PEGI 12+PEGI Bad LanguagePEGI Violence

Verdens største MMO er netop blevet endnu større. Med Wrath of the Lich King får de mere end 11 millioner World of Warcraft entusiaster masser af kærkommen nyt at give sig til i Blizzards spilmastodont. Gamesectors udsendte har rejst Northrend tyndt og er nu klar med en vurdering af det hurtigst sælgende spil nogensinde.

Turen går mod nord

Velkommen til Northrend, det kolde kontinent langt mod nord, hvor den faldne helt Arthas regerer med død og ødelæggelse som formål. Der går ikke lang tid, fra du træder af det dampdrevne skib i en af Northrends to havne, til du opdager, at Northrend ikke er så ulig den gamle verden i Azeroth. Dette er ikke noget tilfælde. Blizzard er med denne udgivelse vendt tilbage til den vante high fantasy setting, som var så fremherskende i det oprindelige spil, og behageligt langt fra den langt mere futuristiske verden der åbnede sig for os med udgivelsen af The Burning Crusade. Det er et skridt, der passer undertegnede vældigt godt, og selvom vi på flere måder er vendt tilbage til spillets udgangspunkt, er der bestemt meget nyt at komme efter i Wrath of the Lich King (WotLK).

På trods af at Northrend som udgangspunkt er et koldt og goldt sted, betyder det ikke, at du skal frygte et anfald af sneblindhed, for designerne har tydeligvis gjort en dyd ud af, at variere zonerne, så der er andet at opleve end vindomsuste sneørkener. Faktisk er de fleste af de tidlige zoner ganske frodige, med Sholazar Basin som mønstereksemplet på dette. Denne zone er WotLKs pendant til Stranglethorn Vale og Nagrand fra henholdsvis det oprindelige spil og Burning Crusade, og ikke overraskende har den uforbederlige big game hunter, Hemet Nesingwary valgt at opsætte base her. Dette er blot et eksempel på, at WotLK trækker på kendt materiale i sit quest udbud. Der bliver fulgt op og bygget videre på rigtig mange historier, og de der er interesserede i spillets lore aspekt vil bestemt ikke blive skuffede.

Blizzard har udtalt at de ønskede at gøre de nye quests mere spændende og involverede end vi har været vant til. Dette er lykkedes i et vist omfang, men vi bliver stadig præsenteret for en lang række quests af typerne dræb x monstre, saml x genstande og simple fed ex quests. I den mere spændende ende ligger den udprægede brug af vehicles - eller transportmidler. Dette skal forstås i bredeste forstand, for det kan være alt fra en dampdreven tank til en enorm drage eller en titans skulder. Disse quests er absolut blandt de mest underholdende, og oftest også blandt de sværere af slagsen. Der er f.eks. en quest i Grizzly Hills zonen, hvor du på bedste western manér skal undslippe fjender på hesteryg. I dette tilfælde er fjenderne glubske ulvevæsner, og din eneste chance er at brænde så mange af dem op, at du når frem inden din hest dør af sine sår. Det lyder måske enkelt, men det kræver faktisk både timing og koordinationsevne og undertegnede må indrømme, at jeg først gennemførte den i tredje forsøg.

Man kan ellers indvende, at WotLK gennemgående er for let - især for de erfarne spillere. Selvom der er enkelte quests der udfordrer spillerne, føles vejen til level 80, der er den nye max level, ikke videre krævende. Dette gælder også for de nye instances, som i mange tilfælde let kan gennemføres selvom spillerne er flere levels under hvad den pågældende instance burde være tunet til. Dermed ikke sagt at de er decideret kedelige, for der er masser af spændende boss kampe, der i vid udstrækning er designet som små raid encounters, med flere forskellige faser, diverse adds osv. I det hele taget lader det til, at Blizzard har ønsket at gøre spillet så tilgængeligt som muligt, så selv de mest casual spillere kan være med. Dette har så haft den effekt, at der gik under tre døgn fra spillet gik i handlen til de bedste guilds i verden havde klaret samtlige raid encounters. Nu siger dette næppe meget om hvor lang tid det tager den gennemsnitlige wow-spiller at gennemføre de raids udvidelsen blev lanceret med, men hvis det viser sig, at folk kommer for hurtigt igennem det tilgængelige indhold, er det et reelt problem.

Udover de nye zoner og instances, er der især to nyheder, der er værd at kigge nærmere på. Den første af disse er inscription. Inscription er en ny crafting profession, der primært bruges til at lave såkaldte glyphs. Disse fungerer lidt ligesom talents, idet de forbedrer, eller ændrer, én eller flere af din karakters egenskaber. Der er både major glyphs, såsom Glyph of Molten Armor, der giver en mage +2% crit chance når Molten Armor er aktiv, og minor glyphs i stil med Glyph of the Bear Cub, der polymorpher et mål til en isbjørn istedet for et får. Generelt kan major glyps forbedre dine kamp skills, mens minor oftest er af ren kosmetisk natur. En karakter kan ikke bruge mere end seks glyphs af gangen, hvoraf kun to kan være major, og da de generelt er billige at købe, bytter man dem relativt ofte ud. At kalde inscription en nyhed er en sandhed med modifikationer, for professionen blev faktisk tilgængelig i forbindelse med den sidste store patch inden WotLK, men det er først nu at det er muligt at lære de mest kraftfulde inscriptions.

En absolut nyhed er derimod spillets nye klasse, Death Knight. Denne er den første af de længe ventede hero klasser, men hvad dette helt konkret indebærer er lidt svært at definere. Death Knights er nemlig ikke som sådan bedre eller mere unikke end andre klasser, men bestemt anderledes både i look og spillestil i forhold til de gamle klasser. Alle der har en karakter på mindst level 55 kan skabe en Death Knight, der ligeledes starter ud som level 55. I modsætning til spillets andre klasser, starter en Death Knight i en zone, som kun de har adgang til. Det kan faktisk betragtes som én stor instance, hvor spillerne lærer denne nye klasse at kende, mens de følger en historie, der kulminerer med, at de forlader Arthas' rækker, og melder sig under alliancens eller hordens faner. Det er en teknik vi har set brugt i andre spil, såsom Lord of the Rings online, og det fungerer nærmest upåklageligt her. For ikke blot lærer man klassen at kende, man kan næsten ikke undgå at blive fanget af den historie, der udspiller sig omkring ens karakter.

Det vil være for omfattende at dykke dybt ned i klassens særegenskaber, men kort sagt er en Death Knight en damage dealer og/eller tank, der bærer plate armor og primært benytter sig af tohåndsvåben. Det lyder måske som en beskrivelse, der lægger meget tæt op ad warrior klassen, men disse to er vidt forskellige. Death Knighten benytter sig af runic power, eller på godt dansk runemagi, der akumuleres i løbet af kampene og kan bruges til forbandelser, sygdomme og anden moro. De tre talent trees for en Death Knight er blood, frost og unholy. I modsætning til de traditionelle klasser definerer det tree du vælger at specialisere dig i, ikke hvilken rolle din karakter vil få. Det er nemlig muligt at tilpasse sig et damage eller tanking spec lige meget hvilket tree man synker dybest ned i. Dette gør at en Death Knight kan kaldes en sand hybrid damage/tank klasse, der relativt let kan skifte mellem de to roller undervejs i en instance.

Hvis vi betragter det hele lidt ovenfra - hvilket forresten er muligt fra level 77, når du igen kan bruge dine flying mounts - så er WotLK en solid tilføjelse til et allerede mega populært spil. Man kan med rette indvende at det bare er mere af det samme, men når det som her primært er de gode ting der er bygget videre på, gør det ikke så meget. Hvis man én gang er blevet godt og grundigt træt af spillet, er der næppe noget i WotLK, der vil ændre dette faktum. Var du blot nået dertil hvor du manglede noget nyt at tage sig til, bør du tage et nærmere kig på denne udvidelse. Var din afhængighed af Azeroths forunderlige verden stadig til stede på udgivelsesdatoen for WotLK, ja så vil undertegnede æde sin gamle c64'er på, at du allerede har taget turen til Northrend.

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk