Efter udviklerne Krome Studios’ lidet vellykkede partyspil Viva Piñata: Party Animals fra 2007 kan Microsoft Game Studios nu præsentere den rigtige efterfølger til det anmelderroste strategispil Viva Piñata fra 2006. De rare folk fra Rare står igen bag de kilometervis af kode, der gemmer sig bag et spil af denne størrelse, og endnu en gang får du muligheden for - med grønne fingre og en god portion tålmodighed - at lege Kirsten Giftekniv og få din have til at fremstå så flot og funklende, at selv Søren Ryge må fælde en tåre. Men er der flere slanger end æbler i dette paradis?

Viva Piñata: Trouble in Paradise

At basere et spil på noget så simpelt som en piñata - der vel bedst kan beskrives som et stykke slik eller legetøj, pakket ind som en flødekaramel – kræver mod! Dette mod havde Rare i 2006, da de sammen med Microsoft Game Studios lancerede Viva Piñata, der på mange måder var en helt anden spiloplevelse end det, vi var vant til inden for strategi-genren.

Nu er efterfølgeren, Viva Piñata: Trouble in Paradise udgivet. Gameplayet er grundlæggende det samme som i 1eren; man skal forsøge at tiltrække så mange forskellige dyr som muligt til sin have ved eks. at dyrke diverse frugter og grøntsager, som du så kan bruge som lokkemiddel. Nogle dyr tiltrækkes af andre dyr, og andre gange er du nødt til at opstille fælder, for at få lige netop det dyr, du mangler til haven. Alt i alt er der altså en hel del at holde styr på, og efterhånden som du klarer dig bedre og bedre, bliver din have også større og større. Præcist som i 1eren har du mulighed for at få lavet specielle bygninger til de forskellige dyr, som de så kan anvende til at formere sig i. Rare har næppe fulgt særligt godt med i biologitimerne, for formeringen foregår ved, at man først skal styre den ene part gennem et simpelt lille labyrintspil, hvorefter 2 forelskede piñataer begynder at danse, hvilket resulterer i små nuttede piñatabørn. PEGI-ratingen på 3+ har aldrig været mere velfortjent!

I 1'eren blev vi introduceret for en masse mærkværdige dyr samt en masse karakterer, der stod til tjeneste inden for en række forskellige serviceområder. Alle disse optræder igen i 2'eren, og i tilgift er der kommet en masse nye skabninger, der skal gøre livet i haven endnu mere spændende og udfordrende. Som noget nyt er der foruden din egen have også mulighed for at tage til 2 andre lokationer, den varme ørken The Dessert Desert og det kolde Piñarctica, hvor der er mulighed for at indfange sjældne væsener til din have.

I det første Viva Piñata-spil var der ikke nogen rød tråd, og man kunne med lidt god vilje godt kalde det et slags free-roaming strategispil. I efterfølgeren er der lagt lidt mere vægt på historien og på at gøre spillet blot en smule lineært, og der findes et hav af såkaldte ”challenges”, som du kan vælge at udføre i spillet. Dette gør, at spillet føles lidt mere helstøbt og denne målrettethed er en god tilføjelse til spillet.

Selv om den grafiske stil i spillet måske kunne give andre tanker, er Viva Piñata: Trouble in Paradise ikke noget nemt spil, når man først er kommet et godt stykke ind i det, og har man svært ved at overskue de evindelige angreb fra Professor Pester og hans uvorne skabninger, er der mulighed for at spille i Just for Fun-mode, hvor du har en uendelig mængde af chokoladepenge til rådighed samtidig med, at du aldrig behøver bekymre dig om spillets mere fjendtlige væsener. Denne spil-mode er især god for begyndere til i ro og mag at lære om de forskellige væsener og deres krav til at bosætte sig i haven og formere sig.

Co-op – ja tak!
Den absolut vigtigste tilføjelse til Viva Piñata: Trouble in Paradise er muligheden for at spille sammen i co-op mode. Dette gøres fuldstændig problemfrit via Xbox Live eller en System Link-opsætning, og op til 4 spillere har muligheden for at spille på samme side. Det virker helt perfekt at invitere sine venner ind i et eksisterende spil, hvis man på et tidspunkt synes, man har lidt for meget at se til i haven, og dine venner kan blot hoppe ud af spillet for derefter at springe ind igen på et senere tidspunkt. Godt gået, Rare! På samme konsol er det muligt at spille 2-player offline, men det foregår uden splitscreen og kræver dermed, at begge spillere befinder sig på samme skærmbillede. Dette er en naturligvis en god mulighed, hvis man kan enes med den man spiller med, men online-muligheden fungerer langt bedre. Ganske som i 1eren er der også denne gang mulighed for at sende både penge, ting og dyr til dine Xbox Live-venner, hvilket en sjov mulighed for at anskaffe sig nogle af de ting, man har svært ved selv at få fat på.

Spændende brug af Live Vision-kameraet
En anden nyskabelse er muligheden for at anvende sit Xbox Live Vision-kamera til at få nye beboere i haven. Med dit kamera kan du eks. scanne det medfølgende kort, hvor en stregkode angiver, hvilket dyr, du får tilføjet din have, eller man kan sågar gå på jagt på nettet og med kameraet scanne enten direkte fra et skærmbillede eller fra et print. Dette er en rigtig god idé, men i praksis oplevede jeg dog, at det godt kunne være en smule besværligt at få kameraet til at makke ret. Det lykkedes dog til sidst, og pointene for denne feature er mest givet for idéen snarere end for den tekniske udførelse.

Rent teknisk er Viva Piñata: Trouble in Paradise på alle andre fronter en lille lækkerbidsken. Musik og især lydeffekter er simpelthen gennemførte til mindste detalje, og hver enkelt lydeffekt passer perfekt til hver af de mærkværdige skabninger, der indtager det lille paradis. Den grafiske stil er der ikke ændret væsentligt på fra forgængeren. Det er stadig den meget børnevenlige og nuttede stil med en masse klare farver, men det er endnu en gang virkelig gennemført. Hver gang en ny type beboer dukker op i din have, ser man en lille animation af ankomsten, og også disse er af høj kvalitet. Summa Summarum er der ikke meget at klantre Rare for på det tekniske område, som helt klart ligger over middel.

Viva Viva Piñata
Var du vild med 1'eren, vil du fryde dig over Trouble in Paradise, da der er meget mere af samme skuffe plus en hel del mere. Jeg var ikke en af de mange, der faldt i svime over 1'eren, og 2'eren er da heller ikke vildt nyskabende, men muligheden for co-op, såvel offline som online, den mere lineære historie med masser af side-missioner samt muligheden for at anvende sit Live Vision-kamera til at få nye beboere i sin have fornyer bestemt Viva Piñata-oplevelsen. Lydeffekter og musikstykker er fremragende, mens den tuttenuttede og meget særegne grafiske stil nok er en smagssag, men den er bestemt veludført og vil nok især tiltale børn og barnlige sjæle. Spillets forholdsvis simple gameplay gør det umiddelbart tilgængeligt for de fleste, men ærgerligt er det, at spillet ikke findes i en dansksproget udgave, da mange flere blandt det yngre publikum dermed ville kunne nyde spillet. Med sit særprægede gameplay og grafik vil det næppe være alles kop te, men alt i alt giver Viva Piñata: Trouble in Paradise dig en langvarig og udfordrende oplevelse og endnu mere valuta for pengene end forgængeren.