Monopoly

Verdens måske mest kendte brætspil, Monopoly, kommer nu til Nintendos Wii. Det er bestemt ikke første gang vi får en digital udgave af det spil, mange danskere kalder Matador. Faktisk har Monopoly været udgivet til stort set alle formater – og indtil nu har resultatet faktisk aldrig været bedre end gennemsnitligt. Kan Wii-versionen ændre på dette triste faktum?

Wii-opoly

I 1935 tog Charles Darrow patent på spillet Monopoly. Hasbro, der er firmaet bag, mener at der i årene siden er mere end 750 millioner mennesker, der har prøvet spillet. Det er bestemt ikke småting – og det kunne måske forklare, hvorfor diverse spilfirmaer bliver ved med at forsøge at lave nye udgaver af spillet til de populære spillekonsoller. Herhjemme har vi ganske vist Monopoly, men mange kender nok bedre spillet Matador. Forskellene imellem Monopoly og Matador er bestemt til at overse – hvor brættet er rundt i Matador, er det firkantet i Monopoly. Hvor man i Matador har forskelligt farvede biler som spillebrikker, har man i Monopoly forskellige genstande som et strygejern eller en sportsvogn.

Hvis man tilfældigvis ikke er en af de 750 millioner Monopoly-spillere kan det fortælles, at Monopoly er et spil, hvor man bevæger sig rundt på et bræt og prøver at ruinere sine medspillere ved at lave bedre og mere heldige investeringer. Man kan købe grunde, der har forskellige farver. Ejer man alle grunde i samme farve kan man bygge huse eller hoteller på grunden. Lander man på en grund, man ikke selv ejer, må man betale leje til ejeren af grunden. Denne leje stiger efter, hvor meget der er bygget på grunden. Vinderen er den sidste, der går fallit – og det kan godt tage lang tid, hvis man spiller helt efter reglerne.

En god udgave af Monopoly skal indeholde alt hvad der skal til for at tage sig et spil Monopoly med tre venner – og gerne lidt mere. Her skuffer Wii-versionen ikke, for det er skam muligt at gribe fire wiimotes og få sig et hyggeligt spil Monopoly. Altså præcis som hvis man bare havde brætspillet, men måske en anelse mindre sjovt, fordi det ikke er muligt at snyde eller ændre reglerne undervejs, hvis stemningen er der for det. Til gengæld kan man vælge imellem flere forskellige temaer, så man for eksempel spiller i junglen eller over hele verden. Man kan også tage sig et spil imod op til tre computerstyrede modstandere, hvis man nu er alene hjemme en regnvejrsdag eller lignende.

Det kan bare ikke helt svare sig at spille imod computeren, for man er tvunget til at se hver eneste spiller kaste terningerne og spille sin tur ud. Det ville man naturligvis også være, hvis man spillede imod vennerne, men med mindre man har nogle meget kedelige venner vil det altid være langt sjovere at spille imod dem. Dermed er vi tilbage ved, at det egentlig er både billigere og sjovere bare at spille Monopoly som almindeligt brætspil.

Jovist, grafikken er da overskuelig. Musikken falder meget i baggrunden, hvilket er godt det samme. Spillet er en fin repræsentation af brætspillet. Der er en ny og hurtigere måde at spille på, og det er da skægt nok (omend kun i meget kort tid), at man skal ryste sin wiimote for at smide sine terninger. Der er også nogle små minispil, man kan more sig med i bedste Mario Party-stil. Altså den slags, der er i omkring 80% af ALLE titler til Wii. Der er faktisk en del positive ting at sige om Monopoly til Wii. Til syvende og sidst er det bare en smule kedeligt og lidt ligegyldigt, hvis man ikke VIRKELIG er glad for brætspil og minispil.