Score: 5
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):
PEGI 12+PEGI Violence

Uhadada! Den fra etteren slagne slangekonge Orochi er på krigsstien igen og fremstår nu stærkere end nogensinde før. Du må derfor endnu engang sadle hesten, kridte skoene og hacke og slashe dig igennem et par hundrede tusinde fjender, før du er klar til det ultimative møde med Orochi. Koei er allermest kendt for sine utallige hack’n slash-spil, og lyder endnu en af disse fingerbrækkende og udmarvende oplevelser som noget for dig, så læs du blot videre.

Warriors Orochi 2

Som den pligtopfyldende anmelder, man jo er, var det naturligvis med oprejst pande, godt mod og en kop stærk kaffe, at jeg gav mig i kast med Warriors Orochi 2, og med mærkatet ”Koei” på forsiden var jeg jo egentlig godt klar over, hvad det var, jeg havde sagt ja til. Koei laver naturligvis meget andet end hack’n slash-titler og eksempelvis var Fatal Inertia fra 2007 et godt eksempel på et rimeligt vellykket 360-spil, som lå uden for Koeis såkaldte kernekompetence.

Men Warriors Orochi 2 er altså endnu en af de efterhånden utallige hack’n slash-titler, der tager udgangspunkt i kinesisk og japansk historie/mytologi og er sammensat af scenarier, historier og persongallerier fra henholdsvis Dynasty Warriors- og Samurai Warriors-serierne. Warriors Orochi 2’s story mode indeholder således 5 historiske forløb fra hhv. Wu-, Wei- og Shu-kongerigerne, Samurai Warriors samt Orochis egen historie, der udspiller sig umiddelbart før begivenhederne i Warriors Orochi fra 2007.

Alt ved det gamle
Gameplaymæssigt er Warriors Orochi 2 ikke meget forskelligt fra Koeis øvrige hack’n slash-titler. Man styrer en gruppe krigere, hvoraf 3 skal vælges før hver mission, og i 3. person styrer man en af disse. Med sit våben kan man med X-knappen udføre et almindeligt angreb, med Y-knappen et charge attack, som er stærkere men også lidt langsommere, og med B-knappen udføres et såkaldt Musou-angreb, som bruger af den ”Musou”, som man opsamler ved at besejre fjender. Det er uhyre simpelt, og det er ikke ualmindeligt, at man har nedlagt over 1000 fjender, når en bane er gennemført. I Warriors Orochi 2 kan man vha. RT-knappen skifte mellem de 3 karakterer, man har valgt til den aktuelle bane, og imens restituerer de 2 holdkammerater. Herudover anvendes A-knappen til at hoppe med eller til at bestige sin hest, som er et vigtigt element i spillet, da missionerne ofte kræver, at man bevæger sig hurtigt fra punkt A til B, når dine allierede er i knibe. Men derudover går missionerne mest af alt ud på at nedlægge en eller flere hovedfjender, og som regel har man en hel time til at gennemføre banen.

Spillet har 4 sværhedsgrader, men desværre er spillets AI ikke af de bedste, og selv på det sværeste niveau, er det en overkommelig opgave, såfremt man har opgraderet sine karakterer til et passende niveau. For Warriors Orochi 2 er ganske vist grundlæggende et action-spil, men det indeholder samtidigt visse RPG-elementer. Efter hver bane optjener man nemlig Growth Points, som kan anvendes til at få dine officerer til at stige i level, og samtidigt kan disse points også anvendes til at forbedre dine våben. Du har også mulighed for at samle skatte op undervejs på banerne, og derudover kan du få nye egenskaber, som eksempelvis forøget hastighed eller beskyttelse ved eksempelvis at klare missionerne hurtigt. Alt i alt virker RPG-delen af Warriors Orochi 2 sådan set udmærket, til trods for, at denne del må betegnes som en forholdsvis simpel udgave i forhold til andre af 360erens RPG-titler som eksempelvis Oblivion eller Blue Dragon.

Foruden spillets story mode, indeholder Warriors Orochi 2 også en såkaldt Dream Mode, som er en separat historie uden tilknytning til Story Mode, og som består af 30 forskellige missioner. I Free Mode kan man spille Story Modes allerede gennemførte missionerne igennem om og om igen, eksempelvis for at samle Growth Point til at klare spillet på sværeste niveau. Foruden de almindelige missioner, er det også muligt at spille Survival Mode, hvor det gælder om nedlægge så mange fjender som muligt, en ad gangen. Jeg nåede selv at klare 8 fjender, før denne del af spillet simpelthen blev for kedelig.

Multiplayer-delen af Warriors Orochi 2 indeholder en række tiltag. Hele spillet kan gennemføres i splitscreen co-op, hvilket virker fint, og derudover er der en række multiplayer modes, hvor man kæmper mod hinanden. Eksempelvis kan man spille Versus, der virker som en simpel fighter, der dog hurtigt bliver kedelig, og derudover kan man eksempelvis spille Steeplechase, som foregår som et ganske almindeligt hestevæddeløb med 3 runder på en forhindringsbane. Ikke noget særligt ophidsende men fint nok, at man kan få et afbræk fra de mange almindelige missioner.

Ingen hurtige points
Går man efter spillets 1000 achievement points, kan man godt regne med at skulle bruge mange timer herpå. En af disse achievements går ud på, at man med hver af spillets 5 hovedkarakterer skal gennemføre 8 story missioner på alle 4 sværhedsgrader, samtidigt med, at man også gennemføre Dream-banerne på alle sværhedsgrader, i alt 280 baner, og da man nok skal forvente at bruge mindst 15 minutter i gennemsnit pr. bane, er det næppe noget, man lige klarer over en enkelt weekend.

Grafisk ligner Warriors Orochi 2 sine forgængere forbløffende meget, og in-game grafikken er desværre ikke alt for god. Især medvirker anvendelsen af farver til, at det godt kan virke meget forvirrende, når man befinder sig midt i en gruppe på 20-30 fjender, og dertil er animationer også ret stive og virker ikke specielt gennemarbejdede. Mellem banerne vises et par ret flotte mellemsekvenser, der dog ikke når langt op over gennemsnittet for sådanne, og den dialog, som de ledsages af, giver snarere et smil på læben frem for beundring. Det er meget dårligt engelsk, og desværre er der ikke mulighed for at opleve original-sproget med undertekster i stedet, hvilket ville have givet en mere troværdig oplevelse. Lydeffekterne er på det jævne men virker meget ens for de forskellige våben, og også her kunne der være ydet en større indsats.

En mindre fuser
Warriors Orochi 2 er endnu en Koei-titel, som for manges vedkommende med al sandsynlighed hurtigt vil gå i glemmebogen. Der er ikke meget nyt under solen denne gang heller, og det trivielle men nogenlunde solide gameplay er stort set præcist som alle KOEIs øvrige titler i denne genre med ganske få tilføjelser, som dog ikke gør spillet til en større oplevelse end tidligere. Spillet kører ganske vist flydende til trods for myriader af fjender og frænder på skærmen, men in-game grafik er som en (tro) kopi af tidligere titler og fortjener ikke mange stjerner. De mange ret flotte mellemsekvenser trækker dog spillet lidt i den rigtige retning. Lydeffekterne er ok men til gengæld kan spillets dialog vel snarere betragtes som et komisk indslag end resultatet af en seriøs indsats, hvilket mange, der har prøvet tidligere titler godt kan nikke genkendende til.

Til trods for muligheden for at spille co-op og multiplayer ”glimrer” Warriors Orochi 2 også ved total mangel på online-muligheder, hvilket måske – og kun måske - kunne have bragt spillet lidt længere op over spærregrænsen. Warriors Orochi 2 er noget bedre end Dynasty Warriors: Gundam men også en hel del ringere end Dynasty Warriors 6 og repræsenterer alt i alt i langt højere grad kvantitet frem for kvalitet. Så med mindre du er en af de garvede fans, der bare MÅ hacke og slashe dig igennem ethvert af Koeis Warriors-spil, er Warriors Orochi 2 sandsynligvis ikke noget for dig.

Om Thomas Heine Bech

Thomas har været spilanmelder på Gamesector siden 2007 og anmelder for det meste spil til Xbox One. De foretrukne genrer er sport, bilspil, adventure, puzzle, platform, action og RPG (tja, det er vel næsten det hele), men hjertet banker især for de gamle 80'er-klassikere. Favoritspil på Xbox-konsollerne: Rayman Origins, Plants vs. Zombies, Tom Clancy's G.R.A.W., Pure, Game Room, Scramble, Limbo, Braid, Trials HD, Just Cause, Burnout Revenge, Raiden Fighters Aces og Pinball Hall of Fame: The Williams Collection.