I april måned anmeldte vi Shin Megami Tensei Persona 3 – et fantastisk rollespil fra KOEI, der fulgte en gruppe unge, der udover at passe deres skole, også kæmpede mod dæmoner og andet kravl om natten. Spillet havde en fantastik setting, et anderledes plot og ikke mindst masser af stemning. Nu er der så kommet en efterfølger med ”FES” i titlen og hvad det er for en størrelse kan du læse mere om her.

Persona 3 og mere til

Persona 3 har været et af årets bedste konsolrollespil. I hvert fald hvis man er til denne form for klassiske japanske konsolrollespil, der slægter klassikere som Final Fantasy på. Hvis man endnu ikke har fået spillet Persona 3, så skal man måske kigge nærmere på Persona 3 FES, for der er nemlig tale om en form for ”udvidet special edition”, der udover at indeholde hele det originale Persona 3 også indeholder nye missioner, et stort nyt kapitel og en masse ekstra indhold.

Det originale Persona 3 kaldes i FES udgaven for ”The Journey” og følger en elev på Gekkoukan High School, der bliver optaget i gruppen SEES (Specialized Extracurricular Execution Squad). Denne gruppe bekæmper de dæmoner og onde ånder, der dukker frem på skolen og i den omkringliggende by hver nat ved midnatstid og en time frem – den såkaldte ”dark hour”, der kun eksisterer for disse mystiske væsner og enkelte udvalgte mennesker (deriblandt dig naturligvis). Udover at besejre dæmoner, skal man passe sin skolegang og bygge og vedligeholde sociale relationer på skolen. Denne specielle high school setting er kendetegnende for Persona serien og den er et frisk pust i forhold til de mange klassiske fantasy rollespil, der udkommer for tiden.

Man er naturligvis ikke en helt hjælpeløs japansk teenager – karakterene i spillet kan nemlig hidkalde såkaldte ”personaer”. Personaer er manifestationer af personernes indre selv, hvilket dybest set blot er meget potente allierede man anvender i kamp på. Hovedpersonen i spillet er desuden så speciel, at han kan hidkalde mere end en persona. Det Persona 3 formår er at kombinere japansk high school teenagerliv med klassisk horror – resultatet er et topunderholdende rollespil, som du kan læse mere om i vores anmeldelse af Persona 3.

Men i Persona 3 FES får man meget mere end bare Persona 3. Man får også et kapitel, der hedder ”The Answer”. Dette er en ekstra historie, der udspiller sig efter ”The Journey” og i modsætning til det originale spil fokuserer denne del næsten udelukkende på kamp – det vil sige, at man går glip af hele high school delen af Persona 3. Selve ”The Answer” præsenteres som en form for Groundhog Day, hvor man bliver ved med at opleve den samme dag (den 31. marts, hvis det kan interessere nogen) om og om igen og derfor får man også lov til at rende igennem dele af den samme dungeon om og om igen. Det er et afbræk fra ”The Journey”, hvor man brugte en stor del af sin tid på at gå i skole og passe sine sociale relationer med andre elever og stort set kun var i kamp om natten.

Det nye kapitel er dog ikke ret langt, så det gør ikke så meget, at det primært er fokuseret på action. Desuden er sværhedsgraden lige skruet en tand i vejret i ”The Answer”, så der er mere modstand i kampene end man måske er vant til – i hvert fald kan nogle af boss kampene i det nye kapitel bringe sved på panden af selv de mest hærdede Persona 3 veteraner og det er faktisk rigtig fedt.

Udover det nye kapitel bringer Persona 3 FES også en række forbedringer med sig, der både rækker ind i det originale spil og i det nye kapitel. De fleste af disse ændringer er dog mest gennemgribende i den originale del af Persona 3 FES, så vil man opleve alle de små ændringer, skal man nok forberede sig på at starte forfra på Persona 3. De nye ”småting” er bl.a. 23 nye personaer, et par ekstra quests i den centrale historie og et udbygget socialt system. Det er ikke ting, der er så omfangsrige, at det efter min mening er værd at gennemføre Persona 3 igen, hvis man lige har været igennem det originale spil.

Persona 3 FES er mere end en special edition eller en simpel opdatering. Det er en form for udvidelse, der samtidig inderholder det originale spil og selvom det ekstra kapitel måske ikke er lige så godt eller originale som den originale historie, så er spillet stadig et absolut must have for fans. Har man endnu ikke spillet Persona 3, og det bør man altså gøre, hvis man kan lide japanske konsolrollespil, så kan man nu i stedet for at købe det originale Persona 3 roligt investere i Persona 3 FES.

Om Maiken Schou