Score: 4

Spore har for længst fået den ventede salgsmæssige succes, men hvad mange har overset i ståhejet omkring udgivelsen er, at der faktisk kom et spin-off produkt til Nintendo DS på samme tid. Spillet hedder Spore Creatures og selvom det indeholder nogle af elementerne fra Spore, så er det noget ganske andet.

Byg din egen hovedperson

Spore Creatures er inspireret af temaerne fra Spore, men ikke af spilmekanikken - det er nemlig et forholdsvist traditionelt action-eventyr. Som en lille simpel organisme bestående af en orme-lignende krop og et enkelt øje, kravler du på land og beslutter dig for at blive en højtstående skabning. Første skridt er at finde nogle flere kropsdele, så dem må du på jagt efter. Venlige væsner hjælper dig med at finde dem, mens fjendtlige væsner på den ene eller andet måde bevogter dem. Med kropsdelene indsamlet er, det så at spillets mest centrale feature aktiveres - du kan simpelthen bygge din egen hovedperson. Du har ikke så frie hænder som i Spore, men det kan dog blive ganske underligt alligevel. Desværre ser det aldrig rigtigt kønt ud, og udseendet har ikke for alvor nogen betydning for spillet. Det er selvfølgelig godt at have stærke arme, når man skal slås, men hvordan de sidder på kroppen er helt ligegyldigt.

Netop kamp er da også en af de mange store svagheder ved Spore Creatures. Det eneste man kan, er at tappe løs på modstanderen med sin stylus - der er ingen form for strategi involveret, så det kommer hurtigt til at handle om bare at have en stærk krop og nogle arme der slår hårdt. Når man ikke slås, så går man omkring og taler med de forskellige væsner der bebor de øer, spillet er fordelt på. Nogle væsner stiller andre opgaver – som f.eks. et kapløb – og det er fint til afveksling fra kampene, men egentlig bliver spillet aldrig sjovt. En stor del af skylden kan også kastes på den grundlæggende styring, der er ret upræcis. Det bliver aldrig behageligt at gå omkring, og alt for ofte generes man af et kamera, der ikke rigtigt ved, hvad det skal filme.

Grafisk er Spore Creatures ikke prangende. Udviklerne har sikkert været i tvivl, om de skulle vælge 2D eller 3D grafik, for resultatet er en underlig hybrid. Hovedpersonen og de andre væsner er i 2D, men de går omkring i en 3D-verden. Det er gjort før, men det er også gjort langt bedre før. Alligevel er der en rimeligt hyggelig eller afslappet stemning på øerne, og det skyldes primært musikken, der sagtens kunne være fra Sims-spillene.

Til trods for en strengt lineær opbygning, hvor ens næste opgave altid er beskrevet, så kan man alligevel sidde fast. Enten fordi beskrivelsen ikke er helt god, eller fordi der er fejl i spillet. Jeg oplevede at sidde uhjælpeligt fast nogle få timer inde i spillet – så fast at jeg besluttede at starte helt forfra. Da jeg nåede frem til stedet igen, så sad jeg dog bare fast igen. Så enten er det virkeligt en fejl, eller også skal man gøre noget jeg aldrig fandt ud af. I alle tilfælde kunne jeg ikke gennemføre spillet, så hvor langt det er ved jeg ikke. Af samme årsag har jeg svært ved at anbefale spillet til nogen - det er ikke sjovt de første par timer, og hvis der virkeligt er fejl i spillet, så burde det jo slet ikke være udgivet.

Om Jimmy Marcus Larsen