PEGI 7+

Præcist som med Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts får endnu en 10 år gammel platformklassiker debut på Xbox 360. Spyro the Dragon-spillene har begejstret ung og gammel i et helt årti, og nu er turen kommet til next gen-konsollerne, hvor franske Etranges Libellulles har stået for udviklingen. Spillet foregår på dansk – både i tekst og tale, og derudover har et stjernespækket mandskab på fantastisk vis lagt stemmer til den engelsksprogede version af spillet. Men er spillet overhovedet noget værd?

I seng med fjenden

I The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon, vågner den gode Spyro op og opdager forundret, at han på magisk vis er blevet lænket sammen med sin tidligere dødsfjende Cynder. Sammen må de derfor drage ud på eventyr og nedkæmpe den onde Malefor og hans mange kumpaner.

Undervejs skal Spyro og Cynder forcere skove, byer, huler, rasende floder og meget mere, og banerne har rimelig god variation. Desværre er der ikke den helt store variation i gameplayet, som desværre ikke er lykkedes specielt godt for udviklerne.

Styringen af Spyro og Cynder er kun på det jævne. Med venstre stick styrer man den valgte drage, med knapperne udfører man diverse fysiske angreb og med RT og RB udføres diverse magiske angreb. Spyro og Cynder kan hver især udføre forskellige element-angreb, som dog ikke virker specielt varierede, og diversiteten i disse angreb forløses på ingen måde. Nogle af de store boss’er kræver, at man anvender bestemte element-angreb, men derudover virker kampsystemet lidt for rodet. Der er mulighed for at lave en masse forskellige kombinationer, men det er rent faktisk muligt at klare sig med X-knappen hvad angår fysiske angreb.

Intet er dog så skidt, at det ikke er godt for noget, og spillet appellerer via sit forholdsvist simple gameplay til også den lidt yngre gamer-generation. For det meste er spillet også ganske nemt, men en hel del passager, især lidt svære end-of-level boss’er, kræver mere end en kyndig 7-årigs hånd at klare, og far eller mor må nok være forberedt på at skulle hjælpe en hel del, såfremt spillet skulle ende under juletræet.

Med LT skifter man i singleplayer-delen mellem at bruge Spyro og Cynder, og derudover er der mulighed for også at gennemføre spillet i co-op mode, hvor man styrer hver sin lille drage. Co-op mode virker egentlig ganske godt og gør også de lidt sværere passager i spillet en smule nemmere.

På mange af banerne er der en lettere begrænset form for free-roaming, hvor Spyro og Cynder med 3 lette tryk på A-knappen kan flyve frit omkring og nyde synet fra oven. Ofte går en mission ud på, at man skal finde en genstand og bringe den et andet sted hen, der er missioner, hvor man eks. skal beskytte frænder eller genstande, men mest af alt består spillet af kampe mod Malefors mange undersåtter.

Derudover er der naturligvis en del klassisk hoppen-rundt, men heller ikke platform-delen forløses specielt godt. Enten er det for nemt, eller også er styringen lettere håbløs. Dertil gør en til tider fuldstændig tåbelig kameravinkel bestemt ikke sit til, at spillet føles ordentligt gennemtænkt.Der er dog en hel del indhold i spillet, som af en gennemsnitsspiller vel nok vil tage mellem 8 og 10 timer at gennemføre.

Luke Skywalker, Frodo og alle de andre
Et stort plus for spillet er talen, som leveres på fornem vis af så kendte skuespillere som Mark Hamill, Gary Oldman, Elijah Wood og Christina Ricci. Det er supergodt og solidt håndværk, som virkelig giver spillet et kvalitetsmæssigt løft. Musikken er samtidigt meget vellykket, ren eventyrstemning, mens in-game lydeffekterne er gode uden at være prangende. Et ekstra plus er, at hele spillet kan opleves med dansk tale og undertekster, hvilket gør, at mange flere vil kunne få glæde af spillet. De danske stemmer leverer en god præstation, der dog ikke helt når de ovennævnte superstjerners niveau.

Flotte mellemsekvenser, som der desværre ikke er alt for mange af, kæder spillets forskellige baner fint sammen, mens spillet in-game rent grafisk dog ikke er noget at råbe hurra for. Omgivelser og teksturer har kun gennemsnitlige kvaliteter. Det er bestemt farverigt, men ofte er farvepaletten ikke altid lige godt komponeret, så i mange af de heftige kampe kan det desværre ofte være svært at skelne venner og fjender fra hinanden.

Ikke alt for dragende
The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon er ikke noget dårligt spil. Det er desværre heller ikke et specielt godt spil og leverer gameplay-mæssigt kun en middelgod præstation. Styringen virker lidt for kluntet, kameravinklen til tider irriterende og var det ikke for de gode stemmepræstationer, ville det samlede indtryk måske endda ligge en karakter lavere.

Der er dog ingen tvivl om, at især lidt yngre gamere vil kunne få stor fornøjelse ud af spillet, og til denne målgruppe kan spillet bestemt ikke frarådes.