Den dynamiske duo, Banjo & Kazooie, der har huseret i den digitale underholdningsindustri siden 1998, har indtil nu kun været ejere af diverse Nintendo-konsoller forundt. Serien får nu debut – endda med en eksklusiv udgivelse - på Xbox 360, og det er bestemt ikke klassisk platformspil, som du er vant til med bjørnen Banjo og fuglen Kazooie men derimod et gameplay, der er langt mere nuanceret. Og der er nok at glæde sig over, for Rare’s Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts er et af 360erens absolut bedste af sin art!

Platformspil?

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts begynder historiemæssigt otte år efter Nintendo 64-forgængeren, Banjo-Tooie fra år 2000. De to helte har ”danderet den flittigt i dansker-koloni” og er bestemt ikke i deres bedste form. En ny fjende, The Lord of Games, rusker op i vores kære venner ved at stille dem over for en række udfordringer i Showdown Town, hvorfra der er adgang til 5 forskellige verdener, alle med et væld af morsomme referencer til tidligere titler i serien. Titlerne på disse 5 verdener er Nutty Acres, Logbox 720, Banjoland, Jiggosseum samt Terrarium of Terror. Ærkefjenden er igen Grunty, og vinderen af udfordringen bliver belønnet med skødet til Spiral Mountain. Så kort kan historien opsummeres, men heldigvis er denne lidt ligegyldige historie ikke repræsentant for spillets øvrige kvaliteter!

At kalde Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts udelukkende for et platformspil ville være en sandhed med modifikationer. Ganske vist indeholder spillet en hel række klassiske platform-elementer, hvor man skal hoppe og kravle op og ned af træer, huse, lygtepæle, el-ledninger med mere for at samle diverse ting op, men denne del er langt fra det centrale element i spillet.

Kernen i spillet er brugen af transportmidler, og det foregår såvel til lands, til vands og i luften. Banjo og Kazooie er fra spillets start udstyret med en simpel lille ladvogn, men efterhånden som missionerne klares, bliver der mulighed for at anskaffe nye dele, som man kan anvende hos Mumbo’s Motors til at bygge præcist det transportmiddel, man har lyst til.

I de forskellige verdener skal du vinde puslespilsbrikker, som giver dig adgang til nye verdener. For at vinde en brik, en såkaldt jiggy, skal du klare en udfordring, og disse går oftest ud på enten at vinde et racerløb, at transportere et antal objekter et bestemt sted hen eller at beskytte nogle af de mange forskellige væsener, der lever i spillets verden. Det virker umiddelbart som en smule trivielt, men det er det langt fra. Udfordringen består ofte i at få bygget sig et køretøj, som passer til netop den udfordring, man stilles over for, og det er ikke altid helt nemt. Faktisk indeholder spillet mere end 1500 forskellige dele, så kombinationsmulighederne må nærme sig en million milliard eller deromkring.

Når du har bygget et køretøj, kan du teste det på Test-O-Track, hvor du hurtigt vil få at vide, hvis du eksempelvis har glemt at putte en motor i dytten, og er der et køretøj, som du er specielt stolt af, har du også mulighed for at dele dets blueprint med dine online-venner.

Spillet indeholder som nævnt også klassiske platform-elementer, og du skal naturligvis samle noder. Noder, der findes i guld, sølv og bronze, er spillets valuta og kan bruges til at træne i Boggy’s Gym, hvorved dine egenskaber forbedres, eller de kan eksempelvis anvendes til at købe blueprints til nye, spændende køretøjer.

Når spillet hovedsageligt foregår i biler, både eller helikoptere, er der specielt store krav til styringen. Heldigvis har Rare igen været dygtige, for styringen føles utrolig god i Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts. Fysikken er godt integreret, sværhedsgraden er i god balance, og spillet har således et næsten perfekt ”feel.

Også multiplayer
I disse tider er det mere reglen end undtagelsen, hvis et spil ikke indeholder multiplayer-muligheder. Det er naturligvis også muligt i Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, og det kan foregå såvel offline som online. Der er muligvis for både at spille i hold eller 1 mod 1, multiplayerdelen består af 14 minispil i kategorien sport samt 13 i kategorien race. Eksempelvis er der i kategorien sport mulighed for at spille fodbold, og reglerne er klassiske, hvor man med sit køretøj skal forsøge at skubbe en gigantisk fodbold ind i modstanderens mål. Blandt de øvrige sportsgrene finder man også blandt andet dart og vandpolo, og alt i alt består sports-delen af rigtig mange underholdende minispil.

Race-minispillene er naturligvis væddeløb, hvor det gælder om at komme først over stregen, med en række variationer. Vigtigst er her, at man online har mulighed for at anvende de køretøjer, man selv har bygget, og her kommer de kreative evner bestemt på prøve. Har man lidt et forsmædeligt nederlag i et online-løb, har man naturligvis mulighed for at vende tilbage til Mumbo’s Motors for at finjustere sin bil, og er man heldig, kan man måske også lure sine modstanderes tricks af under løbet. Alt i alt virker multiplayerdelen ikke som noget, der blot er med for at være med. Den er gennemarbejdet og er med til at forlænge spillets levetid betydeligt.

Et audiovisuelt overflødighedshorn
Spillet anvender en modificeret udgave af den grafik-motor, som Rare anvendte til Viva Piñata-spillene, men der er en væsentlig forskel. Selv om Viva Piñata-spillene var flotte, er grafikken i Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts simpelthen af en langt højere kvalitet, og især bemærker man de utroligt flotte teksturer samt en grafisk variation heraf, som må have kostet tusinder og atter tusinder af arbejdstimer at producere. Verdenerne er enorme, og man kan bruge timer blot på at køre rundt og nyde detaljerne. Hvert enkelt lille objekt er uhyre detaljeret udført, og dertil har spillets mange figurer hver deres egen stil. Jeg kunne ikke lade være med at sammenligne spillets grafik med det gamle (og fantastiske) Little Big Adventure, men stilen er dog langt mere munter her. Når en ny bane skal loades, vises der små tekster med tips og tricks på en Pong-bane, så der er ingen tvivl om, at udviklerne har deres rødder solidt plantet i både fortiden og nutiden.

Lydmæssigt har Rare heller intet at skamme sig over. Musikken er komponeret i klassisk retro-stil med en masse små, lækre melodier som harmonerer uhyre godt med det grafiske modspil, og derudover er det en fryd at høre stort set enhver lydeffekt, hvoraf mange er udført med megen inspiration fra 80er-klassikerne. Læg især mærke til lyden, når man opsamler noder!

Blandt de bedste!
Jeg havde ikke skyhøje forventninger til Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, men heldigvis er spillet på alle fronter en positiv overraskelse. Et rigtig lækkert gameplay med masser af baner giver timevis af underholdning, og selv om mange af banerne på sin vis minder meget om hinanden, er der altid forskellige krav til, hvordan man optimerer sin bil, sin båd eller sin helikopter i forhold til den givne udfordring. Dertil skal lægges en grafik, der sjældent er set mere veloplagt blandt titler i samme genre samt lydeffekter og et soundtrack, som vil stimulere enhver retro-nørds øregange. Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts er helt klart et af årets bedste allround-spil, og nu må I have mig undskyldt, for jeg vil ud og samle flere noder…