Pixeline og hendes venner er vidt omkring. Denne gang er det matematikkens gåder der har fokus, hvilket spillets titel: Talmesterens Labyrint da også kraftigt antyder. Vi har regnet på og giver her det samlede resultat af vores anstrengelser.

Pixeline – Talmesterens labyrint

Pixeline spillene i serien, Skolestart, er møntet på de næst-yngste i familien. Dem der snart skal starte i skole eller lige er startet i skolen. På bedste pædagogiske vis tager Pixeline og hendes venner så et emne op, som de forsøger at formidle til de små. Denne gang er det matematikken hun tager fat på. Nu har matematik et lidt uretfærdigt ry for at være lidt halv-kedeligt, så Pixeline sætter lidt krydderi på ved at involvere en sand talmester og hans skumle labyrint i spillet.

Der er ikke nogen indviklet historie bag Talmesterens Labyrint. Pixeline og 3 af hendes venner starter spillet med at stå foran labyrinten og blive drillet af Talmesteren, som ikke mener de vil kunne klare sig hele vejen gennem hans indviklede labyrint. Sådan en påstand kan Pixeline og kompagni ikke sidde overhørig, så selvfølgelig begiver de sig ind i labyrinten for at modbevise det. For at komme helt igennem labyrinten skal de så klare sig gennem 5 rum, hvor de får en matematik-opgave at løse. Opgaverne kan være meget simple så som regnestykker, hvor man skal finde det rigtige resultat eller finde det tal der mangler for at regnestykket passer. Det kan også være lidt mere komplicerede opgaver, så som talrækker, hvor man skal finde det tal der mangler i rækken. Der er god afveksling i opgaverne. I hvert rum skal opgaven løses 3 gange før man kommer videre til næste rum, så man kommer altså igennem 15 ’opgaver’ i alt før man har gennemført spillet. Opgaverne gøres lidt mere interessante ved hjælp af diskussioner mellem alle de interessante figurer der findes i labyrinten, så som enhjørningen, der har mistet sit magiske horn, eller dragen der er bange for mus. Jeg fandt disse sekvenser noget lange, men nu er spillet heller ikke lige møntet på mig, men på et langt yngre publikum og de havde ingen problemer med at sidde pænt stille og lytte mens Pixeline og de andre figurer snakkede. I hvert fald ikke de første gange de var igennem det. Jeg kunne godt forestille mig det forholder sig anderledes ved anden gennemspilning, hvis de skulle komme så langt.

Hver opgave bliver forklaret af Pixeline, og selv om hun nu efterhånden er veteran i denne branche, så klarer hun det faktisk ikke særlig godt. Til den første opgave var der et område opdelt i felter, som var fyldt ud med tal. Man skal så bevæge sig gennem labyrinten ved hele tiden at tælle 2 ned fra det tal man står på, indtil man kommer til det allersidste tal. Det gik godt nok med at få det forklaret, og selv en gammel anmelder som mig kunne forstå det. Alligevel havde jeg store problemer med at finde ud af det, for Pixeline havde ikke fortalt mig at jeg skulle flytte mig ved hjælp af piletasterne, og ikke ved hjælp af musen. Indtil da havde man slet ikke brugt tastaturet overhovedet, så det havde måske været på sin plads at nævne det. Ved mange af opgaverne stod Pixeline også rigtig grundigt i vejen, for eksempel de steder hvor man skulle finde 4 tal samtidig (et til hver af de 4 venner). Så kan der nemt ske det, at Pixeline (som er den højste af de 4 venner i labyrinten) ikke kun dækker over det tal hun står på, men også over tallet ovenover, så man simpelthen ikke kan se tallet. Det burde man lige have tænkt over, for det kan være ret frustrerende. Selv om man selvfølgelig hurtigt lærte at lade Pixeline være det sidste tal man vandt, for netop at undgå denne situation, så kan man ikke undgå den helt..

Grafikken og lyden er som vi kender den fra tidligere Pixeline spil, så her er der ingen overraskelser. Det er statiske scener med små bevægelige elementer, samt god nuttet musik og tale fra Pixeline og vennerne. Eller det vil sige, der var en lille overraskelse og den var ikke positiv. Jeg havde nemlig problemer med lyden. Ofte udeblev det sidste ord i en sætning simpelthen. Det gav nogle underlige situationer, hvor man egentlig ikke anede hvad der lige var blevet sagt, og det undrer mig at en så banal ting ikke virker. Det er jo ikke lige frem første gang Pixeline taler i et spil. Jeg blev så forundret over det, at jeg installerede det på en anden computer for at se om problemet var isoleret til min anmelder-pc, men det var ikke tilfældet. Computer nummer 2 havde det samme problem.

Der er fine opgaver i Talmesterens Labyrint og Pixeline og hendes venner, samt Talmesteren og hans kumpaner, skal nok holde børnene underholdt i et godt stykke tid. Men jeg kan ikke slippe en følelse af, at det kunne være gjort bedre hvis man havde brugt lidt mere tid på det. Opgaverne er som sådan sjove nok, men man kunne godt have brugt lidt mere tid på at forklare dem, for det var ikke altid lige indlysende hvad man skulle gøre. Samtidig er der dumme fejl, som med lyden og Pixeline der står i vejen fra tid til anden. Talmesterens Labyrint er ikke et spil man blot sætter børnene foran og så klarer de sig selv. De første par gange de står over for en opgave, kan man godt regne med at skulle hjælpe dem igennem. Det gør nu heller ikke mig noget, men hvis det er det man forventer så bliver man nok lidt skuffet. Jeg tvivler på om Pixeline med denne udgivelse vil lære børnene at kunne lide tal og matematik. Det er tal man leger med, men der gøres lidt for lidt ud af at forklare matematikken i spillet og det er skam. Nu lyder det hele nok noget negativt, så lad mig slutte med at sige at Pixeline og Talmesterens Labyrint er et udmærket spil, som altså bare ikke formår at skille sig ud fra mængden. Det er så standard Pixeline som det kan blive, så er det jo op til én selv om det er nok til at spillet skal proppes under juletræet eller i pakke-kalenderen i år.

Om Frank F. Pedersen

Frank har anmeldt spil i mange år og må nok betegnes som en veteran i branchen. Har anmeldt for Jubii Games og Spilzonen inden han kom til Gamesector. Han kaster sig gerne over alle typer spil og på alle formater, hvis han kan få fingre i det. Det er dog rollespil og mmorpg's der er hans foretrukne.