En bamse er ikke længere bare en bamse. I al fald ikke hvis den kommer fra en Build-A-Bear Workshop, for så er det vigtigt hvad der står på den. Build-A-Bear har således oparbejdet et fremragende koncept, hvor selv små piger på 3 år kan sige firmaets navn. Nedenfor ser vi på spillet der heller ikke lægger skjul på, at det kommer fra Build-A-Bear Workshoppen.

På tur til God-Høst-Øen

Sidste år så vi på Build-A-Bear til DS, der bestod af små simple minispil for de yngste spillere. I Build-A-Bear Workshop: A Friend Fur All Seasons er der kommet væsentlig mere på i form af historie og flere minispil.

Modsat DS-spillet har man lynhurtigt lavet sin bamse og kan forlade Build-A-Bear Workshoppen og rejse rundt på God-Høst øen og tre andre øer med det mål at nå frem til Paladsøen. For at nå derhen skal man sejle fra ø til ø og samle puslespilsbrikker til sejlkortet, så man kan finde Paladsøen. Ingen dybdegående historie, men fint for målgruppen, og den formår at holde spilleren godt motiveret. Sammen med den anden motivationsfaktor; at opdage nyt tøj og udstyr til sin bamse.

Undervejs for at finde puslespilsbrikker, tilbehør og tøj til sin bamse og optjene penge, skal der spilles minispil. Der er rigtig mange gode og originale minispil, der passer perfekt til Wii’en – hvorfor har man ikke set et stangtennisspil på Wii´en noget før? Frisbee, kroket fungerer også godt til Wiimoten og er ganske solide spil, mens nogle af de andre minispil bare går ud på at ryste eller pege Wii-moten. Et enkelt spil måtte denne anmelder give op overfor; et xylofon-spil - jeg kunne teknisk ikke gennemskue, hvordan man skulle svinge og trykke på Wiimoten. Selvom minispillene varierer i kvalitet så er der mange, og de formår trods alt at underholde.

For at gennemføre spillet og låse op for minispillene, skal du kunne finde bare en smule motivation i at få en helt speciel gave i form af en juicebrik eller en fe-stav for minispillene og motiveres ved at høre en monotomt pigestemme sige: ”Du har opdaget noget nyt tøj”, når du har vundet i et minispil. Denne anmelder følte, at det tog overhånd, men børnene – primært pige-spillerne kan sikkert juble med. Spørgsmålet er blot, om forældrene kan holde det ud.

Hvad siger de?
Teknisk er spillet et makværk. Som nævnt, er der stor forskel i hvor stor præcision der kræves. Der er dansk tekst og tale – en pigestemme læser op hvad teksten siger, og spilleren kan selv bestemme hvor hurtigt det skal gå. Læringsmæssigt er det et stærkt træk og det fungerer godt. Værre er det dog, at stemmen svinger i lydstyrke – og ofte oplevede jeg, at hun forsvandt helt midt i en sætning eller ord, og man måtte klare sig med teksten. Meget mærkelig fejl. Det er dog ikke noget, der ødelægger spillet helt, det er også med grafik forklaret, hvad spilleren skal gøre i minispil.

Grafikken er i de yndigste farver, der kan smelte hjerter hos selv en voksen kvinde hos mig, så alle små Build-A-Bear piger vil helt sikkert dåne.

Jeg gennemført spillet på 3-4 timer – de fleste af minispillene vandt jeg i første forsøg, men der er også en multiplay-funktion og målgruppen vil i den grad blive udfordret. Det er dog ikke for svært – der kræves bare en masse rysten.

Det kræver en vist portion mod at kaste sig ud i Build-A- Bear Workshop: A Friend Fur All Seasons – det er fyldt med Build-A-Bear og platte sødme-ord. Det er ikke skjult reklame, men åbenlys reklame. De tekniske uheld vil være med til at forvirre et mindre barn. På trods af dette er der underholdende minispil og en sød, lille og lidt ligegyldig historie, der nok skal underholde målgruppen.

Om Mette Munk Heilesen