Ultimate Ninja-serien er nået til den fjerde udgivelse, den første på Playstation 3, hvilken i den grad verificeres af et flot stykke grafisk arbejde, der let kunne have erstattet tv-seriens håndtegnede teknik. Det er nu heller ikke fordi CyberConnect2, har kunnet sove i timen, efter at Ubisoft udgav det glimrende Naruto: Rise of a Ninja sidste år. Udvikleren har da også skævet denne udgivelse en anelse over skulderen med deres seneste iteration af Ultimate Ninja.

Tro på det!

Ja! Jeg har set godt og vel over hundrede afsnit af Naruto, og er vel det man kunne kalde skabs-fan. Det er ikke fordi, at det er nogen hemmelighed, men jeg skilter på ingen måde med min pseudo-religion gennem T-shirts eller lignende. Alligevel hæver jeg stemmen, og skriger ”voldtægt”, hver gang jeg hører de forfærdelige danske stemmeskuespillere hvæse sig igennem et afsnit af shônen-serien, som Jakob Stegelmann ellers har været så flink at få til Danmark, så ungdommen kan få noget ordentligt tegnefilms-kultur ind under huden. Derfor bliver spil baseret på Naruto-licensen også lagt under skarp lup, når denne anmelder får det mellem hænderne.

Håndarbejdet fejler bestemt ikke noget. Som allerede nævnt er Ultimate Ninja Storm en usædvanlig nydelse for øjet. Der er lagt et enormt arbejde i at genskabe spillets mange karakterer så tæt op ad seriens forlæg som muligt. Resultatet er uden tvivl det flotteste Naruto-spil til dato, der desuden byder på en flot præsentation, rig på god art-direction. Desværre er det ikke ligefrem en gnidningsfri oplevelse, man bevæger igennem, når der skal uddeles tæsk og spises ramen Naruto-style. På alle karakterer er der så tydelig aliasing, især på cell-shading konturerne, at det ikke er til at se igennem fingre med. Det skader det ellers flotte arbejde meget (spillet er testet i 720p og 1080i med samme resultat). Et par ærgerlige tekniske fejl har også sneget sig med i produktionen: Der er konstant pop-ins, når man farer igennem byen, og det blot få digitale meter fremme. Ikke nok med at det bryder indlevelsen totalt, det får også byen til at virke unødigt tom og forladt – har man set bare et par enkelte afsnit af tv-serien, ved man hvor stor en rolle den hyggelige by spiller for universet.

Byen er valgt som center for spillets gameplay. Det er her spilleren bliver tildelt missioner, kan købe nye evner og finde skjulte skatte. En mission består enten af en kampsekvens, hvor spillet skifter over til at være en decideret fighter, eller et af tre forskellige mini-spil, f.eks. en QTE-sekvens gennem skoven. Hovedmissionerne er alle historiedrevne, og holder sig forholdsvist tæt til serien. Jeg skriver ”forholdsvist”, fordi der ikke er gjort meget ud af, at genskabe de scenarier man finder i et af de hundrede afsnit, spillet hævdes at dække. Kamp-sekvenserne introduceres med en lille tekstbid, og regler som f.eks. ”vind ved hjælp af samarbejde”, der binder den enkelte mission tættere sammen med det afsnit fra serien, den forsøger at henvise til. Det ændre dog ikke på, at man får ufatteligt lidt historie ud af i hvert fald de første mange missioner, hvor nogle væsentlige afsnit fra serien endda er helt udeladt, selvom disse netop kunne have været et godt supplement.

Naruto er vel at mærke en serie målrettet unge drenge, og da heller ikke stedet man skal lede efter dybt psykologisk drama. Alligevel kommer serien, sin genre taget i betragtning, dybt ind på relativt mange emner og berører endda filosofi ganske overfladisk, selvom den tit kan blive overstadisk og sentimental. Dette formår spillet for det meste slet ikke at få med, selvom der er enkelte glimt af det, hvilke desværre drukner i gentagelse på gentagelse, som f.eks. når Naruto spiser hans livret ”ramen”.

Med det sagt så er Ultimate Ninja Storm et udmærket spil, hvis man isolerer fighter-delen. Komboerne er relativt nemme at eksekvere, uden at det kan betale sig blot at hamre løs på knapperne. Kontrollen er teknisk godt udført, og meget responsiv. Der må dog, som i så mange andre spil i genren, tages forbehold for en lille indlæringskurve, inden kontrollen sidder på rygraden. Langt de fleste kendte ansigter er med, selvom fans vil lægge mærke til, at enkelte er forsvundet siden sidste udgivelse på Playstation 2. Balancen kan føles en anelse ulige blandt kæmperne i starten, på grund af deres vidt forskellige behændighed og kampstil, men hver ninja har deres fordele og ulemper, selvom enkelte har tydelige fordele.

Som andre spil til Playstation 3, skal man igennem en installation på 10 minutter, inden man kan komme i gang med Ultimate Ninja Storm. Det ville være til at leve med, hvis ikke spillet igen og igen skal loade en to-tre minutter. Sådanne load-tider hører altså sidste generation til, især når spillet installere en stor mængde indhold på konsollens hard disk.

Der er masser af potentiale gemt i Naruto: Ultimate Ninja Storm. De fleste takter forbliver dog desværre uforløste. En opgradering af grafikken retfærdiggør ikke en nedgradering af indholdet, i den klasse Ultimate Ninja Storm repræsenterer, i forhold til den sidste udgivelse af spillet på Playstation 2. Der er ikke tale om et direkte dårligt resultat, men meget over en middelmådig karakter kan det ikke blive til i denne omgang.

Om Morten Vestergård From