Det er endnu engang blevet tidlig juleaften for alle fodboldnørder med en PC. Folkene fra Sports Interactive fortsætter trofast med at spytte deres Football Manager på gaden, en serie som efterhånden har 16 år på bagen. Udviklingen har indtil videre været dejlig konservativ, men denne gang tager serien et lille kvantespring.

Fodbold i den tredje dimension

Der er ikke nogen tvivl om, at Football Manager er en yderst konservativ serie. Den udvikling der har været i dens efterhånden lange levetid (første spil var Championship Manager 93/94 – navnet er siden skiftet grundet problemer med tidligere udgiver Eidos) får selv Electronic Arts mange serier til at ligne jordskredsændringer. Det er måske netop det alle os fans kan lide. Fornemmelsen af at man sidder med en velpoleret juvel, hvor alle valg har været vendt en milliard gange, inden de er blevet truffet. Der har dog været enkelte skelsættende år. Sidste gang var da vi gik fra rent tekstbaseret spil, til at man nu også kunne følge kampene via små prikker i 2d. Dette år kommer igen til at være skelsættende. Det er nemlig denne gang muligt at følge begivenhederne i 3d.

Første overraskelse er dog muligheden for endelig selv at definere skærmopløsningen. Det er da på høje tid. Min oplevelse var om jeg mon var blevet småblind, eftersom skærmens standardopløsning her er 1920*1280 – ikke optimalt til en masse tekst og tal. Efter at have bakset lidt med det, så tingene nøjagtigt ud som de altid havde gjort – man er vel konservativ.

Herefter gik jeg i krig med selve spillet. Min manager blev kreeret, og som altid blev spillet udforsket fra bunden og op. Det betyder i mit tilfælde, at en klub fra en af de mindre divisioner fik ny manager. Herefter røg jeg direkte ind i næste nye opfindelse. Denne gang kan man nemlig blive kastet ud i nogle ganske omfattende pressemøder før kampene. Et hav af spørgsmål bliver kastet direkte i ansigtet på dig, og du kan selv vælge, hvordan du vil reagere. Er du ikke lige i humør til den store spørgerunde, kan du på et tidspunkt rejse dig og drøne ud af lokalet. Alternativt kan du sende din assisterende manager ind i krydsilden. Vær dog opmærksom på, at sidstnævnte ikke altid repræsenterer dine interesser. Jeg blev i hvert fald på et tidspunkt stukket voldsomt i ryggen, da min assisterende manager understregede at jeg klart havde overreageret da jeg havde udstukket bøde til en af mine spillere. Tak for det – skal man have noget gjort ordentligt, skal man gøre det selv.

I store træk er resten af spillet, som vi kender det. En herlig tour de force i spillerindkøb, menneskepsyke, taktiske spidsfindigheder, økonomisk ordenssans og hårde træningsturnusser. Det er i kombinationen af disse, at du virkelig kan flytte dig. Fornemmelsen af at spotte et unikt talent, hive ham ind og truppen og udvikle ham. Det er det som holder dig fanget foran skærmen. Flere småting er føjet til. Alt sammen ting, der er med til at give dig et lidt bedre overblik. Det samtidig med at det faktisk er lykkedes Sports Interactive at give spillet yderligere dybde. Dine træningsmuligheder er eksempelvis blevet udvidet, så man nu også kan lære sine spillere specielle egenskaber.

Men lad os lade være med at danse om den varme grød alt for længe, og i stedet fokusere på det der uomtvisteligt er det største nye, der er sket i denne omgang. Overgangen til den tredje dimension har nemlig endelig ramt Football Manager, og det er vitterligt en spændende tilføjelse. Det at man kan se tingene i tre dimensioner er som sådan ikke noget nyt for genren. Fifa Manager har eksempelvis praktiseret det i flere år på baggrund af en grafisk motor fra Fifa spillene. Der har det dog aldrig rigtigt fungeret, mest af alt fordi dybden og realismen har fejlet. I Football Manager er de kommet tættere på en succes – dog uden at vinde kampen overlegent.

Første oplevelse er lidt blandet. Det skyldes nok mest af alt, at man pludselig skal lægge fantasien på hylden, og i stedet skal forholde sig til fakta. De fleste af os har jo hele tiden visualiseret os kampene, om de så var præsenteret via tekst eller små prikker. Problemet kan her være, at tingene pludselig ikke virker ”rigtige” mere – at forløbet er alt for stift og urealistisk. Skal man være helt ærlig, så er spillerne da noget stive i deres bevægelser. Afleveringerne kan også være lidt ”stop-motion” i deres forløb, hvor spillerne først bliver animeret til live, når de får bolden.

Med det sagt, så er det unægtelig et ganske fornemt første forsøg. Efter at have spillet en håndfuld kampe begynder man at vænne sig til det, og så begynder man i stedet at glæde sig over de fordele synsvinklen unægtelig bringer med sig. Det er nemlig blevet markant nemmere at vurdere effekten af sin taktik, og det er samtidig blevet noget lettere at vurdere spillernes egentlige evner. Første gang du ser et flot opspil, med en dybt stukket bold som din angriber køligt løfter over målmanden – der kan du ikke undgå at blive revet med. Det er her man mærker, at konceptet er kommet for at blive. Skulle man endelig føle anderledes, så kan man stadig skifte tilbage til 2d.

Som det har været tilfældet med stort set alle Sports Interactives udgivelser, hæmmes også dette års version af begyndervanskeligheder. I dette tilfælde medfører overgangen til en ny grafisk motor, at kampene kan få lidt underlige forløb. Personligt oplevede jeg markant flere målmandsfejl, flere afsindige frispark, flere meget målrige kampe og et hav af skader. Især sidstnævnte virker ude af proportioner, og mine oplevelser har jeg efterfølgende fået bekræftet på diverse fora. På klassisk facon er der dog allerede et patch på vej. Forhåbentligt får det skovlen under de værste ubalancer.

Football Manager 2009 er en modig men også nødvendig videreudvikling af et koncept med mange år på bagen. Det vil utvivlsomt få nogle fans til at rynke brynene, og det vil nok også skræmme nogle folk bort. Mest af alt fordi det nu gør oplevelsen endnu tungere for såvel maskinen som for din kalender. Det tager nu endnu flere timer at komme igennem bare en enkelt sæson. I sidste ende er det dog en positiv oplevelse, hvor nytænkningen er med til at udvide en allerede omfattende oplevelse.