PEGI 12+

Så skal rummet udforskes endnu en gang, og igen er det Egosoft med deres X3 serie der er på spil. Et meget omfattende spil, som kan give enhver anmelder sved på panden. Jeg fandt svedbåndet frem, satte mig i cockpittet på et rumskib og begyndte at skabe mig en karriere i det ydre rum. Læs her hvordan det gik.

X3: Terran Conflict

Det store uendelige univers er et populært tema for computerspil. Det give rmasser af muligheder for at udforske, slås, handle eller blot at flyve rundt i et højteknologisk fartøj på må og få. Det har Egosoft gode erfaringer med og deres X1-3 serie af spil hører uden tvivl til eliten af denne type spil. Nu er de klar med et nyt spil i serien, X3: Terran Conflict. Et spil som endnu en gang lader os flyve rundt i et univers fyldt med alskens civilisationer, dødbringende teknologier og masser af muligheder for at skabe sig et navn eller skrabe rigdomme sammen. Eller eventuelt begge dele.

Der har været masser af forsøg på at skabe denne type rumspil siden klassikeren Elite udkom til Commodore64, og de har bestemt ikke været lige gode alle sammen. Men X-serien fra Egosoft fangede den samme magi, og har solgt så mange eksemplarer, at Egosoft har fået finansielle midler til at udvikle serien gennem årene. Den udvikling har nu ført til X3: Terran Conflict, som vi kigger på i denne anmeldelse. Det er bestemt ikke nogen nem opgave. X3: Terran Conflict er nemlig et utrolig stort spil, hvor man som anmelder godt kan komme i tvivl om hvor man skal starte, og ikke mindst hvordan man nogensinde skal kunne udtale sig intelligent om alle aspekter af spillet. Terran Conflict er blandt andet et komplekst økonomisk strategi-spil, hvor man kan oprette sit eget forretningsimperium. Det er også et aktionspil med en god historie, hvor man får missioner og skal rejse rundt og løse dem. Samtidig er det også et komplekst krigsspil, hvor alt hvad du laver har indflydelse på omgivelserne. Og sidst, men ikke mindst, er det et meget åbent spil, hvor man kan bruge meget tid på blot at rejse rundt og udforske den store verden man får stillet til rådighed.

Da jeg første gang stiftede bekendtskab med X3 serien fra Egosoft var jeg noget overvældet. Spillet har en voldsom indlæringskurve. Der er simpelthen så meget at give sig til, og da intet af det er simpelt at gå i gang med, blev de første mange timer bliv brugt på at studere manual og forsigtigt at afprøve ting for at se hvad der så skete. En ting er at kunne flyve et rumskib, noget helt andet er at opsætte handelsruter, bygge fabrikker og nedkæmpe pirater der er ude efter din last. Jo mere tid man bruger på spillet, jo mere værdsætter man den lidt stejle indlæringskurve. Ja, den er slem, men det er den fordi der simpelthen er så mange muligheder i spillet. Det hele er forholdsvist intuitivt bygget op, så det er ikke svært fordi Egosoft har lavet dumme menuer eller indviklede rutiner. Det er svært fordi der hele tiden er så mange ting der har indflydelse på det du laver, og fordi du selv har så mange muligheder for at fjumre i det.

Som sagt er der en missions-drevet historie, og den vil mange nok klamre sig til i starten, da den er et rimelig fast holdepunkt i et ellers ret uoverskueligt univers. Men rent faktisk kan man sagtens spille X3: Terran Conflict uden på noget tidspunkt at give sig i lag med historien, hvis man ønsker. Historien er nu ret god, så det ville være synd at snyde sig selv for den. Historien involverer en ældgammel teknologi, som tidligere var årsag til krige og udslettelse af civilisationer. Nu er den dukket op igen, og de forskellige racer i universet har alle deres idé om hvad man skal gøre for at forhindre tidligere tiders katastrofe. Du er så en central figur i den historie. Ud over den historie er der masser af side-missioner man kan gå i gang med for at opbygge sit ry i Universet, så kedeligt bliver det aldrig, hvis man er typen der bedst kan lide veldefinerede mål og opgaver. Men ellers er X3: Terran Conflict et utrolig åbent spil, hvor der er masser af ting at lave, og man bliver aldrig tvunget til at gøre noget bestemt. Gider man ikke handle, så kan man helt lade være. Syntes man historien er kedelig, så kan man helt ignorere den og så videre. Det betyder også, at X3 er et spil, som sagtens kan tåle mange gennemspilninger. To spil kan være vidt forskellige oplevelser, alt efter hvilket aspekt af spillet man vælger at fokusere på.

Kamp er dog en svær ting at undgå i X3, selv hvis man vælger at satse på en karriere inden for handel eller diplomati. Der er nemlig mange pirater i rummet, som sjældent lader en mulighed for at overfalde andre rumskibe gå fra sig, og så er det en god ting at kunne forsvare sig. Heldigvis er kontrollen med ens rumskib ret godt designet, og det giver nogle interessante og spændende dueller i rummet. Ganske som så meget andet i spillet, kan det virke lidt overvældende de første gange man er i kamp mod andre, men man vil ret hurtigt lære det og føle sig som en toppilot der kan give selv de mest hårdføre pirater kamp til stregen. Der er masser af muligheder for at opgradere sit rumskib og de våben man har til rådighed i disse dueller, så selv hardcore fans af action spil vil højst sandsynligt finde fornøjelse og udfordring i spillets kampdel.

X3: Terran Conflict er et flot spil. Rummet er ikke blot et kedeligt sort område, med få lysende pletter, men et flot og spektakulært skue med masser af farver og lyseffekter. Planeter, rumstationer og rumskibe er meget detaljerede og det flotte grafisk udseende er blot endnu en understregning af det generelt høje kvalitetsniveau som spillet har. Lyden er der ikke så meget at sige om. Den opfylder det den skal med tale og lydeffekter på de rette steder, men gør sig ellers ikke særlig bemærket. Musikken er ok, men jeg må indrømme at jeg foretrak stilheden rummet og ret hurtigt slog den fra, men det var nu ikke fordi musikken var dårlig.

Med denne udgivelse har Egosoft for alvor markeret sig med et kæmpestort, åbent spil, som virkelig imponerer. Der er rigtig meget at give sig til i X3: Terran Conflict. Det er både et strategi-spil, action-spil og økonomi-simulator og hvert element er gennemarbejdet nok til at det sagtens ville have kunnet stå alene. Men nu får vi altså det hele i én samlet pakke, og så kan man selv bestemme hvordan man vil vride fornøjelse ud af spillet. Det at spillet er så stort og omfattende giver det en ret stejl indlæringskurve, så det kræver en vis tålmodighed at komme i gang med det. Men har man den tålmodighed, så vil man blive belønnet med et af de absolut allerbedste rumspil på markedet. I en verden hvor det kan synes som om spillene bliver simplere og simplere, er det skønt at støde på en perle som X3: Terran Conflict som tør gå i modsat retning.

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.