Pixeline og hendes venner er vidt omkring. Denne gang rejser de faktisk Europa tyndt i et forsøg på at hjælpe vikingen Svend Tveskæg tilbage på tronen. Vi har rejst med og giver her vores bud på om dette års juleferie skal stå i vikingernes tegn.

Pixeline – Kongekampen

Pixelinespillene i serien, Skolestart, er møntet på de næst-yngste i familien. Dem der snart skal starte i skole eller lige er startet i skolen. På bedste pædagogiske vis tager Pixeline og hendes venner så et emne op, som de forsøger at formidle til de små. Denne gang er det historien, nærmere betegnet vikingetiden, hun tager fat på. Det bør være et emne der kan fænge selv de mest skoletrætte af de små. For hvem vil ikke gerne lære lidt om de grumme vikinger med det voldsomme ry.

I spillet rejser Pixeline og vennerne rundt i Europa for at hjælpe Svend Tveskæg tilbage på tronen. For at komme det skal han bruge 10 kongsting, som Pixeline altså skal hjælpe med at fremskaffe. Når man besøger en by, er der tre muligheder: Man kan handle i byen, plyndre byen eller skaffe en kongsting. Er der krigstilstand i en by kan man kun slås og de to andre muligheder er slået fra. Det tager noget tid at få Svend Tveskæg tilbage på tronen. For ikke blot skal man skaffe penge nok til at kunne købe gaver til at bestikke andre herskere, man skal også besejre dem i dueller før man får sin kongsting udleveret. Det giver et forholdsvist langt spil i forhold til de andre Pixeline titler jeg har anmeldt. Meget af gameplayet er dog temmelig ensformigt og man kan især godt blive noget træt af de slåskampe man skal igennem, da de ikke lige frem er særlig spændende, og man vil komme igennem mange af dem i løbet af et spil. Men heldigvis er der så dullerne til at bløde op på ensformigheden.

Sværhedsgraden af spillet er lidt svær at bedømme. I starten vil jeg tro at de mindste vil have svært ved at regne ud hvad de skal, blot ud fra Pixelines forklaringer, men får de lidt forældrehjælp til den del, så tror jeg hurtigt de vil kunne finde ud af at rejse Europa tyndt og handle, samt skaffe kongsting til Svend Tveskæg. De dueller man sender Svend Tveskæg igennem er af varierende sværhedsgrad, og nogle gange kræver det en del forsøg før man helt har forstået hvad man skal. Det er så et temperamentsspørgsmål om man syntes det er godt eller skidt. Nogle kan godt lide den ekstra udfordring, mens andre hellere vil nøjes med udfordringen i at klare duellen. Som sædvanlig er der 3 sværhedsgrader at vælge imellem når man vil spille, og der er fin variation mellem de tre. Så spillet vil kunne udfordre de fleste samtidig med at det ikke bliver for frustrerende.

Nu er spillet en del af Pixelines ”Lær om” serie, så vi skal selvfølgelig også kigge på om de små poder lærer noget om vikingerne. Det gør de helt bestemt, og det er med den finurlige Pixeline charme, som hun er blevet så berømt på. Hun forklarer fint om ord, som fandtes på den tid, og hvad de betyder samtidig med at hun fortæller om vikingernes kultur og dagligdag. Hver gang man kommer til en by, fortæller Pixeline hvilken betydning den by havde på vikingetiden. Så man vil helt klar vide mere om vikingerne efter at have spillet Kongekampen. Det er bestemt ikke noget udtømmende værk om vikingerne, men nok til at man vil have en bedre forståelse for hvad vikingerne egentlig var for nogle størrelser. En vigtigere funktion er måske, at det forhåbentlig vil give børnene lyst til at vide mere om vikingerne og det er bestemt værd at tage med.

Pixeline – Lær om vikingerne: Kongekampen er det tredje Pixeline spil jeg anmelder inden for kort tid og klart det bedste af dem. Det er ikke uden skønhedsfejl: selve konceptet med at handle og skaffe sig penge er lidt for vagt forklaret af Pixeline, så der vil mange måske nok gå lidt i stå. Men når det er forstået er der masser af underholdning og ting at lære i denne titel.

Om Frank F Pedersen