS!

Gamesector Frarder