Score: 4

Pixeline er vel Danmarks svar på Lara Croft. Man kan roligt sige, at de ikke sigter mod det samme publikum, men den succes som Tomb Raider-spillene har oplevet i hele verden, har Pixeline-spillene oplevet i Danmark. Nu venter vi blot på at der udsendes en Pixeline-actionfilm. Indtil da kan vi fornøjes os med endnu et Pixeline-spil, der ligger klar til julehandlen.

Pixeline – Vejr og Klima

Pixeline-spillene i serien Skolestart, er møntet på de næst-yngste i familien. Dem der snart skal starte i skole eller lige er startet i skolen. På bedste pædagogiske vis tager Pixeline og hendes venner så et emne op, som de forsøger at formidle til de små. Pixeline har efterhånden været vidt omkring i denne Skolestart-serie, men emnerne vejr og klima, har hun vist ikke haft fat i før. Det passer så nok meget godt, at hun tager de emner op, i en tid hvor der for alvor er kommet fokus på klima-forandringer.

Pixeline og hendes venner opdager at deres favorit tv-vært ikke længere står for vejrudsigten hver aften. Den er blevet overtaget af en kedelig kvinde som taler kedeligt voksenssprog. Så selvfølgelig må Pixeline og hendes venner hjælpe den tidligere vært tilbage på skærmen. Det gør de ved at spille en masse småspil og finde en masse fine måleinstrumenter, som skal bruges til at lave en rigtig god vejrudsigt. Det er historien i spillet og så er der ellers lagt op til at lære en masse om vejret.

Jeg indrømmer blankt, at jeg nok ligger en del uden for målgruppen til dette spil, men jeg kender målgruppen godt og som forælder er jeg ikke imponeret af Pixelines måde at sætte spillet i gang på. Man får ikke mange oplysninger om hvad man skal i starten. Jeg formoder det er fordi man selv skal udforske spillet og klikke sig rundt på de mange spændende ting, men der er bare ikke ret mange spændende ting at klikke på, og når man endelig rammer noget så får man bare en lidt kedelig kommentar fra Pixeline eller en af hendes venner. Man får alt for lidt at vide om hvad man skal, og jeg vil tro at mange vil begynde at kigge efter forældrene for at de skal hjælpe dem i gang. Desværre er der heller ikke meget hjælp at hente fra forældrene, da de sikkert vil være lige så forvirrede som børnene. Lidt mere stram styring ville have været rart her i starten.

De små spil man skal spille for at indtjene måle-instrumenter rangerer lige fra rimelig morsomme til ret kedelige, og lige fra supernemme til meget forvirrende. Det er lidt svært at se hvilken aldersgruppe spillet henvender sig til. Nogle af spillene er meget nemme og vil kunne klares af 4-årige uden problemer, men andre er sværere og vil give selv lidt større børn problemer. Som for eksempel spillet hvor man skal ramme et bestemt CO2-niveau i atmosfæren. Ikke fordi det er så svært at ramme det niveau, men fordi Pixeline er så dårlig til at forklare hvad man egentlig skal gøre, at udfordringen bliver unødvendigt svær.

Undervejs får man så en masse oplysninger om vejret. Noget er meget basalt, hvor det er tydeligt at det er beregnet på de mindste i familien, mens andet lyder som fysik for gymnasie-elever, og næppe er noget der vil kunne forstås af 1. klasses elever. Det er et underligt mix og jeg tror at mange små børn vil finde spillet ret kedeligt, da selv de små video-klip, der er omkring vejr-fænomener, er ret kedelige med masser af voksen-ord og tale. Det er svært at blive klog på hvilken aldersgruppe det er, som Pixeline – Vejr og Klima forsøger at ramme.

Grafikken og lyden er som vi kender den fra tidligere Pixeline-spil, så her er der ingen overraskelser. Det er statiske scener med små bevægelige elementer, samt god nuttet musik og tale fra Pixeline og vennerne. Jeg ved ikke om der i tidligere Pixeline-spil har været en tidskontrol, men det er der i dette spil. Her kan forældrene sætte en tidsgrænse op og dermed beslutte hvor lang tid ungerne må spille spillet hver dag. Når den tid er gået, stopper spillet selv. Det er måske en god ide for forældre der har for travlt til selv at holde øje med hvor lang tid børnene bruger foran computeren, men jeg tror ærlig talt ikke at det er noget man behøver at være nervøse for med denne udgivelse, hvor børnene næppe vil sidde flere timer og lege med Pixeline og lære om vejr og klima. Dertil er det simpelt hen for kedeligt.

Jeg er ikke imponeret af Pixelines seneste udspil. Man skulle tro at KREA Media, efter mange Pixeline-spil, havde så meget erfaring, at de vidste hvordan man underholdt ungerne og lærte dem noget. Men det er altså ikke lykkedes dem i dette spil. Hverken det ene eller det andet. Det er Pixeline, og det alene skal nok holde børnene underholdt i en vis grad, men der findes meget bedre Pixeline spil på markedet, hvis det er det eneste man er ude efter. Er man ude efter at børnene skal lære lidt om vejret og klima, så er man nok bedre tjent med at sætte sig og se vejrudsigten sammen med dem. Klimaet er måske ikke det nemmeste emne at tage op med 6-8 årige børn og det er dette spil et tydeligt eksempel på. Hvis forældrene sidder sammen med børnene og spiller, vil det måske være lærerigt nok, da forældrene så kan forklare og uddybe materialet fra spillet, men det tror jeg ikke hverken forældre eller børn vil synes er særlig spændende.

Om Frank F Pedersen